Dit betekent dat je op geen enkele manier meer de Posbank te paard kunt bewonderen. Zie huidige kaart:

Onderstaande stuk van de website van Ruiteren en Mennen:
https://www.ruiterenenmennen.nl/N502-Na ... ezoom.html
"Natuurmonumenten saneert opnieuw ruiterpaden Nationaal Park Veluwezoom
Nadat eerder al diverse ruiterpaden in het Herikhuizerveld waren gesaneerd, heeft Natuurmonumenten nu de laatste 7 kilometer aan ruiterpaden opgeheven.
De Ruiteren & Mennen routeplanner is inmiddels aangepast.
Hieronder het betreffende schrijven van dat wij van Natuurmonumenten ontvingen aangaande deze sanering.
"Beste lezer,
Komend weekend worden er een paar veranderingen doorgevoerd m.b.t. de ruiterpaden in Nationaal Park Veluwezoom. Wij verzoeken jullie vriendelijk de kaarten op jullie website ruiterenenmennen.nl aan te passen.
Het ruiterpad over het Herikhuizerveld richting Midden-Heuven en enkele paden daarnaartoe, verdwijnen. Op kaart ziet dat er zo uit (de oranje paden worden opgeheven).

Met het verdwijnen van manege Midden-Heuven werden sommige paden weinig gebruikt. In het kader van de zonering is ervoor gekozen het ruiterpad dwars over het Herikhuizerveld weg te halen. Dit ruiterpad werd ook veel gebruikt door wandelaars. Door het pad op te heffen brengen we meer rust op het Herikhuizerveld. Verschillende soorten profiteren daarvan, met name (grond)broedende vogels.
De bijgewerkte pdf-kaart met alle ruiter- en menpaden erop voeg ik toe bij deze mail. Deze komt vanaf 20 maart ook op de website van Natuurmonumenten te staan; je vindt hem via nm.nl/paardrijden."
Er zijn enkele punten waar ik het niet mee eens ben:
- Wij als penninghouders zijn niet vooraf geïnformeerd. Het is dat ik op facebook de Ruiteren en Mennen pagina per toeval voorbij zag komen waar het op gepubliceerd was.
Wat als je met je trailer daar heen rijdt en vervolgens de ruiterpaden vol liggen met hout? Dit gebeurde een stalgenoot van mij gisteren. Er stonden geen bordjes met uitleg bij de paden

(rechts is wandelpad, links is ruiterpad met houtresten)
- Ze geven aan dat dit ruiterpad weinig gebruikt wordt. Van de mensen bij ons op stal weet ik dat tientallen ruiters daar (met winterperiode uitgezonderd) regelmatig gebruik van maakt.
Daarnaast zitten er veel stallen/weides in de omgeving waar vooral buitenruiters staan en weet ik vrijwel zeker dat zij in dit gebied veel komen.
- Op social media zie ik dat er regelmatig mensen zijn die vanuit heel NL naar dit gebied komen om deze mooie route te rijden. Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie bokkers dit zien: heb ik gelijk of juist niet? Vanaf waar kom jij om dit gebied te bezoeken?
- Een andere reden die Natuurmonumenten opgeeft is dat wandelaars veel over dit ruiterpad lopen. "Dit ruiterpad werd ook veel gebruikt door wandelaars. Door het pad op te heffen brengen we meer rust op het Herikhuizerveld. Verschillende soorten profiteren daarvan, met name (grond)broedende vogels. "
Het valt mij inderdaad op dat wandelaars dit pad veel gebruiken (als ruiter ook niet altijd handig, het zijn zware paden die je liever in een hoger tempo rijdt). Wat mij nog veel meer opviel is dat wandelaars/dagjesmensen zich midden in de hei ophielden (buiten de paden) om mooie foto's te maken of te struinen. Of fotografen die (met of zonder toestemming) zich in de heide bevonden (wat dus niet is toegestaan!). Of afsluiting van dit pad gaat helpen weet ik niet. Er zit veel horeca rondom dit gebied.
- Dit gebied wordt begraasd door een kudde IJslandse paarden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat enkele ruiters dit gebied verstoren.
Ik ben nou wel iemand die denkt in oplossingen, hier in ieder geval enkele van mijn gedachtespinsels:
- Zou er niet de mogelijkheid zijn om vanuit een minder druk wandelaars/dagjesmensen gebied een ruiterpad de Posbank over te laten lopen (over bestaande paden uiteraard) waardoor het minder zichtbaar wordt voor de mensen en wij alsnog kunnen genieten van dit gebied?
Bijvoorbeeld over het stuk heide rechts van de Schietbergseweg?
-Het pad onder Parkeerplaats Herikhuizerveld is ook opgeschort, dit is een klein stuk met een waanzinnig mooi uitzicht. Kan dit niet behouden blijven?
- Kun je met een bordje tekst en uitleg bij de ingang van deze paden (aan de kant van de Schaapskooi en aan de kant van de Beekhuizenseweg) wandelaars weren (alleen ruiters toegestaan?)?
- Misschien heeft Bokt ook nog oplossingen?
- Heeft het starten van een petitie oid zin gehad in het verleden in andere gebieden?
Ik ben echt wel fan van Natuurmonumenten, alleen dit schiet even verkeerd. Vooral dat het zonder enige communicatie naar de penninghouders of stallen in de omgeving is gegaan (ze hebben onze mailadressen).
Misschien ben ik nog dingen vergeten of heb ik het mis op bepaalde punten, laat me dat alsjeblieft weten (maar wel op een nette manier). Hoop dat er iets te doen valt zodat we deze mooie route kunnen redden!

https://petities.nl/petitions/behoud-de ... ?locale=nl
Deel vooral met mede buitenruiters !