Ik heb maar eens na 15 jaar weer een account aangemaakt. Ik zit eigenlijk best wel met mijn handen in het haar.
Ik heb 2 jonge paarden, een van 5 ruin en een 3 jarige merrie. Onze merrie hebben we nu een half jaar en de ruin iets langer. Toen de merrie bij ons op stal kwam, was zij al best “zenuwachtig”. Is natuurlijk verklaarbaar als je je bedenkt dat je ineens in een nieuwe omgeving komt. Ik hoopte ook dat dit over zou gaan.
Nu is het zo dat ze in de hand en inmiddels onder het zadel bij mij en m’n partner echt heel erg lief is. Maar haar gedrag in de wei is een struikelblok.
Zij heeft totaal geen rust in dr reet. Continue aan het lopen. Ik kan mijn andere paard inmiddels bij haar weg halen zonder dat ze door de draden komt. Maar ze blijft steeds langs het draad lopen en rennen om vervolgens een noodstop te maken voor het hek. Ze staat naast andere paarden en inmiddels staat er nog een merrie bij haar in de wei. Deze verlatingsangst hopen we hier mee een beetje te kunnen oplossen.
Maar het volgende en grootste probleem. Mijn merrie en mijn ruin zijn echte vriendjes. Alleen halen ze volgens mij het slechtste in elkaar naar boven. De stal eigenaar wil paarden van dezelfde eigenaar bij elkaar hebben. Maar mijn merrie lijkt echt mijn ruin op te naaien. Wat uitloopt op veel rennen door de wei, en heel veel onrust zaaien. Zij is overigens ook de baas over mijn ruin. Waar de andere paarden rustig staan te eten in de wei, zitten zij om de haverklap te rennen en onrustig te zijn. Ze banjeren op het moment alles kapot, terwijl de andere paarden rustig blijven staan. Ze stonden op een gegeven moment tot hun knieën in de drek omdat ze alles omgeploegd hebben. Het binnen zetten is ook een drama, ze stormen naar de stal. Nu hebben wij ze vaker binnen en buiten gezet maar bij ons doen ze dat niet. Alleen bij andere.
Ik wil dat mijn paarden gewoon rust bij elkaar kunnen vinden. En dat ze zich kunnen gedragen. De stal eigenaar is hier ook echt niet blij mee. Maar ik weet niet wat ik kan doen om ze beide rustig te houden.
Help.