Welk schoeisel lente/zomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Welk schoeisel lente/zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 07:55

Nu in de winter ben ik heel blij met mijn Muck boots.
Niet erg charmant, maar goed waterdicht, comfortabel en lekker warm.
Wat dragen jullie in de lente/zomer?
Dan zijn mijn Mucks wat te warm...
Ik bedoel puur voor het stalwerk, grondwerk, wandelen langs de weg etc, niet voor rijden.
Vorige jaren eerst gympies. Liep heerlijk maar toch veel zand naar binnen en snel stuk.
Later jodhpurs, maar voor langere stukken vond ik die niet heel fijn lopen.
Meeste wandel/bergschoenen vind ik niet zo fijn vanwege mijn hoge wreef en de stand waarin je gedwongen wordt.
Iemand tips??

Tink89

Re: Welk schoeisel lente/zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 07:57

Jodphurs zoeken die wel lekker zitten. Ze zijn er echt en ik vind het nog steeds de minst warme en veilige en handige optie. Je zou ook nog kunnen kiezen voor hoge gympen, dat scheelt al een hoop zand.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:29

Hoge veiligheidsschoenen.
Bestand tegen paardenvoeten, gemaakt om mee te werken, dus staan en lopen. En in de goede uitvoering ook waterdicht.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 08:40

Roodvos schreef:
Bestand tegen paardenvoeten, gemaakt om mee te werken, dus staan en lopen. En in de goede uitvoering ook waterdicht.

Zal daar eens naar kijken, thnx

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:43

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:50

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:51

Roodvos schreef:

Let wel op dat je dan kijkt of het stalen of kunststof neuzen zijn. Bij mij komen stalen neuzen bij voorkeur niet bij de paarden. Dacht gelezen te hebben dat stalen neuzen gevaarlijker zijn. Iets met klemzittende tenen als er net op de rand kracht komt. Afgehakte tenen heeft mythbusters een keer ontkracht.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:46

Ik wil ook geen stalen neuzen idd.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:31

Timberlands of Panama jack. Die koop ik via marktplaats voor 2 of 3 tientjes.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:58

Phrono schreef:
Timberlands of Panama jack. Die koop ik via marktplaats voor 2 of 3 tientjes.

Hier ook een fan van Panama Jack, ik draag ze overigens ook in de winter tenzij het echt heel koud is. En ik heb altijd wollen sokken, ook in de zomer. Van katoenen sokken krijg ik sneller blaren in de zomer :o

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:44

Ik heb ook een hoge wreef en holle voeten en draag daarom normaal gesproken steunzolen in de schoenen. En moet ik eigenlijk altijd veters of bandjes.

Maar paar jaar geleden geïnvesteerd in Ariat jodhpurs en daar zit zo'n goed voetbed in dat ik daar een hele dag op kan lopen zonder zere voeten te krijgen! Dit zijn wel jodhpurs met veters en rits achter. Vooral de veter is belangrijk, om ruimte te krijgen voor mijn hoge wreven.

Ze zijn qua maat wel kleiner dan ik normaal draag. De jodhpurs zijn 38, terwijl ik van schoenen 38,5/39 nodig heb.

Dus ik zou zeggen: Ariat jodhpurs. Ga dan wel naar een winkel, waar ze ruim gesorteerd zijn met maten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:09

Uitmesten doe ik in de zomer (en sowieso een groot deel van het jaar) op klompen. Verder heb ik verschillende soorten Ariat's. Jodphurs, stalschoenen en outdoor laarzen. Lopen allemaal heerlijk!

In de link een voorbeeld. Daar kan ik de hele dag op lopen.
https://www.agradi.nl/ariat-barnyard-tw ... -brown.htm

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:16

ik heb in de winter ook muckboots en in de zomer zweer ik bij de Ariat ascent, ze lopen echt heerlijk, zijn makkelijk aan en uit te trekken en komt bijna geen hooi/zand of andere dingen naar binnen omdat ze vrij strak aangesloten zitten.
https://www.ej.nl/jodhpurs-ariat-ascent ... 63664.html

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:23

Lage wandelschoenen van de Decathlon, heb dit jaar deze gekocht:
https://www.decathlon.nl/p/wandelschoen ... mc=8612210

Waterdicht dus geen last van nat gras/ natte bak enz.

Wel gaan passen want de pasvorm en maat is nog al verschillend daar. Mijn oude paar heb ik 3 jaar mee gedaan dus voor dat geld is dat het mij wel waard.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:29

Goede jodhpurs, bijvoorbeeld van merken die allround jodhpurs maken zoals Mountain Horse, goede kwaliteit en robuust. Ik loop er hele dagen op tijdens het lesgeven en als ik eens op een paard moet stappen gaat dat top, voldoende grip en niet zo lomp dat je vast raakt in de beugels

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 08:01

Odetje92 schreef:
Goede jodhpurs, bijvoorbeeld van merken die allround jodhpurs maken zoals Mountain Horse, goede kwaliteit en robuust. Ik loop er hele dagen op tijdens het lesgeven en als ik eens op een paard moet stappen gaat dat top, voldoende grip en niet zo lomp dat je vast raakt in de beugels

Ik heb van verschillende merken geprobeerd, maar krijg toch na verloop last van m'n wreef. Heb een erg hoge wreef.
Met rijlaarzen geen probleem mee, dit zijn op mij gemaakt dus daaraan aangepast.
Nou is rijden voorlopig niet aan de orde helaas (merrie is niet meer belastbaar en andere paard is nog geen 2 jaar oud) dus moet echt even zoeken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:08

Maar droeg je dan jodhpurs met of zonder veter?
Want met mijn hoge wreven kan ik bijvoorbeeld geen jodhpurs met rits bovenop dragen, maar met veter gaat prima.

Dat geldt voor al mijn schoenen trouwens.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:14

Chicken01 schreef:
Odetje92 schreef:

Ik heb van verschillende merken geprobeerd, maar krijg toch na verloop last van m'n wreef. Heb een erg hoge wreef.
Met rijlaarzen geen probleem mee, dit zijn op mij gemaakt dus daaraan aangepast.
Nou is rijden voorlopig niet aan de orde helaas (merrie is niet meer belastbaar en andere paard is nog geen 2 jaar oud) dus moet echt even zoeken.

Ikzelf heb ook een hoge wreef en is het ook een zoektocht, de Ariat stalschoen zaten goed en nu dus de mountain horse

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:48

Ik heb altijd veiligheidsschoenen aan als ik bij de paarden ben(behalve als ik mijn rijlaarzen draag omdat ik ga rijden). Het heeft me al een paar keer gered. Doe het al jaren en bevalt top. Via mp kun je vaak wel goedkoop een paar op de kop tikken. Even uitproberen wat je fijn vindt. Ik heb het liefst lage. Als er heel veel drek is dan zijn legerkisten ook fijn.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 19:12

Marie111 schreef:
Maar droeg je dan jodhpurs met of zonder veter?
Want met mijn hoge wreven kan ik bijvoorbeeld geen jodhpurs met rits bovenop dragen, maar met veter gaat prima.

Dat geldt voor al mijn schoenen trouwens.

Met een rits bovenop is een echte no-go inderdaad.
Ook zonder met rits op de achterkant zonder veters was het niet.
Met veters heb ik 1x gehad. Waren qua wreef ok, maar liepen echt niet lekker voor mij voor langer dan een uur.
Heb moeilijke voeten denk ik. Haha

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:33

Maar nieuwe schoenen kopen en dan verwachten dat je er op dag 1 meer dan een uur op kunt lopen, is misschien wel wat optimistisch. Met goed inlopen, de juiste sokken en de juiste maat en model schoenen zijn er heus opties!

Bartholo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:03

Voor lente/zomer stalwerk en wandelingen langs de weg, zijn er verschillende soorten schoenen die je zou kunnen overwegen. Sommige opties zijn:

Lichte wandelschoenen: er zijn verschillende lichte wandelschoenen op de markt die goed ademen en comfortabel zijn om te dragen in de warmere maanden. Kijk naar schoenen met mesh panelen voor extra ventilatie en ondersteuning.

Sneakers met mesh: er zijn ook verschillende sneakers op de markt met mesh panelen voor ventilatie. Deze zijn meestal licht van gewicht en kunnen comfortabel zijn voor stalwerk en wandelingen.

Sandalen met een stevige zool: als het erg warm is, kan een stevige sandaal met een goede zool comfortabel zijn om te dragen. Kies voor een sandaal met een gesloten teen om je voeten te beschermen tegen eventuele obstakels.

Het is belangrijk om te kiezen voor schoenen die passen bij jouw voetvorm en ondersteuning bieden waar nodig. Probeer verschillende opties uit en let op de ventilatie en ondersteuning van de schoenen.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:12

Ik draag het hele jaar door fatbabies van ariat! Vind ze echt heerlijk. 'S winters kan je er dikke sokken in aan en in de zomer zijn ze niet al te warm. Ze lopen heel fijn en kunnen veel verdragen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:38

Jaarrond de wandelschoenen van scapino.
In de winter bij echte kou dan soms outdoor laarzen.