Deken te groot bij hals en bij bil te klein

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jamila_sx

Deken te groot bij hals en bij bil te klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 02:13

Bij mijn paardje ligt er nu een maat 175 dekentje op maar bij de hals is hij te groot. Hij hangt altijd op half 7. Daarom wil ik een nieuwe aanschaffen want een passend deken is natuurlijk belangrijk. Nu heb ik een beetje het probleem dat zijn dekens bij de borst/hals ALTIJD te groot zijn en bij zijn bil ALTIJD te klein. Iemand oplossingen? Deken maat ideeën? Ik ga hem zaterdag even opnieuw opmeten om dubbel te checken voor de ondermaat. Maar ik heb tot nu toe nog geen passende oplossing gevonden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 02:46

Welke (merk) dekens heb je al geprobeerd? Bij mijn paard met smalle hals ligt Horseware Rhino Wug en Bucas Therapy goed. Of deze goed liggen bij dikke billen weet ik niet, maar ik gok dat de Rhino dan beter zou liggen. Bucas wil nog wel eens scheef trekken.

x_Jamila_sx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 02:55

xSCWx schreef:
Welke (merk) dekens heb je al geprobeerd? Bij mijn paard met smalle hals ligt Horseware Rhino Wug en Bucas Therapy goed. Of deze goed liggen bij dikke billen weet ik niet, maar ik gok dat de Rhino dan beter zou liggen. Bucas wil nog wel eens scheef trekken.

Hij heeft nu een amigo en een pagony. Die amigo ligt wel een stukje beter maar is ook nog steeds “ruim” en ook met Harry’s horse (dit is dan wel een zweet deken) is het allemaal erg ruim aan de voorkant en krap aan de achterkant bucas en horseware heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik zal er zeker eens naar kijken

mavantos

Re: Deken te groot bij hals en bij bil te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:27

Wat vind jij krap aande achterkant? Je hoort namelijk bij een goed passend deken een randje bil te zien. Anders gaan ze naar achteren trekken.

Dekens van Kentucky hebben overigens een vrij kleine hals en Bucas ook.

x_Jamila_sx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 08:30

mavantos schreef:
Wat vind jij krap aande achterkant? Je hoort namelijk bij een goed passend deken een randje bil te zien. Anders gaan ze naar achteren trekken.

Klopt, en ik zeg eerlijk het ligt een beetje aan het jaar, tijd en seizoen want meneer kan wel eens wat meer eten maar hij zit in iedergeval zo dat een maatje kleiner echt geen mogelijkheid is. En bedankt voor de tip

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:33

x_Jamila_sx schreef:
mavantos schreef:

Klopt, en ik zeg eerlijk het ligt een beetje aan het jaar, tijd en seizoen want meneer kan wel eens wat meer eten maar hij zit in iedergeval zo dat een maatje kleiner echt geen mogelijkheid is. En bedankt voor de tip

Je paard wordt in principe niet langer als die een beetje dikker wordt _O-

x_Jamila_sx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 08:35

Klopt, en ik zeg eerlijk het ligt een beetje aan het jaar, tijd en seizoen want meneer kan wel eens wat meer eten maar hij zit in iedergeval zo dat een maatje kleiner echt geen mogelijkheid is. En bedankt voor de tip[/quote]

Je paard wordt in principe niet langer als die een beetje dikker wordt _O-[/quote]

Haha nee dat klopt gelukkig niet zeg. Maar dan steekt z’n buik iets meer uit want in de winter zijn zijn dekens altijd kleiner dan in de zomer haha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:27

Je zou Bucas kunnen proberen, die vallen vaak wat smaller voor en wat langer op de rug.
Amigo bravo met de disc sluiting valt ook wat smaller voor.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:46

Bucas lag op onze merrie die enorm slank was aan de voorkant juist enorm slecht. Is wel enkele jaren geleden dus kan zijn dat het inmiddels een ander model is. Rhino en Horseware waren de enige dekens die goed lagen op haar van de dekens die wij hebben geprobeerd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:53

Foto is wel fijn :) ik ken het model van je pony niet en weet ook niet wat voor deken er nu op ligt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:56

Nouvel schreef:
Je zou Bucas kunnen proberen, die vallen vaak wat smaller voor en wat langer op de rug.

Bucas valt absoluut niet smal voor. Bucas heeft van die mooie naadjes aan de zijkant waardoor hij vrij breed valt. Is ook absoluut geen aanrader voor smalle paarden imo. Ook vind ik hem niet lang op de rug vallen. Alleen heel veel mensen kopen de dekens te groot en dan valt ie lang idd, maar dat is ook niet zo raar met een 10cm te lange deken :+

Flubberboot schreef:
Bucas lag op onze merrie die enorm slank was aan de voorkant juist enorm slecht. Is wel enkele jaren geleden dus kan zijn dat het inmiddels een ander model is. Rhino en Horseware waren de enige dekens die goed lagen op haar van de dekens die wij hebben geprobeerd.

Herkenbaar. Ik gebruik ze ook niet voor smalle paarden want daar liggen ze vreselijk op.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:23

Ik zweer bij deze deken. :j

klik voor amigo bravo disc

Heb ook een merrie die altijd hetzelfde probleem had. Geen bilkoorden, enkel een staartkoortje. Die is bij mij stuk, en zelfs dan blijft hij keurig liggen. Nooit problemen mee, niks schuift meer plus ik kan er nog liners onder leggen indien nodig ook!

x_Jamila_sx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 17:48

Selente schreef:
Ik zweer bij deze deken. :j

klik voor amigo bravo disc

Heb ook een merrie die altijd hetzelfde probleem had. Geen bilkoorden, enkel een staartkoortje. Die is bij mij stuk, en zelfs dan blijft hij keurig liggen. Nooit problemen mee, niks schuift meer plus ik kan er nog liners onder leggen indien nodig ook!
:o

Ik heb deze net besteld samen met een Kentucky deken. Ik ben super benieuwd of het goed gaat zijn!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:31

Avalanche schreef:
Nouvel schreef:

Bucas valt absoluut niet smal voor. Bucas heeft van die mooie naadjes aan de zijkant waardoor hij vrij breed valt. Is ook absoluut geen aanrader voor smalle paarden imo. Ook vind ik hem niet lang op de rug vallen. Alleen heel veel mensen kopen de dekens te groot en dan valt ie lang idd, maar dat is ook niet zo raar met een 10cm te lange deken :+

Flubberboot schreef:

Herkenbaar. Ik gebruik ze ook niet voor smalle paarden want daar liggen ze vreselijk op.

Oké ik ken alleen maar gevallen van brede paarden waarvoor de gewone Bucas dekens echt veel te strak waren … vandaag dat ook de big neck versie bestaat.
Maar Amigo met de disc valt naar mijn idee ook smal aan de voorkant . Misschien is dat dan een optie?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:35

Hier voor mijn 'lange' smalle een Horseware Amigo Bravo en de Horseware Rhino wugs. Ik heb ook bucas geprobeerd, maar zoals Avalanche al aangeeft: die vallen echt niet smal aan de voorkant. :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:38

marley93 schreef:
Hier voor mijn 'lange' smalle een Horseware Amigo Bravo en de Horseware Rhino wugs. Ik heb ook bucas geprobeerd, maar zoals Avalanche al aangeeft: die vallen echt niet smal aan de voorkant. :')

Dan ken ik blijkbaar alleen extreem brede waar bucas zo veel te smal voor was :+ :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:57

Nouvel schreef:
Oké ik ken alleen maar gevallen van brede paarden waarvoor de gewone Bucas dekens echt veel te strak waren … vandaag dat ook de big neck versie bestaat.
Maar Amigo met de disc valt naar mijn idee ook smal aan de voorkant . Misschien is dat dan een optie?

Ja die valt normaal gezien redelijk smal aan de voorkant :j ook een hele fijne deken is dat :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:36

Weatherbeeta valt ook goed op smalle hals paarden die hoge sluiting kunnen hebben. Ik wissel amigo met rechte sluitingen af met wb en dat bevalt heel goed.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:42

Ik ben erg fan van de Highliners van Harry’s Horse.
Passen op vele paarden, maar zijn er helaas alleen in staldekens, dus niet waterdicht oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:47

Nouvel schreef:
marley93 schreef:

Dan ken ik blijkbaar alleen extreem brede waar bucas zo veel te smal voor was :+ :D

Het heeft niet met smal in schouders te maken. Maar bucas heeft juist een 'hoge' sluiting aan de voorkant. Als paard dus een brede, maar vooral lage aanzet van hals heeft kom je in de knoop. Breed paard waarbij de hals minder laag begint passen juist wel in bucas.
Mijne past heel goed in bucas, maar is juist echt niet smal. Alleen geen lage halsaanzet dus de sluiting ligt ook echt onder de hals, waardoor hij daar niet strak trekt en de ruimte van de schouders dus ook kan gebruiken voor de schouders.
Daar zie ik het vaak fout gaan, bij ons op stal zijn er hele brede pony's en paarden die wel in bucas passen en even breed of smaller die niet passen, maar die halzen of de aanzet iig zijn anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:12

MyWishMax schreef:
Nouvel schreef:

Het heeft niet met smal in schouders te maken. Maar bucas heeft juist een 'hoge' sluiting aan de voorkant. Als paard dus een brede, maar vooral lage aanzet van hals heeft kom je in de knoop. Breed paard waarbij de hals minder laag begint passen juist wel in bucas.
Mijne past heel goed in bucas, maar is juist echt niet smal. Alleen geen lage halsaanzet dus de sluiting ligt ook echt onder de hals, waardoor hij daar niet strak trekt en de ruimte van de schouders dus ook kan gebruiken voor de schouders.
Daar zie ik het vaak fout gaan, bij ons op stal zijn er hele brede pony's en paarden die wel in bucas passen en even breed of smaller die niet passen, maar die halzen of de aanzet iig zijn anders.

Dat zou heel goed kunnen hoor. Ik heb vaker bucas op onze brede paarden geprobeerd en het lag nooit lekker. En onze arabo Fries heeft geen lage halsaanzet, juist hoog en veel schouder.
Ik heb nu sinds kort een wat smallere lipizzaner en die past tot mijn verbazing Bucas wel heel netjes .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:34

Lippizaners hebben een redelijk ideale bouw voor Bucas idd. Hoger geplaatste hals en brede schouders :) en dat past dus vaak prima :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:17

Avalanche schreef:
Lippizaners hebben een redelijk ideale bouw voor Bucas idd. Hoger geplaatste hals en brede schouders :) en dat past dus vaak prima :)

Maar dat heeft onze arabo fries dus ook en die past er echt niet in…
De Lipizzaner is echt vele malen smaller aan de voorkant…