Airbag vest bodyprotector

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Airbag vest bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 13:26

K zou graag ervaringen lezen over het gebruik van airbag bodyprotector vesten. Ik weet dat er tegenwoordig meerdere merken zijn die met dit systeem werken. Graag lees jullie ervaringen met de diverse merken. Hoe bevallen ze, zijn de prijs waard, patronen makkelijk te vervangen na een val. En werken ook daadwerkelijk zoals geclaimd wordt?

Esther28

Re: Airbag vest bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:06

Niemand?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:15

Ik rijd sinds een aantal maanden met de HitAir (weet niet of daar nog een bepaalde versie van is, heb hem iig via De Kroo ruitersport). Ik ben ermee gaan rijden na een hele harde val van mijn paard.
Ik vind het een ontzettend duur ding oma an te schaffen, maar wel dubbel en dwars waard! Ik ben er een keertje mee gevallen nu, en hij was binnen een milliseconde opgeblazen. Je romp, nek en stuitje zijn beschermd, en ik heb dus niets overgehouden aan mijn val. Het heeft mijn zelfvertrouwen erg goed gedaan.
Patroon vervangen is easy peasy, even eruit wippen, pinnetje indrukken, nieuw patroon erin en klaar. Binnen drie minuten geregeld. Verder draagt het vest ook vrij comfortabel, heel licht en soepel. Kan het wel af en toe heet vinden omdat het over je jas moet.
En het is jammer dat het een beetje je setje "verpest" omdat je nu altijd zo'n ding aanhebt maar dat is echt zeuren van mij. :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:23

Ik heb hele bijzondere ervaringen gehad toen een stalgenoot zo'n ding had... die vergat hem weleens los te koppelen bij afstijgen en ontplofte dus regelmatig :')
Het geeft best een knal...

Maar dat was je vraag niet :')

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 18:58

c_alsemgeest schreef:
Ik heb hele bijzondere ervaringen gehad toen een stalgenoot zo'n ding had... die vergat hem weleens los te koppelen bij afstijgen en ontplofte dus regelmatig :')

Maar dat zou dus niet moeten kunnen zeggen ze. Ploffen als afstapt nog aangekoppeld omdat er een 35 kilo trekkracht aan moet zitte ofzo.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:05

Nou als jij enthousiast van je paard af springt ( ook afhankelijk van de stokmaat van je paard en je eigen lengte) gaat ie echt wel af hoor ( spreek uit ervaring).

Ik heb al jaren een point2 airjacket voor in cross in de SGW. gaat dus over de bodyprotector heen. bevalt prima, stuur hem wel jaarlijks op naar point2 voor onderhoud want wil zeker weten dat ie goed blijft werken. Ik heb hem met regelmaat opgeblazen en deed altijd zijn werk

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:10

Ik zit er ook over te denken maar gek genoeg houden de patronen me een beetje tegen. Ik zie dat ze behoorlijk wat kosten, en dat moet je dan elke keer opnieuw kopen/bestellen als je bent gevallen? En als je op paardrijvakantie gaat moet je een hele set extra meenemen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:13

Sheran schreef:
Ik zit er ook over te denken maar gek genoeg houden de patronen me een beetje tegen. Ik zie dat ze behoorlijk wat kosten, en dat moet je dan elke keer opnieuw kopen/bestellen als je bent gevallen? En als je op paardrijvakantie gaat moet je een hele set extra meenemen?

Ik heb niet zo’n vest. Maar wil hier even op inhaken.
Een ritje incl val en ambulance of hap kost je ook €385 aan eigen risico.
Een patroon €30 dacht ik.

Lijkt me zeker de moeite waard. Absoluut voor de sport.

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:14

Ik heb de combinatie Bp/Airjacket P2RS van Point2 voor de eventing. En ook heb ik een Helite Zip’in airjacket voor in bodywarmers of wedstrijdjasjes. Beide erg blij mee. Met de P2RS wel vaker gevallen en dat ding werkt echt top. Met de Helite nog nooit gevallen, zit een stuk comfortabeler dan de Point2. Veel luchtiger maar beschermd daardoor ook anders. Mocht je specifieke vragen hebben mag je mij altijd een PB doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:18

Ik heb er eentje van Hit Air! Een vrij dure versie met extra padding onder het patroon zodat je met een val op het patroon iets meer bescherming hebt. Nog niet mee gevallen overigens dus of het echt werkt is nog even de vraag. :')

Ik draag vaak een zwarte jas en hierbij zien mensen op het eerste oog niet eens dat ik een bodyprotector aan heb. Het is ook een heel licht en luchtig ding in tegenstelling tot de meeste body protectors en ik vind het ook totaal niet storend om hem aan te hebben. Vergeet dat ding zelfs af en toe uit te trekken.

Één belangrijk punt: na veel ondervragen bij de leverancier blijkt dat deze dingen natuurlijk niet functioneren bij hele kleine pony's. Ik zit met een pony van net geen 1.40 echt op een grens gevalletje dus ik heb een iets kortere lus besteld en daar nog extra een knoop in gelegd zodat deze iets sneller geactiveerd moet worden als ik wel val.

Het grootste nadeel vind ik nog dat ik dat ding elke keer weer terug mee naar huis moet nemen omdat je voor de veiligheid en duurzaamheid deze rond kamertemperatuur hangend op een hangertje moet bewaren. Ik moet dus altijd van te voren bedenken dat ik ga paardrijden en altijd dat ding meeslepen. Misschien dat ik van de zomer iets minder nauw daarmee omga als het niet regelmatig meer ijskoud is 's nachts. Al weegt dit echt niet op tegen de voordelen van de veiligheid en het lichte en luchtige materiaal. Ben er erg blij mee!

Als je veel zonder zadel wil rijden heb je er trouwens niets aan bedacht ik me later. Dan kun je dat riempje nergens aan vast maken. :=

Qua patronen trouwens: als je veel valt zul je er een hoop in huis moeten hebben, maar meestal val je niet zo vaak en heb je met één of twee reserve patronen al voldoende. Ik ben 10 jaar lang zonder bodyprotector op paarden vakantie gegaan en daar nog nooit gevallen. Zou dan ook niet perse een hele voorraad van die patronen nu meenemen naar een ritje Veluwe ofzo. Hooguit één om de vakantie niet meteen verpest te laten zijn. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:39

Esther28 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Maar dat zou dus niet moeten kunnen zeggen ze. Ploffen als afstapt nog aangekoppeld omdat er een 35 kilo trekkracht aan moet zitte ofzo.

Toch is het een stuk of 3 keer gebeurt, wel een aantal jaar geleden. Misschien dat ze nu wat beter zijn wat dat betreft, maar ze stapte meestal ook niet zo elegant af :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:44

Saaams schreef:
Sheran schreef:

Ik heb niet zo’n vest. Maar wil hier even op inhaken.
Een ritje incl val en ambulance of hap kost je ook €385 aan eigen risico.
Een patroon €30 dacht ik.

Lijkt me zeker de moeite waard. Absoluut voor de sport.

Ja zo bedoel ik het uiteraard niet. Maar een bodyprotector gaat niet 'op' :P

Even afkloppen, maar ik ben al 8 jaar niet meer gevallen. Maar ik herinner me wel dat die keren dat ik viel ik er meteen weer op ging. Dat zal dan toch onveiliger voelen als je weet dat je vest niet meer werkt. Of je moet overal extra patronen meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:47

Heb er ook wel eens over gedacht, maar enige wat me tegenhoud en dat is natuurlijk wel echt een minimaal risico maar toch, stel je paard steigert en je valt er achterover af, dan trek je hem mee want dan trek je ineens met je hele gewicht aan zijn zadel

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:59

Sammiex2000 schreef:
Heb er ook wel eens over gedacht, maar enige wat me tegenhoud en dat is natuurlijk wel echt een minimaal risico maar toch, stel je paard steigert en je valt er achterover af, dan trek je hem mee want dan trek je ineens met je hele gewicht aan zijn zadel

Dan klikt hij dus los :) Als je eraf valt trek je je paard ook niet om...

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:09

Ik heb ook een Hit air. Mijn pony is 150 als ik dan afstap en ik zit nog vast dan gaat hij niet af.

Ik ben er heel blij mee. Ik heb hem aangeschaft na een flinke val op m'n nek. Ik ben nu 2 x gevallen met de Hit air aan en hij werkt perfect. Voor ik op de grond lag was hij opgeblazen en mijn pony reageert er verder niet op. Patroon vervangen is zo gedaan en heel simpel. Kosten 20 euro. Maar dat heb ik er voor over.

Enigste nadeel... als je gevallen bent ok hij met een minuut of 10 weer leeg en moet je er eerst een nieuwe in doen voor hij weer werkt.

Ik heb standaard 2 patronen op voorraad die liggen in mijn poetste. Als naar les ga stop ik een patroon bij mijn spulletjes in.

Wat voor mij heel erg meeloop is dat hij niet zo warm is en hij je niet tegenhoudt in je beweging

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:19

Ik heb een Helite airbagvest en ben er erg blij mee. Gaat bij mij over de bodyprotector.
Ik heb er geen hinder van en merk eigenlijk niet dat ik hem aan heb.

Ik was al meer dan 20 jaar niet meer van een paard gevallen.
De eerste keer dat ik toen knetterhard in de zandbak dook vanaf mijn jonkie, kwam ik er achter dat het als 50 plusser toch wat harder aankomt dan vroeger :+
Ik reed altijd al met een bodyprotector, maar na die smak heb ik dus gelijk een airbagvest aangeschaft.
Duur grapje, maar een rolstoel is ook niet goedkoop, ik hoop er het ergste letsel mee te kunnen voorkomen.

En tot nu toe is die nog niet afgegaan *\o/*
Wel een paar keer vergeten me los te koppelen bij het afstijgen, maar aan mijn dikke pony hangend, op mijn tenen staand, ben ik nog net niet te laat voordat ie explodeert. Heb gelukkig lange benen :D
(tinker van 1,49m)

Ik heb voor de Helite gekozen omdat die gaspatronen een stuk voordeliger waren dan die van bv Point2.
Ik heb een "normaal" los vest. Helite heeft ook softshell airjackets, die zien er uit als een gewoon softshell jack, maar hebben een ingebouwde airbag. Daarbij valt het niet op dat je een airjacket draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:28

Sheran schreef:
Sammiex2000 schreef:

voor ie los gaat staat er wel even druk op, en als je paard gewoon op vier benen staat trek je hem niet om, maar op twee...

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:05

Sheran schreef:
Sammiex2000 schreef:

als je samen met je paard valt heb je dus kans dat ie niet af gaat omdat je niet aan die trekktacht van 35kg komt omdat je te dicht bij je paard blijft. maar meestal wordt je toch wel zodanig met kracht van je paard af geslingert dat ie wel af gaat gelukkig

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:37

Ik heb al heel lang een hit air, even aftikken, ben er nog nooit mee afgevallen. Ik vind dat patroon wel vrij zwaar. Heb nekklachten en dan moet ik echt iets met een kraagje dragen om geen last van mijn nek te krijgen. Ik doe mijn telefoon dan aan de andere kant, is ie in evenwicht. Nadeel wat hierboven ook al genoemd is dat je altijd dat vest ziet en niet de leuke jas ofzo die je aan hebt. Een hele enkele keer vergeet ik hem wel eens los te klikken. Maar ik stijg langzaam af met mijn stijve lijf, dus dan hang ik nog boven het paard en maak hem alsnog los.
Ander nadeel met western zadel en licht rijden blijf hij achter de knop hangen. Daarom overweeg ik een andere soort, maar die dingen zijn zo duur. Hij hangt overigens altijd op stal aan aan hangertje in de zadelkast.

quni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:00

Ik heb de Hit-air gehad en heb nu de Helite. Ik vond de hit-air iets te log, zeker als deze wat ruim zit omdat hij ook in de winter over een jas moet kunnen, niet fijn in galop met de patroon. Nu de Helite, fijne bodywarmer die beter aansluit. Met de Hit-air geen plof ervaring met de Helite wel. 1x gelanceerd door een te gespannen paard en wat was ik blij dat ik hem had aangesloten, kwam op mijn rug terecht. Met regelmaat ook afgestapt terwijl het hij nog aangesloten was en dan gebeurd en niets. Ook 1x iets te enthousiast afgestapt met opblazen als effect. Dit gebeurde in de buitenbak met meerdere paarden waarbij enkel mijn paard 1 stap heeft verzet, dus de mate waarop ze reageren valt blijkbaar wel mee (kan in een binnenbak wel anders zijn).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:17

Waar jullie je airbag vest gekocht?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:33

Ik heb al een aantal jaren een point two best.
Zelf ben ik er nog nooit meegevallen.
Mijn bijrijder wel en ze had idd geen breuken ed.

Nadelen:
- als je valt geeft het een knal, dat kan de schrik vergroten.
- de bungee moet ik iedere 2 jaar vervangen wegens slijtage
-ik vind het gaspatroon vervangen best lastig.

Voordelen
- zit heerlijk en is de zomer niet warm (heb het zwemvest model)
- bescherming bij een val
- als je rustig afstapt zonder af te koppelen gaat hij niet af.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:43

Ik heb een hit air vest gekocht na een niet zo fijne val van mijn ietwat hoge paard (1.79m). En zoals hierboven al genoemd werd... als 50 plusser gaat het allemaal niet meer zo soepel.. Vallen dus ook niet.
Ik heb gekozen voor het vest wat ook door motorrijders gebruikt kan worden. Ik vond het belangrijk dat mijn vest naar binnen moest opblazen (er zijn ook vesten die naar buiten opblazen). Mijn patroon zit dan buiten het opgeblazen deel.
Het viel me tegen hoe zwaar het vest nog wel was. Voornamelijk door het gewicht van het patroon. Ook is het gewicht ongelijk verdeeld.
Wat mij opvalt is dat de helite geen stuitbeschermer heeft (voor zover ik kan zien op afbeeldingen. Wordt het onderste deel dan wel goed beschermd? (vraag aan eigenaren van zo'n vest)

Ik ben er tot nu toe niet mee gevallen (gelukkig). Wel in het begin 2x eraf gestapt waarbij ik vergat om mezelf los te klikken. Toen was het koord waarschijnlijk nog iets te lang afgesteld en gleed ik beheerst naar beneden. Hij is dus nog nooit afgegaan. Ik heb even moeten zoeken naar het afstellen van mijn koordlengte. Het scheelt ook nog erg per zadel.

Ik heb mijn vest gekocht bij De Kroo met zo'n korting aanbieding. Toen ook meteen 2 extra patronen bij besteld.

Ook ik neem hem elke keer braaf mee naar huis. En het is ook wel eens gebeurd dat ik op stal aankwam en ontdekte dat ik mijn vest vergeten was. Maar dat gebeurt maar weinig.

Vroeger reed ik met een gewone bodyprotector. Maar die was in de zomermaanden echt niet normaal warm. En ik moet zeggen dat dit vest echt een stuk minder warm is. (zelfs bij 26 graden... ;-) )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:45

Ineke2 schreef:
Waar jullie je airbag vest gekocht?

Via de officiële Nederlandse Hit Air webshop. :j

quni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 07:55