Paardrijden in Egypte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_lisaa

Paardrijden in Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 23:11

Hi allemaal!

Vorig jaar heb ik in Hurghada een prachtige rit gemaakt in de woestijn. De organisatie waar ik had geboekt was erg fijn, waren goed voor de paarden en alle andere dieren.

Nu ga ik dit jaar terug naar Hurghada en zou graag echt een volle dag of een meerdaagse rit willen maken in de woestijn.

Ik heb meerdere bedrijven bekeken maar ik vind het lastig te bepalen wie wel en niet te vertrouwen is.. De welzijn voor paarden staat in Egypte helaas niet altijd voor op.

Zijn hier mensen die al ritten hebben gemaakt die aan te bevelen zijn? :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:38

s_lisaa schreef:
Hi allemaal!

Vorig jaar heb ik in Hurghada een prachtige rit gemaakt in de woestijn. De organisatie waar ik had geboekt was erg fijn, waren goed voor de paarden en alle andere dieren.

Nu ga ik dit jaar terug naar Hurghada en zou graag echt een volle dag of een meerdaagse rit willen maken in de woestijn.

Ik heb meerdere bedrijven bekeken maar ik vind het lastig te bepalen wie wel en niet te vertrouwen is.. De welzijn voor paarden staat in Egypte helaas niet altijd voor op.

Zijn hier mensen die al ritten hebben gemaakt die aan te bevelen zijn? :)

Beetje laat misschien maar ik wil binnenkort naar Egypte gaan en ik ben benieuwd waar jij je rit hebt gedaan. En of je inmiddels al meer ervaringen hebt, want je bent in 2022 terug gegaan begrijp ik

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:54

Ik schop dit topic even wakker, wij zijn op dit moment in Egypte.

Het zou een fantastische ervaring zijn om te rijden maar echt alleen als de dieren goed verzorgd worden.

Ik heb nu het oog op een bedrijf waar ik een gewicht limit zie (dat schept iets van vertrouwen...).

Dus ik ben enorm benieuwd of ts nog een trip heeft geboekt en wat de ervaring was.

Roosch

Re: Paardrijden in Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:56

Hi, waar verblijf je? In Marsa Alam heb ik een leuke rit gemaakt. Ik kan wel even opzoeken waar dat was.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:05

Roosch schreef:
Hi, waar verblijf je? In Marsa Alam heb ik een leuke rit gemaakt. Ik kan wel even opzoeken waar dat was.

Ik zit in El gouna (in de buurt van hurghada)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:54

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:21

SeaSide schreef:
Roosch schreef:

Ik zit in El gouna (in de buurt van hurghada)

Ga je ook nog richting Luxor? Je kunt daar eigenlijk alle bezienswaardigheden zoals de tombes en andere opgravingen te paard bezoeken. Ik heb een telefoonnummer van een hele fijne Egyptenaar voor je. Paarden zien er super uit

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 00:05

Mando schreef:
Ik heb ook gereden toen ik in wel Gouna was.

Bij habibi geloof ik. Ik zal mijn topic even zoeken.

Gevonden.

Mando @ [BEU] Het Egypte topic!

[ Afbeelding ]

Als je nog een keer naar de foto's in dat topic kijkt, denk je wel dat die paarden het ook een gave ervaring vonden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:21

Ik zie toch regelmatig beelden langskomen van dit soort ritten. Sommigen te verschrikkelijk om naar te kijken en anderen minder verschrikkelijk maar nog steeds niet om blij van te worden. Wat mij vooral stoort is die te grote en te zware toerist op deze kleine paardjes. En de eeuwige rengalop die altijd er bij blijkt te horen. Een ongecontroleerde jakker partij. Als paarden liefhebber vind ik dat je extra kritisch moet zijn hierop.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:25

Het is echt niet best gesteld met het dierenwelzijn in Egypte. Ik volg Egypt Equine Aid en zij roepen toeristen ook steeds op om niets met dieren te doen daar omdat het zó beroerd is voor de dieren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:54

Ja en in dat topic wat gelinkt is door Mando zie je ook steeds dezelfde plaatjes, magere paarden, te zware ruiters, verschrikkelijk slecht passend tuig.

Zou je in Nederland ook op een magere manegepony van dit formaat gaan zitten met een optoming zoals verroeste ketting over de neus en vervolgens rengalop gaan vragen? Zo niet dan doe het in Egypte ook lekker niet denk dan :o

Ik heb nog nooit een foto van paardrijden in Egypte gezien waarop het totaalplaatje enigszins oke leek.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:47

Als paarden liefhebber ken ik zeker de beelden & om dat niet tegen te komen heb ik de vraag in dit topic gesteld....

De foto's in het doorgegeven topic voldeden niet aan mijn eigen eisen, dus dat was een hulpstuk in het wel/niet benaderen van een stal.

Inmiddels heb ik nu een stal op het oog met behulp van wat locals hier in El gouna. Er waren hier in de omgeving maar 2 locaties die een maximum gewicht (100 & 90 kg) aangaven, de stal met de laagste word gerund door een Duitse dame & is hier ten noorden van El Gouna. Ik wil nog even wat recensies zoeken van de specifieke stal voor ik besluit om het wel of niet te doen.

90 kg is natuurlijk nog steeds zwaar maar anderzijds voor deze omgeving een enorme stap in de goede richting, nu wil ik nog wat foto's gaan beoordelen bij reviews.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:12

Fly_high schreef:
Ja en in dat topic wat gelinkt is door Mando zie je ook steeds dezelfde plaatjes, magere paarden, te zware ruiters, verschrikkelijk slecht passend tuig.

Zou je in Nederland ook op een magere manegepony van dit formaat gaan zitten met een optoming zoals verroeste ketting over de neus en vervolgens rengalop gaan vragen? Zo niet dan doe het in Egypte ook lekker niet denk dan :o

Ik heb nog nooit een foto van paardrijden in Egypte gezien waarop het totaalplaatje enigszins oke leek.

Er zijn ook in Egypte echt wel mensen die er bovenuit stijgen qua paardenwelzijn. De man van Kimmie met 3 nummertjes achter haar naam (weet even niet meer welke nummertjes) hier van bokt zorgt prima voor zn paarden. En ik heb dus in Luxor een goed adres. En in Fayoum zit er ook eentje. Maar je moet inderdaad wel heel goed onderzoek doen om op de juiste plekken terecht te komen.
Wel opmerkelijk hoe sommige mensen tekeer gaan tegen hun ezeltjes ook. Zover ik weet mag je helemaal niet lelijk doen tegen je dier, dat staat in de koran. Sterker nog, je moet er goed voor zorgen. Maarja, er is wel meer wat niet mag en wat ze wel doen.
Maar ik heb daar echt wel paarden gezien die er happy uitzagen. Zeker meer happy dan op de gemiddelde nette manege in Nederland. In Egypte mogen ze lekker alleen maar buitenritten maken. In Nederland lopen ze vooral rondjes in een bak.
De optoming is anders, niet per se beter, dan in Nederland. Maar er zijn echt wel mensen die het zo goed mogelijk doen, en daardoor alsnog echt wel een goed leven bieden aan hun paarden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op Gisteren, 07:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:12

90kg is voor deze paardjes gewoon te zwaar. Een stap ik de goeie richting zou voor mij niet voldoende zijn. Verder vinden het criterium van Fly_High wel mooi.

Als dit dier in een Nederlandse FNRS manege voor jou klaar zou staat, zou je daar dan opstappen?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

Jennyj01 schreef:
90kg is voor deze paardjes gewoon te zwaar. Een stap ik de goeie richting zou voor mij niet voldoende zijn. Verder vinden het criterium van Fly_High wel mooi.

Als dit dier in een Nederlandse FNRS manege voor jou klaar zou staat, zou je daar dan opstappen?

Als antwoord op jouw vraag, nav de Instagram pagina van dit bedrijf zou ik hier kwa haranchement & uiterlijk van de paarden zo op stappen ook als ik ze in een manege zou aantreffen.

https://www.instagram.com/habibahorse?i ... lhMjRsOA==

Best wel hypocriet dat veel maneges in NL geen eens een gewichts limiet hanteren, en deze stal zou meteen niet oké zijn omdat ze te weinig hanteren.

Ik geloof dat Instagram mooier is dan de realiteit, dus ga ik ergens vandaag nog echte reviews zoeken. Maar op basis van de folder en de Instagram vond ik het er zelf voor Egyptische standaarden super uitzien en als ik dit in Nederland tegen zou komen zou ik er ook zo gaan zwemmen met paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Veel paarden in Nederland zijn ook gewoon flink te dik. En de rassen daar zijn ook gewoon heel anders dan de rassen die veel voorkomen in Nederland. Dus er is ook wel een deel paarden die eigenlijk niet eens te dun zijn, maar die wij dan "schraal" noemen.
Een volbloed, akhal teke of (kruising) arabier zijn altijd schraler dan een Welsh, New Forest of Tinker. En ook schraler dan de gemiddelde kwpn zonder overgewicht
In Egypte zie je veel arabieren en Arabische kruisingen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Dorine92 schreef:
Veel paarden in Nederland zijn ook gewoon flink te dik. En de rassen daar zijn ook gewoon heel anders dan de rassen die veel voorkomen in Nederland. Dus er is ook wel een deel paarden die eigenlijk niet eens te dun zijn, maar die wij dan "schraal" noemen.
Een volbloed, akhal teke of (kruising) arabier zijn altijd schraler dan een Welsh, New Forest of Tinker. En ook schraler dan de gemiddelde kwpn zonder overgewicht

In Egypte zijn veel paarden gewoon echt (heel erg) mager. Ook een arabier hoort normaal op gewicht te zijn. En ja, ook de Egyptisch gefokte arabs horen normaal op gewicht te zijn. Voor wat je daar zeer regelmatig ziet is echt géén excuus.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Maar op een schraler type ga je ook geen te goed doorvoede toerist zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

Doen paardenliefhebbers dit serieus? Ik durf daar niet eens op vakantie te gaan vanwege alle ellende met dieren.
Ik vind sommige afbeeldingen (mager paard/ zware ruiter/ heftig bit) ook echt onplezierig

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

amyz schreef:
Dorine92 schreef:

In Egypte zijn veel paarden gewoon echt (heel erg) mager. Ook een arabier hoort normaal op gewicht te zijn. En ja, ook de Egyptisch gefokte arabs horen normaal op gewicht te zijn. Voor wat je daar zeer regelmatig ziet is echt géén excuus.

Ik zei dat er EEN DEEL niet te dun is. Te dun is te dun uiteraard. En ja, die zijn er ook veel. Vandaar dat je goed onderzoek moet doen. Het feit dat een paard zich geografisch gezien in Egypte bevindt, betekent niet automatisch dat hij mishandeld of ondervoed wordt. Er zijn paarden die het goed hebben in Egypte en er zijn paarden die het slecht hebben in Nederland

Ik vind het ook bijzonder dat mensen denken een heel land te kennen op basis van een paar foto's. En ook alleen ingaan op foto's van magere paarden, en niet op paarden die er prima uitzien. Het is heel goed om op te komen voor zielige paarden, maar niet elk paard is zielig. En mensen komen met name op toeristische plekken. Daar bevinden zich ook de rotlocals. Op alle vlakken. Deze mensen zijn ook onbeschoft tegen mensen, niet alleen tegen dieren. En niet alleen in Egypte. Dit fenomeen zie je in heel veel landen. Ga je even buiten het massatoerisme, doen mensen vaak heel normaal

Erheen gaan biedt ook mogelijkheden om mensen aan te spreken op wat beter kan. Ik heb daar gewoon uitgelegd over bitten met hefboomwerking, en dat er ook een watertrens of D trens verkrijgbaar is, en dat die zachter inwerken. Dat werd met volle belangstelling aangehoord, en er werd doorgevraagd welke dan goed zijn, etc. Die bitten zijn in Egypte gewoon veel minder bekend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Ninx schreef:
Doen paardenliefhebbers dit serieus? Ik durf daar niet eens op vakantie te gaan vanwege alle ellende met dieren.
Ik vind sommige afbeeldingen (mager paard/ zware ruiter/ heftig bit) ook echt onplezierig

Ik blijf er zelf ook ver bij weg. Maar zie het in mijn eigen vriendenkring ook nog wel eens voorbij komen op de socials. Ik word niet blij van de beelden of sowieso toerisme met dieren, helemaal in dat soort landen.

Maar goed als je het toch wil doen, hoop ik dat je kritisch kijkt en even doorvraagt over de inzet van deze paarden.

WiffWaff

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Bij de piramides is het echt vreselijk. Er zijn uiteraard wel stallen waarbij de paarden er wel goed uit zien, of een deel van de paarden er goed uit ziet… tsja

Ik heb in Hurghada bij een soort dierenopvang gereden daar zagen de paarden er goed uit! Italiaanse eigenaren (allemaal vrouwen) geloof ik, volgens mij heet het Paradise Dream.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Fly_high schreef:
Mando schreef:
Ik heb ook gereden toen ik in wel Gouna was.

Bij habibi geloof ik. Ik zal mijn topic even zoeken.

Gevonden.

Mando @ [BEU] Het Egypte topic!

[ Afbeelding ]

Als je nog een keer naar de foto's in dat topic kijkt, denk je wel dat die paarden het ook een gave ervaring vonden?

Heel eerlijk vind ik dit dier echt te mager inderdaad. MAar gelukkig zie ik hier in het topic al betere plaatjes :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:24

Ninx schreef:

Ik zou daar ook voor geen prijs naartoe willen op vakantie. Ik volg ook de dierenopvangen in Egypte en wat daar voorbij komt dat is werkelijk verschrikkelijk. Als je denkt dat het niet erger kan dan komt er toch nog wel weer iets voorbij waarvan je denkt hoe kunnen mensen dit dieren aandoen....Dan is het soms best een groot contrast als we ons hier druk maken om goed doorvoede en verzorgde paarden die een dekje scheef hebben zitten waar iemand over valt.

Ik denk dat het ook goed is om richting de bedrijven kritiek te uiten waarom je niet voor hun kiest omdat hun dieren er niet goed uit zien of het harnachement niet goed passend is etc. Misschien dat ze er dan iets aan gaan doen als ze inkomsten mislopen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Ja de merrie was mager, had veulen aan de voet.
De rest zag er prima uit.