2 jaar geleden kocht ik mijn eigen trailer met de droom om met mijn paard naar lessen en uitstapjes te kunnen gaan! Dapper ging ik de eerste paar keer oefenen met heulveul snoepjes maar al snel bleek dit niet zo makkelijk te gaan als gehoopt, steeds ging het een soort van beter met oefenen tot ik echt weg wilde er stress bij kwam kijken (want, gaat hij mee?) En dan zat ik weer met een gigantische terugval. Waarbij het een aantal keren 2 uur touwtrekken kostten om paard de trailer in te krijgen. Ik heb gekneusde vingers gehad, ontelbare brandblaren, blauwe teennagel, kapotte handschoenen hij heeft los in het bos gerend en daar heb ik de streep getrokken. Ik kon dit niet zelf en heb professionele hulp ingeschakeld. Bij het ophalen (ik wilde hem niet eens meer zelf wegbrengen, het was 90km rijden en ik wist al dat ik hem de trailer niet meer in ging krijgen. Zwaar stoned van een tube domosedan, en hekken om hem in te sluiten is het gelukt. De heenreis ging super goed en hij heeft heel rustig gestaan. (Uiteraard hebben we hem even wakker laten worden voordat we zijn gaan rijden) Mac is 7! weken weggeweest op een interne training waar hij 5 dagen per week meestal 2x per dag getraint werd. Iedere stap voorwaarts kreeg hij terugvallen dus alles kostte ontzettend veel tijd om bevestigd te krijgen. Na die 7 weken mocht hij mee naar huis, alles was geoefend ook het rijden in de trailer alleen het laden op vreemd terrein hebben ze niet meer mee kunnen nemen in de training.
De terugweg liep niet zoals gehoopt, na een half uur heeft Mac zijn halster kapot getrokken en zich omgedraaid, hij wilde de trailer uit springen en ik ben op de vluchtstrook rijdend uit de auto gesprongen om het zeil dicht te trekken. Later is Mac terug omgedraaid toen we veilig konden stoppen en bleek ik zijn halster weer terug om te kunnen doen. De rest van de terugreis hebben we de snelwegen ontweken om hem meer bezig te laten zijn met balans zoeken en klonk het alsof ie de hele trailer afbrak.
Eenmaal thuis is de volgende dag de trainster weer gekomen en waar ik dacht nu is het echt klaar dit doet hij nooit meer. Draafde meneer zelfs de trailer weer op.
Mac zijn filmpje van de training;
Nou vanaf daar zijn we achter gebleven, hebben we eigenlijk de training die hij gehad heeft weer helemaal opnieuw opgebouwd thuis tot het moment dat we voor het eerst met de trailer op pad durfde te gaan. We hebben 4km gereden met de trailer, hem uitgeladen bij het oefenveldje van de rijvereniging, en na wat rustig rondlopen en grazen aan de hand (positieve ervaring creëren) wilde ik hem weer opladen. Dit duurde weer driekwartier. Hij liep er braaf in maar liet de trailer niet meer sluiten. Contact opgenomen met de trainster en binnen 10 minuten stond hij er weer in dankzij haar tip. Vanaf dat moment moest ik thuis wéér opnieuw vertrouwen kweken in het trailer laden. Weer flink geoefend tot we de trailer weer makkelijk konden sluiten. Uiteindelijk werd het winter, wilde ik niet in het donker weg met de trailer savonds (want daglicht was al moeilijk genoeg).
Voordat ik het wist hadden we alweer bijna een half jaar niks met de trailer gedaan, maar we gingen het weer oppakken. Weer ging het laden goed maar opsluiten kostte tijd. (Hij schommelt heel erg op en neer op zijn benen en bij ook maar een beetje het idee dat iemand een stang dicht gaat doen, schiet hij de trailer uit als je dit te snel wil doen. Maar wacht je tot hij relaxt in de trailer staat dán kan je hem dicht doen, maar dit is dus heel erg communiceren tussen mij en de persoon achter hem, maar onbezonnen weggaan zat er niet in) ik kreeg hierdoor ook geen regelmaat in het met de trailer weg gaan. Want je hebt áltijd iemand nodig, en ik wil daar niet steeds iemand voor hoeven mee vragen.
Even fast forward naar 2 weken geleden, ik had een plan bedacht om Mac alleen te kunnen gaan laden. Ik heb hier een tiktok serie van gemaakt, in de hoop ook andere te kunnen inspireren.
Deel 1: https://vm.tiktok.com/ZMNTx3cJj/
Deel 2: https://vm.tiktok.com/ZMNTQ2Hm7/
Deel 3: https://vm.tiktok.com/ZMNTx3MhT/
Uiteindelijk heb ik nog 2x geoefend met klep in 1x sluiten na de stang en hem daarna terugzetten in de wei. Hierna durfde ik het aan! Ik ging voor het eerst, in 2 jaar, met de trailer naar de les toe. Thuis heb ik hem in 1 minuut in mijn eentje geladen. En bij de les kostte het slechts 6 minuten om hem weer mee naar huis te krijgen!! Wauw wat was ik trots!! Hierbij een filmpje van de laatste training voordat we op les gingen:
En hierna ging het weer mis. Mac wil weer niet de trailer in, hij gaat wel, maar weet precies waar ik wel of niet de stang dicht kan doen. Dus de 1e training na de les ben ik een half uur bezig geweest. Na 6 minuten kon ik de stang sluiten en achteraf heb ik er echt heeeel veel spijt van dat ik het daarbij niet gelaten heb maar van te voren was die stang-sluit-stap al zo goed bevestigd dat ik in ieder geval daar naartoe terug wilde. Maar helaas kon ik na een half uur pas echt de trailer weer sluiten. Hierna laat ik hem eruit en mag hij direct terug naar zijn vrienden want dat lijkt mij in zijn geval de aller grootste beloning die ik kan geven. Weg van de trailer en terug naar je maatjes.
Wie zin heeft ik heb die training volledig gefilmd;
De training daarna lukte het me gewoon echt niet meer na 3 kwartier in en uitlopen zonder de stang te kunnen sluiten ben ik in huilen uitgebarsten, ik was zó trots op wat we bereikt hadden en 1 keer rijden met de trailer en alles is weer verpest. Wéér terug bij af. Na die 3 kwartier hebben we toch maar met 2 personen de trailer weer gesloten en hem daarna ook direct weer terug gezet. En daarna heb ik echt weer 3 stappen terug gedaan in de training. Terug naar het alleen maar in en uit lopen op commando, ik heb dit nu 3 trainingen van 10 minuten gedaan zonder ook maar 1 poging om de stang te pakken. Maar hij loopt er gewoon niet meer ver genoeg in om áls ik had gewild überhaupt de stang te kunnen sluiten.
En dat brengt ons bij het punt waar ik nu ben. Ik kan dit paard gewoon niet uitgelegd krijgen dat de trailer hem niet op eet, en ik kan er niet genoeg regelmaat in krijgen om gewoon 4, 5 keer kort achter elkaar met de trailer weg te gaan. Dus ik blijf vast hangen op dit oneindige getrain maar ik word het zat. Het heeft me al zoveel stress, zenuwen, en tranen bezorgd dat ik echt niet meer weet wat ik nu nog moet doen. Het is zelfs zo erg dat ik bijna denk ik verkoop dit paard ook en koop een paard waar ik wél mee op pad kan en crosslessen en springlessen en wedstrijden kan rijden, want nu 2 jaar later kunnen we nog steeds geen Bproef doorrijden omdat onze thuislocatie geen geschikte bak heeft. Dus dressuurles hebben we bijna niet.
Lang verhaal, wat ik even van me af wilde schrijven. Maar hoe nu verder, is er nog hoop om óóit stressloos met de trailer weg te gaan? Ik ben al zoveel geld kwijt geweest aan trainingen en überhaupt het kopen van een eigen trailer.. Op dit moment kan ik helaas ook niet meer rijden met mijn trailer, na de laatste rit kwam ik erachter dat de bodem niet veilig meer is. Reparatie om de hele trailer weer op orde te krijgen gaat al gauw €2000 kosten, maar heb ik hier nog zin in, ik ben straks ruim €6000 (aankoop trailer, trailertraining, en repatatie trailer) kwijt, en heb in 2 jaar tijd 2 keer met dit paard daadwerkelijk weg kunnen gaan..

Bedankt voor het lezen..