Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Flower033 schreef:ik vind het wel erg jong. En als er wat gebeurt, ben jij aansprakelijk. Vergeet vooral je premie van je avp niet te betalen
Het ligt natuurlijk ook aan hoe braaf je paard is. en hoe ver het van wei naar stal is.
is er helemaal geen ouder (met verstand van paarden) bij als ze hun eigen paard binnen zetten?
Theeglas schreef:Op die leeftijd kan dat prima. Bij ons doen onze kinderen het vanaf 9 jaar onder toezicht. 11 en 13 moeten dit (samen) prima kunnen redden. In de eerste periode even samen met hen doen, dan zie je vanzelf wanneer het zonder hulp gaat.
tamary schreef:Onder de 14 is de eigenaar wettelijk aansprakelijk als het mis gaat. Kost je ook flink hogere AVP/WA premies als die er aan te pas moeten komen. Of en hoe braaf je paarden met anderen zijn even ter zijde, want het gaat over wat als het fout gaat.
tamary schreef:Onder de 14 geheel aansprakelijk, ivm minderjarig voor de wet en niet in staat tot overzien van nog. Dat wordt meer verdeeld naar mate ze dichter bij de 18 komen, maar zeker qua wat je verzekering doet is het voor jouw rekening.
Maar het is iets waar veel mensen geen rekening mee houden, stomweg omdat velen het niet weten. Stalhouder is lastiger, maar ook daar is voor de wet eerder de ouders eigenaar. Beste kan je informeren bij rechtswinkel/telefoon en met de juiste gegevens met zijn allen om de tafel gaan en afspreken hoe nu verder. Niet eerlijk om die kinderen weg te sturen om iets wat niet hun schuld is, maar ook daar moeten de verzekeringen in elk geval kloppen. Naast dat ze of andere taken moeten krijgen of dat er samen met een volwassene bv de ouders gewerkt wordt.
_San87_ schreef:Nee, ik zou hier ook niet akkoord mee zijn. Is er toezicht van een volwassene, dan okay. Anders niet.
Polly schreef:Het zou voor mij ook afhangen hoeveel ervaring ze hebben, hoe handig ze zijn en of ze het zelf zien zitten. Als het terrein afsluitbaar is zou ik het prima vinden maar zou een hele duidelijke afspraak maken: als ze gaan rennen laat dan los!
Ik heb hele jonge meiden bij mijn pony's gehad vroeger en daar mochten ze ook mee naar buiten maar bovenstaande afspraak heb ik altijd gemaakt. Ik word liever gebeld dat m'n pony is plat gereden (ook liever niet) dan dat ik ouders moet bellen dat een kind dood of zwaargewond is.
Ik heb weleens een verzorgster van een ander paard op moeten rapen waarvan de eigenaar had gezegd dat als ze los zou laten dat ze dan kon vertrekken, deze dame kon met de ambu weg omdat ze dus gevallen was, beest was gaan rennen en zij was tussen de benen terecht gekomen en hield vast. Je wint het nooit, dus lekker loslaten zeker als het terein afsluitbaar is.
Veulen84 schreef:Het wisselt hoe braaf ze zijn. Het is een actieve gemengde kudde (merries en ruinen tussen de 1 en 23 jaar) en ze hebben wel eens hun buien. Het is niet ver. 100 meter over het erf. Als ze niet vergeten het hek dicht te doen (wat ze tot nu toe wel elke dag 'vergeten') is het een afgesloten terrein.
De ouders zijn er wisselend wel en niet bij. (Ik denk dat ze ook niet veel van paarden weten)