Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deasahra

Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 13:03

Ik hoop dat andere mensen zich hierin kunnen herkennen en mij tips of tricks kunnen geven…

Ik heb sinds mei mijn eerste eigen paard en ik ben ontzettend blij met hen. Het is een kwpn ruin van 17 jaar oud en hij is ongeveer 1.73 m. We doen vaak vrijheidsdressuur, grondwerk en we wandelen ook best vaak. Hij vind wandelen af en toe best spannend, daar werken we aan en het gaat steeds beter. Tijdens het wandelen komen we af en toe andere paarden tegen, paarden die niet bij ons op stal staan en hij vind dat echt heel leuk. Hij wilt dan naar dat paard toe of met dat paard mee en word dan heel druk. Hij wordt zo druk dat hij helemaal geen oog meer voor mij heeft en het lastig word voor mij om hem bij me te houden (ik ben 1.56). Op dat moment heb ik heel weinig te zeggen en zit mijn hard vol met spanning want wat als ik hem per ongeluk loslaat?
Op zo’n moment probeer ik mezelf rustig te houden en een andere kant op te lopen zodat het onbekende paard uit zicht is en hij wat rustiger kan worden, maar dan blijft hij nog voor een tijde druk, draven op zijn plek, rondjes draaien en voor mij uit lopen. Na ongeveer 5 min is hij wel weer rustig en kunnen we verder wandelen zonder probleem. Ik wil graag met hem kunnen wandelen zonder dat ik spanning heb zodra we andere paarden tegenkomen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:47

Doe bij het wandelen een hoofdstel met bit in, dan heb je meer te vertellen dan met alleen een halster. Dit gedrag van je paard is niet ongewoon en kan verbeteren als jullie elkaar beter kennen en meer samen geoefend hebben.

troi

Re: Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:38

Idd even een wat steviger middel gebruiken. Een monty roberts halster kan ook.

En, wat voor grondwerkoefeningen doe je? En waarom die niet doen tijdens het wandelen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:47

Ik ken het helaas maar al te goed. Nu kende die van mij de andere paarden op stal niet dus heb ik daarmee kunnen oefenen.
Ze heeft een aantal keer op de poetsplaats gestaan terwijl alle paarden werden binnen gezet. Daarna zijn we aan het werk gegaan en kon ze even gek doen in de longeerbak. Ik merk na een aantal keer zeker verschil, ze kan nu gewoon op de poetsplaats staan zonder gek te worden als er een vreemd paard naast staat.

Het moeilijke hierbij bij het wandelen is dat je ze niet uit kan laten razen. Misschien kun je eens met hem oefenen met ander paarden op het erf?

deasahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 23:48

troi schreef:

En, wat voor grondwerkoefeningen doe je? En waarom die niet doen tijdens het wandelen?

De eerste paar keren wandelen heb ik grondwerkoefening gebruikt tijdens en wandelen en dat deed hij heel netjes, vandaar dat ik het nu niet meer doe. Maarja, zodra er een onbekend paard langs loopt is hij al die grondwerkoefeningen vergeten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:51

deasahra schreef:
troi schreef:

De eerste paar keren wandelen heb ik grondwerkoefening gebruikt tijdens en wandelen en dat deed hij heel netjes, vandaar dat ik het nu niet meer doe. Maarja, zodra er een onbekend paard langs loopt is hij al die grondwerkoefeningen vergeten

Dan weet jij wat je te doen staat
:) . Trainen trainen trainen!

En het is ook logisch dat als je het laat versloffen je opfrismomenten nodig hebt. Het blijft een levend wezen.

deasahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 23:52

Amber_anne schreef:
Ik ken het helaas maar al te goed. Nu kende die van mij de andere paarden op stal niet dus heb ik daarmee kunnen oefenen.
Ze heeft een aantal keer op de poetsplaats gestaan terwijl alle paarden werden binnen gezet. Daarna zijn we aan het werk gegaan en kon ze even gek doen in de longeerbak. Ik merk na een aantal keer zeker verschil, ze kan nu gewoon op de poetsplaats staan zonder gek te worden als er een vreemd paard naast staat.

Het moeilijke hierbij bij het wandelen is dat je ze niet uit kan laten razen. Misschien kun je eens met hem oefenen met ander paarden op het erf?

Heel fijn dat je verschil begint te zien! :)
Ik sta met hem op een soort privé stal en er mogen niet zomaar mensen langskomen

deasahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 23:53

anjali schreef:
Doe bij het wandelen een hoofdstel met bit in, dan heb je meer te vertellen dan met alleen een halster. Dit gedrag van je paard is niet ongewoon en kan verbeteren als jullie elkaar beter kennen en meer samen geoefend hebben.

Ik wil hem eigenlijk geen bit in doen. De oude eigenaar heeft ook alles bitloos gedaan en ik wil het eigenlijk wel zo houden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:57

deasahra schreef:
anjali schreef:

Ik wil hem eigenlijk geen bit in doen. De oude eigenaar heeft ook alles bitloos gedaan en ik wil het eigenlijk wel zo houden

Monty roberts halster heeft geen bitje. En een touwhalster werkt ook goed. Het gaat erom dat jij bij nood wat in te brengen hebt. Dit soort situaties kunnen onveilig worden namelijk

deasahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 00:01

Monty roberts halster heeft geen bitje. En een touwhalster werkt ook goed. Het gaat erom dat jij bij nood wat in te brengen hebt. Dit soort situaties kunnen onveilig worden namelijk[/quote]

Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 00:02

Samen gaan wandelen met nog iemand van stal.

Zuydie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 01:18

Bij een gewoon halster kun je ook halstertouw over de neus halen en dan onder weer door het halster. Zo krijg je ook meer controle door meer druk op de neus uit te oefenen als het spannend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 01:19

deasahra schreef:
troi schreef:
Monty roberts halster heeft geen bitje. En een touwhalster werkt ook goed. Het gaat erom dat jij bij nood wat in te brengen hebt. Dit soort situaties kunnen onveilig worden namelijk

Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?
Heel eerlijk zou ik er zelf voor kiezen om een touwhalster om te doen in plaats van een MR-halster. Ik vind dat laatste meer een trainingshulpmiddel voor profs die toewerken naar een doel dan iets waar de gemiddelde amateur naar zou moeten grijpen om hun paard in bedwang te houden. Je ziet steeds meer mensen die hun paard nauwelijks meer durven of kunnen leiden zonder dat ding, zo afhankelijk zijn ze van dat stukje touw dat straktrekt over de neus. Daarnaast lijkt het me ook niet heel wenselijk dat het paard bij alles dezelfde hulp krijgt, of ze nou te langzaam of te snel gaan, namelijk: druk op de neus met een halster dat naar één kant trekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:32

Wat ook goed kan helpen is dat je ze schoudervoor/ schouderbinnenwaarts laat lopen, dan houdt je hem en bij je en hij moet zich focussen op de buiging waardoor hij zijn energie niet in het voorwaartse/ omhoog komen kan brengen. Het is wel belangrijk om daar dan mee te beginnen voordat hij druk wordt. Verder gewoon opvoeden, aandacht moet bij jou blijven en hij moet blijven luisteren naar jou dus aan het werk zetten. Halt laten houden, schoudervoor/ halt herhalen etc.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:07

Ik heb een trainingshalster van Biotane :)

Fijne hieraan is dat het een quick release heeft en dus snel wordt beloond mocht hij meedraaien/meelopen. Dit heeft een halstertouw over de neus niet. Je kan je touw ook gewoon bevestigen, mocht er niks aan de hand zijn.

Ik heb er 1tje die in het algemeen braaf is buiten, tenzij er echt iets raars gebeurd. Hij is dan zo sterk dat hij vlucht en niemand hem houden kan :+ (wordt aan gewerkt, gaat al steeds beter, vertrouwd mij meer dus vlucht minder snel).

Zo kan je in situaties waarbij je denkt oei straks gaat hij.... Even je touw verplaatsen. Ik heb dit halster wel bij m'n trainster aangeschaft en mijn paard reageert er heel fijn op! En ik heb totaal niet dat ik niet meer zonder durf hoor (lees dat ergens, zullen vast mensen die dat wel hebben), ik train mijn paard er gewoon mee door in spannende situaties op mij te vertrouwen als leider en niet weg te rennen. Dus ga nu ook vaak genoeg met alleen een halster om :)

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:18

deasahra schreef:

Al eens bedacht dat jouw paard het helemaal niet leuk vind om alleen naar buiten te gaan? En het enige antwoord is "meer onaangenaam".

Ik zou zeggen: kom dat eens uitproberen bij Tante Taart; eens kijken hoe lang ze je heel laat..... ik geef je 10 minuten voordat je de bak uit vlucht!

Ga er dus eerst eens voor zorgen dat hij ok is met buiten wandelen. Begin met een ander paard erbij, een paard waar hij vertrouwd mee is. Laat hem voorop lopen. Laat die ander wat meer afstand nemen, enz. Doe dat in alle rust. Met wat mazzel lukt het binnen een jaar, wellicht heb je wat meer tijd nodig en misschien wordt het wel nooit wat. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk alleen. Mijn Truus-de-Mier-type is er zoeentje, bijvoorbeeld.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:20

Ik zou ook voor een goed passend touwhalster (met Leadrope!) gaan, stuk beter voor de portemonnee ook :)
En inderdaad flink aan de slag met grondwerk, vooral trt method en Warwick Schiller hebben hier fijne filmpjes voor op YouTube is best veel te vinden. Anders kun je bij trt method 7 dagen gratis filmpjes kijken op het platform, dat is een hele fijne methode om het paard te leren hoe hij met spanning om moet gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:26

deasahra schreef:

Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?[/quote]

Het werkt heel goed! Natuurlijk is het niet de bedoeling om constant druk op het touw te houden, maar dat moet je sowieso bij geen enkel halster doen.

En houd hem ook lekker bezig he, leidoefeningen doen, pasje achterwaarts, achterhand wegzetten, stukje zijwaarts, etc. Eis de aandacht op! Halster is een hulpmiddel, training is de oplossing

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:12

Op dit soort momenten moet je juist terug kunnen vallen op je training. Maar je zegt dat hij op zo'n moment alle grondwerkoefeningen weer lijkt te zijn vergeten.

Dus het lijkt me dat je gewoon meer moet oefenen. Je kent elkaar ook nog niet zo lang, dus het is logisch dat het nog niet helemaal gaat zoals jij wilt. Je paard moet jou kunnen vertrouwen en ook respect voor je hebben. Dus als jij zijn aandacht vraagt tijdens een spannend moment, moet hij jou niet compleet negeren en zijn eigen plan gaan trekken.
Je geeft ook eerlijk toe dat je het zelf ook spannend vindt, dus dan is het voor je paard nog moeilijker om op jou te kunnen leren vertrouwen. Dan zul je dus ook aan jezelf moeten werken.
Mss kan je eens een grondwerk instructeur mee nemen wanneer je uit wandelen gaat met hem? En ook blijven investeren in grondwerk op eigen terrein. Een goede instructeur kan ook op eigen terrein zien waar het niet helemaal soepel loopt tussen jou en je paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:32

ikke schreef:
deasahra schreef:

Al eens bedacht dat jouw paard het helemaal niet leuk vind om alleen naar buiten te gaan? En het enige antwoord is "meer onaangenaam".

Ik zou zeggen: kom dat eens uitproberen bij Tante Taart; eens kijken hoe lang ze je heel laat..... ik geef je 10 minuten voordat je de bak uit vlucht!

Ga er dus eerst eens voor zorgen dat hij ok is met buiten wandelen. Begin met een ander paard erbij, een paard waar hij vertrouwd mee is. Laat hem voorop lopen. Laat die ander wat meer afstand nemen, enz. Doe dat in alle rust. Met wat mazzel lukt het binnen een jaar, wellicht heb je wat meer tijd nodig en misschien wordt het wel nooit wat. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk alleen. Mijn Truus-de-Mier-type is er zoeentje, bijvoorbeeld.

Nu, een paard die een bepaalde basisopvoeding heeft en ook een leeftijd heeft waarop je mag verwachten dat die basisopvoeding er goed inzit, mag van mij die basisopvoeding ook niet opeens vergeten wanneer die iets anders veel leuker vindt. Het paard mag dan altijd aangeven dat die iets spannend of minder leuk vindt en ik zal daar dan zoveel mogelijk rekening mee houden, kleinere stapjes nemen etc. Maar een paard dat je de bak uitjaagt enkel en alleen omdat die die ene oefening die je vroeg niet leuk vindt, dan ontbreekt basisopvoeding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:38

Reageert je paard alleen zo op onbekende paarden, of is het gewoon: "ha, gelukkig, een ander paard, ik ben niet meer alleen hier in dit enge bos?"

Daar zit nogal een nuance in.

Ik vermoed dat je paard het gewoon eng in z'n eentje vindt en íeder paard wil volgen dat jullie tegenkomen, dus ook stalgenoten/bekende paarden.

Ga gewoon eerst eens samen met een stalgenoot wandelen en bouw dat uit. Ik neem tenminste aan dat je paard op stal wel met andere paarden staat en niet daar ook 24/7 in z'n uppie staat...

Dat 'onbekende paard' is niet het probleem, het feit dat je paard alleen is, is het probleem. Hij vindt jou niet voldoende om zich veilig te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:43

Dat is helemaal niet wat ikke zegt, Gini, en hij heeft wel degelijk een heel goed punt: iets wat het paard onaangenaam vindt, nog onaangenamer maken in de hoop dat ze dan wel opeens met je samenwerken of je vertrouwen, heeft niets met samenwerking of vertrouwen te maken. Dat is puur onderwerping. Wees blij dat er paarden zijn die dat soort pogingen tot onderwerping niet over hun kant laten gaan, dan leren mensen tenminste nog dat samenwerking niet hetzelfde is als de gevoelens en communicatie van je paard de kop indrukken. Er komt misschien geen grof fysiek geweld aan te pas, maar het is niets meer of minder dan je paard breken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:54

Gini schreef:
ikke schreef:

Nu, een paard die een bepaalde basisopvoeding heeft en ook een leeftijd heeft waarop je mag verwachten dat die basisopvoeding er goed inzit, mag van mij die basisopvoeding ook niet opeens vergeten wanneer die iets anders veel leuker vindt. Het paard mag dan altijd aangeven dat die iets spannend of minder leuk vindt en ik zal daar dan zoveel mogelijk rekening mee houden, kleinere stapjes nemen etc. Maar een paard dat je de bak uitjaagt enkel en alleen omdat die die ene oefening die je vroeg niet leuk vindt, dan ontbreekt basisopvoeding.

Mijn paarden praten tegen mij en ik luister naar ze.
Als ik zeg dat ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden, laten ze dat merken maar doen het wel, als ik het netjes vraag.

Ga je, met name Tante Taart, dwingen, dan loop je het risico op een paar hoeven in je nek.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:16

Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen dwingen en een goede leider zijn en het paard gewoon opvoeden. Ook als ze iets niet leuk vinden mogen ze dat best aangeven maar is het tegelijkertijd belangrijk dat ze wel blijven luisteren. En zeker in het geval dat je paarden traint moeten ze sommige dingen ook gewoon leren. Een kleuter die voor het eerst naar school gaat vind dat vaak ook niet leuk, met zoiets ontwijken leer je ze niks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:20

Grappig hoe mijn bericht blijkbaar ook meteen de termen 'dwingen' en 'met grof geweld' bij mensen oproept, terwijl ik in mijn bericht zelfs nog niet de minste hint geef naar dat soort technieken.

Elisa2 verwoordt dan misschien beter wat ik bedoel? Al vind ik mijn bericht ook best wel helder. Een paard mag aangeven dat die iets niet leuk vindt, maar ik blijf wel een basisopvoeding verwachten. Dat is het vertrouwen en respect dat we naar elkaar moeten hebben. Mij buitenspel zetten en geen oog meer voor mij hebben, getuigt van weinig respect en vertrouwen. Tante Taart heeft me hypothetisch ondertussen al de bak uitgejaagd en haar hoeven in mijn nek gezet. Waarom? Omdat ik haar een touwhalster of MR-halster aandoe omdat ze me volkomen negeert wanneer een ander paard passeert?
En waarom dat dan meteen het beeld van dwingen en geweld oproept, ontgaat me volledig?