Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Idd even een wat steviger middel gebruiken. Een monty roberts halster kan ook.
En, wat voor grondwerkoefeningen doe je? En waarom die niet doen tijdens het wandelen?
deasahra schreef:troi schreef:Idd even een wat steviger middel gebruiken. Een monty roberts halster kan ook.
En, wat voor grondwerkoefeningen doe je? En waarom die niet doen tijdens het wandelen?
De eerste paar keren wandelen heb ik grondwerkoefening gebruikt tijdens en wandelen en dat deed hij heel netjes, vandaar dat ik het nu niet meer doe. Maarja, zodra er een onbekend paard langs loopt is hij al die grondwerkoefeningen vergeten
Amber_anne schreef:Ik ken het helaas maar al te goed. Nu kende die van mij de andere paarden op stal niet dus heb ik daarmee kunnen oefenen.
Ze heeft een aantal keer op de poetsplaats gestaan terwijl alle paarden werden binnen gezet. Daarna zijn we aan het werk gegaan en kon ze even gek doen in de longeerbak. Ik merk na een aantal keer zeker verschil, ze kan nu gewoon op de poetsplaats staan zonder gek te worden als er een vreemd paard naast staat.
Het moeilijke hierbij bij het wandelen is dat je ze niet uit kan laten razen. Misschien kun je eens met hem oefenen met ander paarden op het erf?
anjali schreef:Doe bij het wandelen een hoofdstel met bit in, dan heb je meer te vertellen dan met alleen een halster. Dit gedrag van je paard is niet ongewoon en kan verbeteren als jullie elkaar beter kennen en meer samen geoefend hebben.
deasahra schreef:anjali schreef:Doe bij het wandelen een hoofdstel met bit in, dan heb je meer te vertellen dan met alleen een halster. Dit gedrag van je paard is niet ongewoon en kan verbeteren als jullie elkaar beter kennen en meer samen geoefend hebben.
Ik wil hem eigenlijk geen bit in doen. De oude eigenaar heeft ook alles bitloos gedaan en ik wil het eigenlijk wel zo houden
deasahra schreef:Heel eerlijk zou ik er zelf voor kiezen om een touwhalster om te doen in plaats van een MR-halster. Ik vind dat laatste meer een trainingshulpmiddel voor profs die toewerken naar een doel dan iets waar de gemiddelde amateur naar zou moeten grijpen om hun paard in bedwang te houden. Je ziet steeds meer mensen die hun paard nauwelijks meer durven of kunnen leiden zonder dat ding, zo afhankelijk zijn ze van dat stukje touw dat straktrekt over de neus. Daarnaast lijkt het me ook niet heel wenselijk dat het paard bij alles dezelfde hulp krijgt, of ze nou te langzaam of te snel gaan, namelijk: druk op de neus met een halster dat naar één kant trekt.troi schreef:Monty roberts halster heeft geen bitje. En een touwhalster werkt ook goed. Het gaat erom dat jij bij nood wat in te brengen hebt. Dit soort situaties kunnen onveilig worden namelijk
Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?
deasahra schreef:Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?
deasahra schreef:Monty roberts halster heeft geen bitje. En een touwhalster werkt ook goed. Het gaat erom dat jij bij nood wat in te brengen hebt. Dit soort situaties kunnen onveilig worden namelijk
ikke schreef:deasahra schreef:Ik heb net informatie opgedaan over het halster en ik ga hem zeker bestellen. Hopelijk zal dit voor ons werken. Heeft u toevallig ervaring met het Monty Roberts trainingshalster?
Al eens bedacht dat jouw paard het helemaal niet leuk vind om alleen naar buiten te gaan? En het enige antwoord is "meer onaangenaam".
Ik zou zeggen: kom dat eens uitproberen bij Tante Taart; eens kijken hoe lang ze je heel laat..... ik geef je 10 minuten voordat je de bak uit vlucht!
Ga er dus eerst eens voor zorgen dat hij ok is met buiten wandelen. Begin met een ander paard erbij, een paard waar hij vertrouwd mee is. Laat hem voorop lopen. Laat die ander wat meer afstand nemen, enz. Doe dat in alle rust. Met wat mazzel lukt het binnen een jaar, wellicht heb je wat meer tijd nodig en misschien wordt het wel nooit wat. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk alleen. Mijn Truus-de-Mier-type is er zoeentje, bijvoorbeeld.
Gini schreef:ikke schreef:Al eens bedacht dat jouw paard het helemaal niet leuk vind om alleen naar buiten te gaan? En het enige antwoord is "meer onaangenaam".
Ik zou zeggen: kom dat eens uitproberen bij Tante Taart; eens kijken hoe lang ze je heel laat..... ik geef je 10 minuten voordat je de bak uit vlucht!
Ga er dus eerst eens voor zorgen dat hij ok is met buiten wandelen. Begin met een ander paard erbij, een paard waar hij vertrouwd mee is. Laat hem voorop lopen. Laat die ander wat meer afstand nemen, enz. Doe dat in alle rust. Met wat mazzel lukt het binnen een jaar, wellicht heb je wat meer tijd nodig en misschien wordt het wel nooit wat. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk alleen. Mijn Truus-de-Mier-type is er zoeentje, bijvoorbeeld.
Nu, een paard die een bepaalde basisopvoeding heeft en ook een leeftijd heeft waarop je mag verwachten dat die basisopvoeding er goed inzit, mag van mij die basisopvoeding ook niet opeens vergeten wanneer die iets anders veel leuker vindt. Het paard mag dan altijd aangeven dat die iets spannend of minder leuk vindt en ik zal daar dan zoveel mogelijk rekening mee houden, kleinere stapjes nemen etc. Maar een paard dat je de bak uitjaagt enkel en alleen omdat die die ene oefening die je vroeg niet leuk vindt, dan ontbreekt basisopvoeding.