Mijn paard loopt gemakkelijk de trailer op, indien hij een stapje extra naar voren moet doen doet hij dat ook en blijft keurig staan.
Punt is dat het ooit is misgegaan, hij keek achterom naar zijn vriendin toen ik de stang wilde doen. Nog niks aan de hand, helaas zette meneer nog even een stapje opzij en stond nog vrolijk achteruit te kijken. Op dat moment wilde ik zijn hoofd weer terug 'duwen', helaas raakte hij daardoor wél in paniek. Zijn hoofd/hals zat klem omdat hij dat stapje richting zijkant trailer had gezet. Een stapje de andere kant op en zijn hoofd kon gewoon terug, maar helaas hij heeft zich half omgedraaid en was echt even in paniek. Gelukkig kwamen zijn billen snel voorbij de opening en heeft hij niet echt klem gezeten en liep alles met een sisser af.
Ik liet hem voorheen zelf erin lopen, deed de stang en dan snel naar voren het hoofd vastzetten. Dat durf ik na deze actie écht niet meer. Er is simpelweg ook zoveel ruimte in en 1,5 paards trailer. Met een 2 paards trailer staan ze veel krapper, dat is toch andere koek. Hij vind het allemaal reuze interessant dus dat achterom kijken gaat hij hoe dan ook nog eens doen, niet uit angst, puur kijken. Dat hoeft niet weer in een drama te eindigen, maar mijn regel is wel 'achterom kijken, dat doen we niet!'
Het is een groot en wat 'lomp' paard. Ondanks dat hij hele lichte hulpen kan reageren kan hij ook beuken. Bv als er een vlieg zit dan kan hij best wel een ruk geven aan het touw in de trailer terwijl ik hem net wil vastzetten. Ik weet dus niet hoe ik het nou voor elkaar moet krijgen om hem én te laten staan zonder achterom te kijken én de stang zelf te doen. Het kan gewoon 9x prima lukken waarschijnlijk, maar ik wil het risico niet lopen dat het de 10e x toch anders afloopt.
Ik had het halstertouw een paar keer rond de stang gedraaid, maar dat geeft als hij er wel hard aan trekt een soort brandplek in het rubber, ook zonde. De longeerlijn rond de stang of mee het deurtje uit moet je ook wel erg goed vasthouden als hij een flinke ruk geeft.
Wie heeft de gouden tip? Moet ik mijn paard toch beter opvoeden en erop vertrouwen dat het dan goed gaat of is er nog een andere oplossing?