Wat te doen tegen paardenhorzel en een paniekerig paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Homerup

Wat te doen tegen paardenhorzel en een paniekerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 20:49

Hebben jullie nog een goede tip tegen de paardenhorzel.
Na vorig jaar al eens een hertenluisvlieg te hebben gehad hier in Groningen, waardoor een volledig in paniek paard waar bijna niet bij te komen was.

Had ik vandaag dat mijn tweejarige merrie in blinde paniek door het weiland vloog. Dus ik dacht ha dat moet een hertenluisvlieg zijn.

Maar nee...

Bleken er twee paardenhorzels om haar heen te vliegen en ik denk dat ze vooral het geluid ontzettend eng vond. Het is nogal een rillerig typje met een dun velletje.

Heb haar kletsnat binnen gehaald met gevaar voor eigen leven.
Eind middag weer buiten gezet.

Maargoed deze twee heb ik uitgeschakeld. Alleen is het probleem er niet mee opgelost.

Hebben jullie tips welk middel goed z'n werk doet?

Ibbel

Re: Wat te doen tegen paardenhorzel en een paniekerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:05

Paard in een kudde zetten met paarden die niet reageren op horzels. Dan leert ze dat horzels niet eng zijn. Er zijn geen middeltjes die 100% werken. Niet tegen vliegen, niet tegen dazen, niet tegen horzels.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:14

Paard zo veel mogelijk buiten laten staan in een kudde met veilig hekwerk en niet kijken als je het moeilijk vind...

Moeten ze toch zelf leren.

Homerup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 22:29

Duidelijk, dan gaan we dat proberen.
Omheining is verder goed.
De andere paarden reageren er weinig op, dus dat is mooi.
Alleen het oudje even apart zetten die loopt ze namelijk omver.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:38

Hier reageren ze alleen op horzels zo dus als we zien paard pakken effe wachten horzel dood meppen en klaar en rust is er weer.. ( alleen hebben ze pech als wij het niet zien ) maar hebben niet veel horses.. gelukki

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:28

Ze leren van kuddegenoten. En als je bij haar bent heel duidelijk en consequent de vliegen wegjagen. Je paard leert vlug genoeg dat jij erbij helpt en voor je het weet gaat ze je ervoor opzoeken. Mijn kerel weet ondertussen precies met een blik duidelijk te maken dat ik hem moet helpen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:16

troi schreef:
Ze leren van kuddegenoten. En als je bij haar bent heel duidelijk en consequent de vliegen wegjagen. Je paard leert vlug genoeg dat jij erbij helpt en voor je het weet gaat ze je ervoor opzoeken. Mijn kerel weet ondertussen precies met een blik duidelijk te maken dat ik hem moet helpen.

Niet altijd heel fijn... Bij die van mij heb ik de hulp toch echt wat teruggeschroefd nadat ie als een malle op me af kwam rennen en met een 180 draai zn kont tegen me aan parkeerde :')

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:21

Nou hier dus exact zo! Ik heb mijn pony nog nooit zo in paniek gezien!
Helaas staat hij in een paddock omdat hij aan het revalideren is van een breukje.

Van de week zag ik hem helemaal bevroren staan, hij durfde zelfs niet naar me toe te komen. Bleek er dus een horzel bij hem te hangen. De dag erna was hij door het beest rondjes aan het draven en toen ik hem wilde pakken ging hij steigeren en bokken.

Ik heb nu Endure van Farnam besteld, maar het is al een paar dagen onderweg. Ben bang dat het niet voldoende gaat helpen eerlijk gezegd, maar ja ik moet iets proberen. Als hij rondjes gaan rennen is dat niet bevorderlijk voor zijn blessure.

Ik lees dus mee.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:23

Koekie73 schreef:
Nou hier dus exact zo! Ik heb mijn pony nog nooit zo in paniek gezien!
Helaas staat hij in een paddock omdat hij aan het revalideren is van een breukje.

Van de week zag ik hem helemaal bevroren staan, hij durfde zelfs niet naar me toe te komen. Bleek er dus een horzel bij hem te hangen. De dag erna was hij door het beest rondjes aan het draven en toen ik hem wilde pakken ging hij steigeren en bokken.

Ik heb nu Endure van Farnam besteld, maar het is al een paar dagen onderweg. Ben bang dat het niet voldoende gaat helpen eerlijk gezegd, maar ja ik moet iets proberen. Als hij rondjes gaan rennen is dat niet bevorderlijk voor zijn blessure.

Ik lees dus mee.

Waar heb je die besteld?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:32

Heb je een vliegendeken om? Ik heb ook een gevoelig paard, maar sinds ze een vliegendeken met hals en buikflap op heeft heb ik haar niet meer in paniek gezien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:33

Ibbel schreef:
Paard in een kudde zetten met paarden die niet reageren op horzels. Dan leert ze dat horzels niet eng zijn. Er zijn geen middeltjes die 100% werken. Niet tegen vliegen, niet tegen dazen, niet tegen horzels.

Werkt dus niet...
Heb er 3 waarvan er 1 heel erg gaat rennen zodra er een horzel bij hem is. De andere 2 blijven wel rustig. Dus die théorie gaat helaas niet op.

Ik vraag me ook wel af waarom ze zo reageren op horzels en minder fel op dazen... Dazen bijten, horzels niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:39

Een dekentje omdoen, meer kun je helaas niet doen ts. Hier staat mijn haflinger ook ingepakt, maar hij draaft soms nog rond als het echt te veel wordt. Ik spuit hem dan in, maargoed, tegen dazen en horzels helpt dat amper.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:43

Hier raakt eentje ook volledig in paniek van horzels, ze zoemen best wel hard rond de benen en dat vinden sommige paarden niet leuk. Dat de anderen compleet rustig blijven helpt helemaal niets, dus die vlieger gaat hier ook niet op. Als ik het zie, ga ik er heen met mijn spuitbus en spuit ik ze dood met veerust. Als ik de benen goed inspuit daarmee, blijven de horzels ook wel een tijdje op afstand. Dekens helpen niets, ze leggen eitjes op de benen van de paarden

Homerup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 15:11

Het is echt het gezoem dat ze maken denk ik.
Daar helpt een deken niet tegen en bij een tweejarige.. tenzij het niet anders is, liever geen deken.
Gisteren was het gelukkig rustig met de horzels.

De tip met de veerustspuitbus is een goeie die heb ik geloof ik nog staan.
Ik was met een vliegenmepper bezig, fietsen er twee mensen langs en ik hoor ze zeggen..
Slaat ze nou haar paard met een vliegenmepper :') :j
Niet bij de merrie maar onze ruin die het zeer op prijs stelt als ik hem een handje meehelp haha

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:29

Hahaha wij hebben ook al met de vliegenmepper rond gelopen. Gelukkig vandaag de horzel nog niet gespot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:34

ja er is bij ons in de groep ook eentje die een hekel aan ze heeft.
die loopt ook af en toe zo hard rond.
gaat zelfs af en toe liggen en dan weet ik dat er een horzel bij zit.
is niet continue dus maak me er geen zorgen over en hij is rond genoeg dus prima voor de conditie.
beste is om iets overdekt te maken want dan gaan de horzels weg als ze onder dak kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:35

Als je denkt dat het het geluid is zou je kunnen kijken of een oornetje met proppen (of een compleet vliegenmasker met oren waar je dan proppen in doet) helpt tegen de paniek.

Inspuiten met veerust helpt gewoon niet. Veerust is een insecticide, dat moet óp het insekt terecht komen in voldoende mate. Een horzel raakt het paard maar héél kort aan met z'n legboor om een eitje af te zetten. Absoluut onvoldoende om genoeg insecticide binnen te krijgen en dood te gaan.

Als mens de spuitbus hanteren om op de horzel te mikken en 'm de volle laag te geven: ja, dat werkt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:39

Ik spuit de horzel er inderdaad mee dood, dat werkt beter dan ze proberen te meppen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:01

Iemand andere tips? Die van mij is 4 uur aan het rennen geweest, dus heb haar nu maar op stal gezet. Door en doornat.

Ze staat samen 2 andere paarden die er niets op uit doen, maar zij flipt hem de pan uit en ik krijg der ook met geen mogelijkheid te pakken.

Deken werkt nie, er heeft er zelfs ooit eentje onder gezeten en toen was de paniek compleet. Insprayen heeft ook niet geholpen.

Ik ben een beetje radeloos…