Paardenfan25 schreef:Oirschotse heide mag je nog overal rijden. Ze zijn wel aan het kijken naar herinrichting. Tanks heeft het Nederlandse leger niet meer en je komt eigenlijk zelden militairen tegen, zo groot is het. Als je aan de kant van Middelbeers zit dan kan je heel makkelijk via Landgoed de Utrecht zo naar België rijden over eindeloze paden. Lanschots heide mag je over zandpaden, maar heide zelf kan je maar via 1 pad doorkruisen
Dat is niet mijn ervaring... Het is een jaar of 5 geleden denk ik dat ik er voor het laatst te paard geweest ben, maar wij kwamen toch aardig wat groot materieel tegen. Ik ben als begeleider van een ponykamp zelfs weleens een paard kwijtgeraakt dat ervandoor ging nadat er een tank voorbij kwam
Gelukkig goed afgelopen, het liep naar huis.
De gemeente Oirschot spreekt je overigens ook tegen:
Citaat:
De Oirschotse Heide is primair een militair oefenterrein en niet vrij toegankelijk. Op de openstellingsborden valt dit ook te lezen. Op dit bij tijd en wijle levensgevaarlijke terrein is de toegang als volgt:
Militair Oefenterrein, verboden toegang, van zonsopgang tot zonsondergang is het toegestaan om op eigen risico te wandelen op wegen en paden mits de oefeningen niet worden verstoord, de honden zijn aangelijnd, geen spelende radiotoestellen, geen tenten of windschermen worden neergezet en er niets uit de natuur wordt meegenomen.
Het terrein wordt zeer intensief gebruikt voor militaire oefeningen, zodat men geconfronteerd zal worden met oefenende militairen die zich vaak in zware voertuigen en met regelmaat met hoge snelheden zowel voor- als achteruit rijdend zullen voortbewegen. Los van de voertuigbewegingen wordt er ook veelvuldig gebruikgemaakt van pyrotechnische middelen. Deze middelen variëren van losse patronen, seinpatronen, struikeldraadlichtseinen, kanonnabootsers tot rook aangevuld met evt. traangas.
Daarnaast ligt er inderdaad een plan (maar ik weet even niet hoe ver de ontwikkeling daarvan is) om het gebruik van de Oirschotse heide via ruiterroutes te reguleren. (Linkdownloadt een pdf)