paard is vervelend met buiten zetten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HildaI

paard is vervelend met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:36

hey allemaal ben nieuw hier dus weet niet of het hier goed staat :)

ik heb dus een minipaard thuis staan en ze staat snachts in een paddock met inloopstal. nou wou ik haar gisterochtend buiten zetten en toen liep ik naar binnen en toen deed ze haar oren in de nek en heel opdringerig. ik heb haar gelijk gecorrigeerd want ze was gewoon echt vervelend. daarna heb ik haar naar het weiland gebracht en ze was ontzettend druk en toen ik haar losliet galoppeerde ze bokkend weg }>

vandaag was het nog erger.
het was precies hetzelfde verhaal met het binnenlopen als gisteren. ik zwiepte met het touw om me heen omdat ze in mijn ruimte kwam. daarna liep ze weg en deed ze een klein bokje naar me toe (wel op een afstand, ze raakte me niet. ze stond echt 2 meter bij me vandaan). daarna had ik haar eindelijk vast en onderweg was ze alweer heel druk en ze bokte weer toen ik haar losliet.

weet iemand waar dit van komt en wat ik er aan kan doen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:40

Is ze hengstig toevallig?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:41

Ik mis wat informatie.

Als ze opdringerig is, wat doet ze dan precies?

Hoe ziet een correctie eruit bij jou?

Hoe doe je het met loslaten precies?

In je ruimte komen: aan welke afstand moet ik denken? En was het echt zwiepen, waarbij je een andere kant op keek en gewoon wat met het touw speelt, of keek je in haar richting?

Hoe ziet: heel druk eruit?

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:43

Zebrastreep schreef:

ze stond bij een hengst toen we haar kochten, en als ze al hengstig is valt het niet op. maar het zou kunnen dat ze hengstig is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:46

Kan het zijn dat ze zo reageert ter anticipatie, omdat ze weet dat je haar komt buiten zetten?

Avalanche

Re: paard is vervelend met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:47

TS: zou je mijn vragen willen beantwoorden, dan kan ik namelijk gerichte tips geven.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:50

Avalanche schreef:
Ik mis wat informatie.

Als ze opdringerig is, wat doet ze dan precies?

Hoe ziet een correctie eruit bij jou?

Hoe doe je het met loslaten precies?

In je ruimte komen: aan welke afstand moet ik denken? En was het echt zwiepen, waarbij je een andere kant op keek en gewoon wat met het touw speelt, of keek je in haar richting?

Hoe ziet: heel druk eruit?

opdringerig ziet er bij haar uit door echt helemaal met haar hoofd bij je komen en schooien, vooral als ze snoepjes ruikt.
ik corrigeer haar met een HEY n dan weet ze altijd dat ze iets doet wat ze niet mag doen. met het loslaten zet ik haar eerst stil en dan moet ze wachten tot het halster af is en dan mag ze weg lopen. ze kwam echt helemaal met haar hoofd bij mijn buik zegmaar. ik weet niet of je amable paard en inzicht weleens hebt gezien maar zo zwiep ik met het touw. ze liep echt bijna gewoon dravend bij me.

savonds gaat het wel altijd goed. dan loopt ze netjes bij me en gewoon rustig.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:51

LWDaisy schreef:
Kan het zijn dat ze zo reageert ter anticipatie, omdat ze weet dat je haar komt buiten zetten?

dat zou ook nog weleens kunnen dat ze smorgens gewoon haar ei kwijt moet, ze gaat ook altijd eerst een paar rondjes rennen voordat ze gaat eten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:53

HildaI schreef:
Zebrastreep schreef:

ze stond bij een hengst toen we haar kochten, en als ze al hengstig is valt het niet op. maar het zou kunnen dat ze hengstig is.

Ik heb ook twee merries. En als ze hengstig zijn kunnen ze best wat opdringerig en vooral druk doen. Vaak kun je het wel zien aan de achterbenen dat ze behoorlijk smerig zijn.

Maar buiten dan om kan het nog van alles zijn natuurlijk. Hoe lang heb je haar al?

Ik lees iets over opdringerig met snoepjes bij een net geplaatst bericht. Als je dat af wilt leren is echt een kwestie van even helemaal niks qua snoepjes dat gaat echt al een hele boel helpen.

Wat mijn jonge Fjord geholpen heeft is de eerste weken met een zweepje aan de hand erbij. Niet om te slaan of te tikken maar ik gebruikte het als een soort grens. Zodra ze te hard ging hield ik de zweep horizontaal voor haar neus dat was al genoeg om de snelheid er wat uit te krijgen. Ze heeft er in ieder geval respect voor en het maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker. Halstertouw reageerde ze dan weer amper op.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:58

HildaI schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik heb ook twee merries. En als ze hengstig zijn kunnen ze best wat opdringerig en vooral druk doen. Vaak kun je het wel zien aan de achterbenen dat ze behoorlijk smerig zijn.

Maar buiten dan om kan het nog van alles zijn natuurlijk. Hoe lang heb je haar al?

Ik lees iets over opdringerig met snoepjes bij een net geplaatst bericht. Als je dat af wilt leren is echt een kwestie van even helemaal niks qua snoepjes dat gaat echt al een hele boel helpen.

Wat mijn jonge Fjord geholpen heeft is de eerste weken met een zweepje aan de hand erbij. Niet om te slaan of te tikken maar ik gebruikte het als een soort grens. Zodra ze te hard ging hield ik de zweep horizontaal voor haar neus dat was al genoeg om de snelheid er wat uit te krijgen. Ze heeft er in ieder geval respect voor en het maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker. Halstertouw reageerde ze dan weer amper op.[/quote]

ik heb haar sinds 24 juni 2021. ik geef ook al sinds december geen snoepjes meer omdat ze er echt vervelend van wordt. de eerste keer dat ik haar uit mijn ruimte vroeg liep ze dwars door het touw heen met als gevolg dat een tikje op haar neus kreeg van het touw daarna was ze wel ''geschrokken'' en telkens als ik het touw bij me had en begon ze zwaaien deed ze meteen een stapje terug. ik ga morgen eens kijken of het handiger is met een zweep zodat ze niet voor me uit loopt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:04

HildaI schreef:
opdringerig ziet er bij haar uit door echt helemaal met haar hoofd bij je komen en schooien, vooral als ze snoepjes ruikt.

Ok. Dan heeft dat waarschijnlijk in het verleden resultaten opgeleverd.

HildaI schreef:
ik corrigeer haar met een HEY n dan weet ze altijd dat ze iets doet wat ze niet mag doen.

En weet ze ook wat wél de bedoeling is? Want dat is vaak het probleem. We roepen HEY en UHH!! maar we leggen onze paarden nooit uit wat we wel willen. En als ongewenst gedrag eerder beloond is (in de ogen van het paard) heb je daar je probleem.

Hier werkt het om juist gewenst gedrag te belonen. Draai je om het loop weg als ze dat doet, het moment dat ze wat afstand heeft, zeg je braaf en beloont (ook met snoep in dit geval, beloning voor gewenst gedrag moet sterker zijn dan die voor het ongewenste gedrag.

HildaI schreef:
met het loslaten zet ik haar eerst stil en dan moet ze wachten tot het halster af is en dan mag ze weg lopen.

Nog niet helemaal mijn vraag beantwoord. Ik wilde weten hoe je dat precies doet. Laat je haar stil staan met hoofd richting de wei/paddock, of draai je ze om richting het hek/draad? Hoe doe je het halster af?

HildaI schreef:
ik weet niet of je amable paard en inzicht weleens hebt gezien maar zo zwiep ik met het touw. ze liep echt bijna gewoon dravend bij me.

Ik ken Amable heel goed zelfs :D is vriendin van mij :D
Het punt is dat wanneer zij het doet, het paard meteen begrijpt wat ze bedoelt, en bij jou is dat niet het geval. Dus ergens gaat er iets mis.
Als het paard het heeft ervaren als een tik terwijl ze gewoon deed wat haar geleerd is (om reden dat mensen heel vaak onbewust ongewenst gedrag aan het aanleren en belonen zijn, paard kan namelijk niet ruiken dat dat niet is wat jij wilt) snap ik dat ze boos wordt.

Zebrastreep schreef:

Nah dat is een kwestie van veel beter timen. Snoep is echt zo'n sterke motivator om dingen aan te leren.

HildaI schreef:
ik heb haar sinds 24 juni 2021. ik geef ook al sinds december geen snoepjes meer omdat ze er echt vervelend van wordt.

Nogmaals, is een kwestie van slechte timing als je paard er vervelend van wordt. Ze worden niet vervelend van snoep, anders zou clicker training bij geen enkel paard werken.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 14:11

met het loslaten zet ik haar stil met het hoofd naar de wei en dan loopt ze rustig weg en daarna komt er een rondje rennen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:18

Dan zou ik ze sowieso omdraaien naar het hek, en jij moet het hek zo open kunnen doen. Als ze met het hoofd naar je toe staan kunnen ze nooit naar jou bokken.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 14:22

volgens mij heb ik iets verkeerd gezegd :')
ze bokt niet naar me toe in de wei alleen in de paddock waar ze snachts staat. oeps ik zie het al, in mijn OP staat dat ze naar me bokte maar dat was niet zo. ze loopt rustig weg en daarna gaat ze pas bokken en rennen. verkeerd verwoord sorry!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:31

Dan is er toch geen probleem?

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 14:38

Ik hoop dat het morgen beter gaat en dan vertel ik morgen wel of het goed ging of niet. :+ ;)