HildaI schreef:opdringerig ziet er bij haar uit door echt helemaal met haar hoofd bij je komen en schooien, vooral als ze snoepjes ruikt.
Ok. Dan heeft dat waarschijnlijk in het verleden resultaten opgeleverd.
HildaI schreef:ik corrigeer haar met een HEY n dan weet ze altijd dat ze iets doet wat ze niet mag doen.
En weet ze ook wat wél de bedoeling is? Want dat is vaak het probleem. We roepen HEY en UHH!! maar we leggen onze paarden nooit uit wat we wel willen. En als ongewenst gedrag eerder beloond is (in de ogen van het paard) heb je daar je probleem.
Hier werkt het om juist gewenst gedrag te belonen. Draai je om het loop weg als ze dat doet, het moment dat ze wat afstand heeft, zeg je braaf en beloont (ook met snoep in dit geval, beloning voor gewenst gedrag moet sterker zijn dan die voor het ongewenste gedrag.
HildaI schreef:met het loslaten zet ik haar eerst stil en dan moet ze wachten tot het halster af is en dan mag ze weg lopen.
Nog niet helemaal mijn vraag beantwoord. Ik wilde weten hoe je dat precies doet. Laat je haar stil staan met hoofd richting de wei/paddock, of draai je ze om richting het hek/draad? Hoe doe je het halster af?
HildaI schreef:ik weet niet of je amable paard en inzicht weleens hebt gezien maar zo zwiep ik met het touw. ze liep echt bijna gewoon dravend bij me.
Ik ken Amable heel goed zelfs
is vriendin van mij
Het punt is dat wanneer zij het doet, het paard meteen begrijpt wat ze bedoelt, en bij jou is dat niet het geval. Dus ergens gaat er iets mis.
Als het paard het heeft ervaren als een tik terwijl ze gewoon deed wat haar geleerd is (om reden dat mensen heel vaak onbewust ongewenst gedrag aan het aanleren en belonen zijn, paard kan namelijk niet ruiken dat dat niet is wat jij wilt) snap ik dat ze boos wordt.
Zebrastreep schreef:Ik lees iets over opdringerig met snoepjes bij een net geplaatst bericht. Als je dat af wilt leren is echt een kwestie van even helemaal niks qua snoepjes dat gaat echt al een hele boel helpen.
Nah dat is een kwestie van veel beter timen. Snoep is echt zo'n sterke motivator om dingen aan te leren.
HildaI schreef:ik heb haar sinds 24 juni 2021. ik geef ook al sinds december geen snoepjes meer omdat ze er echt vervelend van wordt.
Nogmaals, is een kwestie van slechte timing als je paard er vervelend van wordt. Ze worden niet vervelend van snoep, anders zou clicker training bij geen enkel paard werken.