Verzekering buitenritten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeSchoon

Verzekering buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 22:57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16 min geleden

Hallo Bokkers!

Even een vraagje hier op dit toppic.
In mei wil ik met een aantal stalgenootjes een trektochtje maken naar een camping in de buurt.
Onze staleigenaar had toegezegd dat wij zijn paarden (die een deel van de mensen leased) mee zouden mogen. Maar helaas zegt hij nu dat het niet kan.
Hij zit met de verzekering in de knoop en is bang dat als er iets gebeurd hij een groot probleem heeft.
Snap ik volkomen, maar de lease paarden gaan bijna dagelijks op buitenrit. Dus het lijkt mij dat het niet heel veel zou verschillen.

Maar goed, over naar mijn vraag.
Ikzelf heb mijn ruiterbewijs gehaald en ben aspritant instructeur. Zelf ben ik dus ook lid van de KNHS en heb ik mijn natuurlijk WA-verzekerd en een goede zorgverzekering. Geen reden voor paniek denk ik. De rest van de mensen hebben gewoon een WA-verzekering en een zorgverzekering. Is dit voldoende om goed 'gedekt' te zijn voor eventuele schade? Zijn ze eventueel verzekerd omdat ik mee ben? Onze stal is overigens niet aangesloten bij de KNHS of FNRS. Ik ben heel benieuwd en heel erg bedankt alvast!

Groetjes!

Gooiske

Re: Verzekering buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 01:38

Nee, dit zal niet voldoende zijn, zover ik weet blijft een eigenaar verantwoordelijk voor zijn dieren.
En zal de verzekering dan ook altijd aankloppen bij de eigenaar van de dieren, jou WA-verzekering en zorgverzekering zullen zeker uitkeren, maar verhalen het wel op de eigenaar, van in dit geval het paard.

Nu zullen ze bij een beperkte schade wellicht niet moeilijk gaan doen, maar stel: Paard of paarden slaan op hol en je valt en breekt je been, dan zal verzekering niet moeilijk doen, maar krijg je een dwarsleasie dan wordt het een compleet ander verhaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:52

Les 1: WA-verzekeringen zijn er voor voertuigen :D

Je hebt het over de AVP. En de eerste vraag is: heeft de stalhouder eigenlijk wel een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven? Want zijn AVP (P van persoonlijk) zal idd geen aansprakelijkheid voor bedrijfsactiviteiten accepteren. En het verleasen van meerdere paarden zal door de verzekering ongetwijfeld als bedrijfsmatig bezig zijn worden gezien.

Wat betekent dat jullie op gewone buitenritten dus ook een issue kunnen hebben...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:54

Neen, zijn paard, zijn risico. Dus als hij het niet rond krijgt blijft het nee. :)

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 11:13

Ibbel schreef:

Je hebt het over de AVP. En de eerste vraag is: heeft de stalhouder eigenlijk wel een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven? Want zijn AVP (P van persoonlijk) zal idd geen aansprakelijkheid voor bedrijfsactiviteiten accepteren. En het verleasen van meerdere paarden zal door de verzekering ongetwijfeld als bedrijfsmatig bezig zijn worden gezien.

Wat betekent dat jullie op gewone buitenritten dus ook een issue kunnen hebben...

Ik denk niet dat hij die heeft. Ik zal eens navragen. Ja, dat dacht ik idd ook!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:18

Ibbel schreef:

Les 2... les 1 klopt niet :') :+

Je hebt wel degelijk een WA verzekering die je op een individueel paard kan afsluiten.
Voor de schade die het paard maakt aan derden.

Zijn gewoon af te sluiten via bv de EFO, Excellent e.d. Meestal rond de €30,- pm.
Uni zijn WA een keer ingezet omdat hij een scooterrijder van zijn scooter trapte die onverwacht langs reed. Ivm de schade die hij veroorzaakt had aan de scooter.

https://hippo-verzekeringen.nl/blogs/di ... angebracht.

Een paard op buitenrit is namelijk gewoon een weggebruiker. En de ruiter de bestuurder, alleen is het paard een voertuig met een eigen wil waardoor die WA net wat anders is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Hippo biedt dus gewoon een AVP aan. Maar dan beperkt tot alleen je paard. Voor een bizar hoge premie. Ping kassa.
Wettelijk gezien heet dat géén WA verzekering. WA is nl wettelijk verplicht en een AVP (of hoe je het ook wilt noemen) voor je paard is niet wettelijk verplicht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:19

Ok, bijzonder dat het gewoon als WA-paard benoemt staat, ook in de achterliggende documentatie en geen AVP.
Maar klopt inderdaad dat deze niet verplicht is.