Paard op proef - contract?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PKH

Paard op proef - contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 19:26

Beste leden, ik weet niet of dit berichtje hier goed staat, maar vond niet direct een geschiktere plaats om mijn vraag te stellen.

Ik heb een andalusische merrie te koop staan (terechtgekomen bij mij voor een training, maar uiteindelijk bleek dat mensen haar hier gewoon hebben gedumt).
Ze is Rx gekeud, braaf in de omgang, 10jr, gezond, maar moet nog beleerd worden (ex-fokmerrie). Nu heb ik een meisje dat haar graag zou willen kopen en ze wil haar een maand op proef nemen. De merrie blijft sowieso bij mij op stal (thuis) en ik maak de afspraak dat het meisje enkel komt wanneer ik ook aanwezig kan zijn. Ze zal wel een maand stalling betalen.
Nu, het is de eerste keer dat ik zo een regeling zou treffen, dus ik ben opzoek naar een beetje inspiratie voor het opstellen van een contractje.
Welke zaken zouden jullie er zeker in vermelden?

Ik maak mij vooral zorgen om het feit dat ze nu een maand niet verder getraind zou worden zoals ik dat zou doen met het oog op verder zadelmak maken. Wat met verzekering? Wat als de merrie zich kwetst tijdens een van de trainingen zonder mij? ...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nibbit

Re: Paard op proef - contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:33

Is eerst zadelmak maken en dan op proef geen beter idee?
Wat wil de koper doen in die maand?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:35

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:49

Gezien haar bijzondere verhaal zullen ze er niet de hoofdprijs voor betalen.
Dus ik zou geen afspraak maken voor een proeftijd.
Wanneer ze het erf afgaat, is ze betaald.
Is ze braaf met het beleren, hebben ze mazzel, en anders altijd nog een potentiële fokmerrie.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:24

Je mag zeker als particulier zo goed als alles afspreken zoals je het zelf wil. Zo lang de wederpartij daar ook maar mee akkoord is.
Ik zou er in ieder geval even in zetten wie de kosten betaalt als er in de proefperiode iets gebeurt met het paard (koper, jij of bijvoorbeeld 50/50), en dat "iets" kan je dan ook nog specifiek maken, bijvoorbeeld dat jij beoordeelt wat er nodig is qua behandeling van bijvoorbeeld dierenarts. En als ze jouw spullen gebruikt ook daarvoor, en dan vermelden welke (kostbare) spullen ze gebruikt.
Daarnaast de afspraken m.b.t. betaling er in zetten. En dat de eigendom van het paard tijdens de proefperiode bij jou blijft

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:32

Ik zou zeggen, je gaat uit van verkocht en alle kosten zijn voor haar, ook en zeker als er wat gebeurd. Terugnemen doe je doorgaans alleen als ze in dezelfde staat terug komen, dus niet geblesseerd, maar ook niet getraumatiseerd. Wat zou je bijvoorbeeld met het paard aanmoeten als ze besluit verder te gaan met zadelmak maken, erop stapt en er keihard af valt en paard daarna een opstap probleem heeft? Dan daalt voor jou de waarde enorm.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:52

Waarom zou je dit doen? Best risicovol zoals je zelf al aangeeft en 0 voordeel voor jou. Ik zou weigeren, eerst de koop en dan pas ermee aan de slag. Er zijn zat mensen op zoek naar dergelijke brave dieren.

PKH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:56

Ik heb tot nog toe enkel charlatans op mijn hof gehad die heel wat van zichzelf denken maar uiteindelijk doorverkopers zijn en ik heb het op dat vlak een beetje gehad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:58

Dan lijkt het mij zinvol om het paard eerst goed te beleren, voordat je het verkoopt.
Maar dat moet je financieel natuurlijk wel passen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:20

Als ik jou was zou ik het op deze manier doen: laat haar eerst aan zelfonderzoek doen zoals het keuren.

Bij goedkeuring gewoon verkopen aan haar voor een volledige verkoopprijs. En kan ze bij jou op jouw stal een maand op proef gaan houden! Dan zal ze er geen domme dingen mee doen, want ze heeft het gekocht!

Bevalt het haar toch niet, dan kun je het terug gaan nemen in hetzelfde goede staat als bij verkoop.

Wel op jouw stal houden en onder jouw toezicht zolang ze nog op proef is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:29

Ik zou mij als koper vooral zorgen maken over of jij wel daadwerkelijk het eigendom van de merrie hebt?

PKH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 21:30

DiantaM schreef:
Ik zou mij als koper vooral zorgen maken over of jij wel daadwerkelijk het eigendom van de merrie hebt?

Ja hoor, daar hoeft de koper zich geen zorgen om te maken.

Bidoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:02

Het paard blijft bij jou staan, en jouw potentiële koper komt dus alleen onder jouw begeleiding?
Wat gaat die koper ermee doen in die maand dan?
Dié dingen zou ik in zo'n contract benoemen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:28

PKH schreef:
DiantaM schreef:

Ja hoor, daar hoeft de koper zich geen zorgen om te maken.

Dit vraag ik mij dus ook af aangezien jij zegt dat mensen haar gewoon bij jou gedumpt hebben. Zijn deze mensen niet nog steeds de eigenaren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 07:18

Zolang jij de merrie niet zelf gekocht hebt ben jij geen eigenaar en mag je haar dus niet verkopen.

Ze is gedumpt zeg je, maar wat versta jij daaronder?

Zelfs een manege eigenaar mag een paard niet doorverkopen of dumpen als de oorspronkelijke eigenaar al maanden geen stal geld meer betaald heeft. (is recent nog een topic over geweest op de nieuwspagina)

Paspoort is géén eigendomsbewijs. Enige wat een bewijs kan zijn is een verkoopovereenkomst of iets anders op papier ondertekend door vorige eigenaar en jijzelf.
Bij een gedumpt paard zou ik eerst bij politie nagaan wat je überhaupt ermee moet aanvangen. Zij kunnen de oorspronkelijke eigenaar aanspreken. Het lijkt me namelijk niet dat jij geen gegevens hebt van deze mensen en deze dus wel kan doorspelen aan politie.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 07:40

Paard kan natuurlijk "gedumpt" zijn en vervolgens afspraken gemaakt dat het paard verkocht mag worden omdat de klant de kosten niet kan/wil betalen.

PKH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 08:18

Mensen... zo speculeren, zeg.
De eigenaren hebben haar owv het niet kunnen/willen betalen aan mij overgedragen. Dus, zoals ik hier reeds antwoordde: ik ben de eigenaar.
Mijn vraag ging hier ook helemaal niet over.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:32

Nope... niet doen... wat moet je met een maand een paard op proef waar je nog niet mee kunt rijden... klik onder het zadel gaat ze dus niet kunnen testen... maar ze kan wel een maand aanklooien waarbinnen het paard wellicht niet correct getraind wordt... erna kun jij het oplossen als ze toch besluit dat het niks wordt... als ze dat wil doen moet ze het paard maar gewoon kopen... eventueel laat je haar nog 2 x komen zodat ze wat met het paard kan knuffelen/tutten en wat grondwerk...waar je bij bent. ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom jij gedurende die tijd dit risico moet nemen... ik kan wel tig redenen bedenken waarom ik het niet zou willen...

Bovendien: in de huidige paardenmarkt is het graag of niet... bij twijfel staat de volgende koper al op de stoep...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:55

Kun je haar in die maand niet begeleiden, lesgeven met het paard? Dan gaat de training nog enigzins door zoals je het zelf zou willen. En je hebt een beter beeld van de combinatie.
Daar kun je natuurlijk ook een bedrag voor rekenen boven op de stalprijs.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:45

PKH schreef:
Mensen... zo speculeren, zeg.
De eigenaren hebben haar owv het niet kunnen/willen betalen aan mij overgedragen. Dus, zoals ik hier reeds antwoordde: ik ben de eigenaar.
Mijn vraag ging hier ook helemaal niet over.

Had dat dan direct zo vermeld, dat voorkomt dat gespeculeer. :)*

Verder ga ik wel met Neon mee.