Conflict met werkgever in het buitenland.

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Mijntje2310

Conflict met werkgever in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 15:19

Goedemiddag allemaal!

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen;

Op dit moment zit ik voor werk in het buitenland (Bulgarije) en is mijn vader helaas vannacht ziekgeworden en opgenomen in het ziekenhuis (falende hartklep en mogelijk nog meer hartproblemen).

Nu houd mijn werkgever zijn poot vast en dwingt mij om mijn 2 maanden opzegperiode uit te zitten.
En wenst hier ook verder niet in mee te denken.

Nu heb ik in een paragraaf van m'n contract een stukje gevonden waarmee ik vermoed dat ik hier onderuitkomt, maar ik ben zelf geen held met contracten dus hopelijk kan er iemand met mij meekijken.

''The contract can be terminated in the following cases:
A) By both sides - in case of an objective impossibility for performance (force majeure).
B) By a 60 dag advance written notification in the cases stipulated in the labour code.
C) By the employer without advance notification during the probation periode agreed above.

Upon termination of the employment contract the EMPLOYEE shall hand back all documents, materials and equipment that have been entrusted to him/her in relation to the executing of the job functions. ''

Als ik het zo bekijk zou ik via optie A de mogelijkheid hebben om onder het contract uit te komen zonder een eventuele verbrekingsvergoeding. Officeel zit ik nog in mijn 6 maanden proefperiode, deze eindigd op 21 maart 2022.

Het liefste wens ik gewoon zo snel mogelijk terug te reizen naar Nederland om bij mijn vader te zijn.
Vooral omdat ik per auto terug moet en met de huidige situatie in Oekraine liever zo snel mogelijk op pad ga.

Iemand met wat meer inzicht in contracten die mij verder kan helpen?

Thanks!

Bnet

Re: Conflict met werkgever in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:21

Probation period is toch proeftijd? Dan zou je in mijn ogen tot en met 21 maart geen opzegtermijn hebben, maar misschien zie ik dat verkeerd?

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 15:24

Officieel kan de werkgever me met dit contract binnen deze 6 maanden op elk moment ontslaan maar ik ben gebonden aan 2 maanden opzeg termijn. pas na de eerste 6 maanden is de werkgever hier ook aan verbonden.

Lastige is dat ik dit zie als overmacht gezien de situatie met mijn vader maar mijn werkgever wil alleen maar denken aan de klanten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:27

Mijntje2310 schreef:
Officieel kan de werkgever me met dit contract binnen deze 6 maanden op elk moment ontslaan maar ik ben gebonden aan 2 maanden opzeg termijn. pas na de eerste 6 maanden is de werkgever hier ook aan verbonden.

Lastige is dat ik dit zie als overmacht gezien de situatie met mijn vader maar mijn werkgever wil alleen maar denken aan de klanten.

Wellicht overbodig, maar ben je echt gebonden aan één plek?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:30

Zoals ik het lees moeten bij A beiden partijen het erover eens zijn dat sprake is van een overmacht situatie. Maar dat is niet het geval gezien je werkgever het dus niet zo ziet denk ik.

Uitnodigingscode VW9-UGC-4DB
Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 15:33

Helaas, willen ze ook niet flexibel zijn dat ik mijn laptop meeneem naar nederland of vanuit daar m'n
opzegperiode uitwerk.

Het liefste stap ik nu nog in de auto naar Nederland, maar ik wil daar ook niet mee in de problemen komen.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:36

Mijntje2310 schreef:

Voor de zekerheid, onder welk recht valt dit contract? NL recht of Bulgaars recht? met een 6 maanden proefperiode gok ik op dat tweede.

Je kunt pas force majeure claimen als er echt geen andere mogelijkheid meer is om het werk uit te voeren. De situatie met je vader is helaas geen overmacht, je kunt namelijk nog gewoon werken.

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 15:38

Ik werk hier voor een Belgische werkgever, maar arbeidscontract is Bulgaars.
Zelf sta ik er zeker voor open om thuis mijn opzegtermijn uit te werken.

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 15:49

Het liefste ga ik nu direct door naar Nederland, maar ik wil niet dat dit eventuele gevolgen heeft zowel financieel als gerechtelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:57

Als je dit in Nederland zou doen dan zou ik je sommeren het werk te hervatten. Doe je dat niet dan zou ik je op staande voet ontslaan. Geen salaris meer, geen nabetalingen (vakantiegeld e.d.).

Technisch gesproken kan ik je nog schadeplichtig stellen, maar dat is in NL al moeilijk over de buehne te trekken, zeker gegeven de omstandigheden van je vader. Ik wil het ze zien doen vanuit Bulgarije.

Kortom: Juridisch kan het je een eindafrekening kosten. Maar hoe zeer ben je gehecht aan die baan? Hoever wil je gaan? Dat zul je zelf moeten beslissen. Ik kan wel zeggen: "Ik zou allang in de auto zitten naar NL", maar ik ben niet jij en ik weet niet wat je te verliezen hebt met die baan.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:59

Ik zou nu in de auto stappen. Je vader is belangrijker dan welke baan dan ook. Zet er als je terug in NL bent je rechtsbijstandsverzekering op.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:00

Een goed juridisch advies zal op bokt moeilijk te krijgen zijn. Hoe je contract precies geïnterpreteerd moet worden, is niet te zeggen zonder deskundigheid over Bulgaars recht. De kans dat je dat gaat vinden is klein op bokt.

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 16:01

Als ik mijn resterende salaris + uitbetaling vakantiedagen nu niet krijg maakt het me eigenlijk helemaal niet uit. Het belangrijkste voor mij is dat ik in deze periode bij mijn familie kan zijn.
Financieel is het natuurlijk niet prettig, het zou m'n zo'n BGN2500/EUR1250 kosten, maar gelukkig ben ik wel in de situatie dat ik dit kan missen.

Gezien ik nu merk hoe ze met hun werknemers omgaan heb ik ook geen intentie om hier of Bulgarije terug te komen.

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 16:01

Ik wil alleen voorkomen dat dit juridisch gezien een nasleep gaat hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:02

Geen minuut langer treuzelen dus! Kun je niet vandaag nog op een vlucht terug? Als je vader stabiel is kun je altijd terug je auto ophalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:03

Mijntje2310 schreef:

Ik zou dat risico liever lopen dan 't risico te laat te komen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:06

Het is al een rare constructie, natuurlijk, een Belgische werkgever en een Bulgaars contract. Een contract met rechtsongelijkheid. En dan ook nog een werkgever die geen rekening wenst te houden met de werknemer, die door familieomstandigheden naar huis moet. Je kunt en NL een advocaat zoeken die bekend is met Bulgaars arbeidsrecht, of in Bulgarije een NL sprekende advocaat die hierbij kan helpen.
Ik zou mijn laptop en telefoon inleveren en naar huis gaan. Werk genoeg.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:09

Mijntje2310 schreef:

Ik zou er als HR voor passen om een internationale rechtzaak te beginnen om qua geld 3x niks (sorry TS, maar het gaat qua $$$ over peanuts) op het risico af dat ik (als bedrijf) als onmens wordt afgeschilderd omdat ik iemand het recht wil ontzeggen naar haar zieke vader te gaan.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:11

Misschien een stomme vraag, waarom neem je niet gewoon een week verlof of iets?

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 16:14

Omdat ik in mijn opzegperiode van 60 dagen zit mag ik ook geen verlof opnemen ....

Financieelgezien is het bedrag dat ik nog tegoed van hun heb niks en ik wordt dagelijk door verschillende recruiters benaderd.
Nou werk ik vanuit huis dus zal ik mijn spullen per aangetekende zending moeten opsturen maar dat is geen probleem.
Vermoed inderdaad dat ze geen rechtzaak hierover gaan beginnen, financieel gaat hun dat meer kosten dan opleveren.

Het bedrijf is van origine Vlaams maar heeft een gedeelte van z'n taken uitbesteed aan ons kantoor in Bulgarije.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:15

Kan het NL Consulaat je misschien uitleggen hoe het werkt?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:16

TS ik zou mijn spullen pakken en vertrekken

Dit is niet iets waar je later van wilt denken was ik maar wel gegaan

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:16

Mijntje2310 schreef:
Omdat ik in mijn opzegperiode van 60 dagen zit mag ik ook geen verlof opnemen ....

Financieelgezien is het bedrag dat ik nog tegoed van hun heb niks en ik wordt dagelijk door verschillende recruiters benaderd.
Nou werk ik vanuit huis dus zal ik mijn spullen per aangetekende zending moeten opsturen maar dat is geen probleem.
Vermoed inderdaad dat ze geen rechtzaak hierover gaan beginnen, financieel gaat hun dat meer kosten dan opleveren.

Het bedrijf is van origine Vlaams maar heeft een gedeelte van z'n taken uitbesteed aan ons kantoor in Bulgarije.

Volgens mij begin je je eigen vraag te beantwoorden en is het antwoord: F*ck em en rappie terug naar huis!

.

Mijntje2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 16:18

Ik vind het gewoon een beetje eng om zo op staande voet ontslag te nemen.
Ben zelf 22 en dit is de eerste keer dat ik in het buitenland in zo'n situatie zit.

Vooral met de huidige situatie met Rusland ben ik ook liever de regio uit dan dat ik hier dan nog langer zit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:19

Ga lekker naar je vader TS, sterkte!