Zadelkamertje aan trailerdeur maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RedRoses

Zadelkamertje aan trailerdeur maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 16:24

Hoi!

Twee jaar geleden kocht ik mijn eerste eigen trailer, een Wesco 1 paards trailer. Ik heb een slanke D-pony, lichte auto dus dit was de ideale combinatie. Waar ik nooit bij stil heb gestaan is dat een zadelkamer ideaal zou zijn. Nu we fors meer wedstrijden rijden zat ik te denken om dan zelf een zadelkamer te gaan bouwen. Wij hebben het e.e.a. opgemeten maar de trailer is gewoon echt te klein hiervoor. Zo'n standaard zadelkamer voor aan de deur zijn én ongelofelijk duur, en ons deurtje is daar te smal voor, dan kan hij niet meer sluiten, ook zo lastig :o .

Inmiddels een nieuw zadel gekocht en zou ik deze sowieso niet in de trailer leggen maar in de auto. Maar dekje, hoofdstel, borstels, halsters enzovoort lijkt me wel fijn, vooral dat dekje ivm geur (ik heb geen paardenouders, maar zelfs in een vuilniszak stonk het zo naar zweet dat moeders het 3 dagen later nog niet zo'n feest vond om in de auto te gaan stappen). Ik heb dus niet meer de ruimte aan het deurtje nodig voor het zadel, enkel voor de bovengenoemde, waarbij het dekje rustig dubbelgevouwen erin kan worden 'gepropt'.

Ik heb al veel topics hier doorgelezen, maar het is allemaal niet wat voor ons uit zou komen. Hebben jullie misschien inspiratie voor ons? Ik heb al gedacht aan een 'onderbedbox', die op z'n zijkant monteren aan het deurtje (https://www.action.com/nl-nl/p/onderbedbox-/, zo iets zonder wieltjes) Hierin zou ik de spullen kunnen laten, ik vraag me alleen af of dat allemaal sterk genoeg is. Ik moet ook de exacte maten nog even opmeten, maar het is precies deze trailer: https://www.hooymansaanhangwagens.nl/aa ... ailer-160/.

Wat ik dus concreet zoek is een soort box voor aan het deurtje, niet te zwaar (geen zware houten bak liever), waar ik een hoofdstelhaak in kan hangen en een opgevouwen dekje, en het liefst nog wat losse dingen als borstels, stiekjes etc. Ik ben benieuwd of er mede-bokkers zijn die misschien zoiets hebben gemaakt ooit! *D

tamary

Re: Zadelkamertje aan trailerdeur maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:31

En een disselbak zoals voor op een caravan voor de gasfles oid?
Want gewicht aan zo'n deurtje gaat wrikken aan je scharnieren en daarmee aan het frame van je trialer + benen pony kunnen er bij.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:36

tamary schreef:
En een disselbak zoals voor op een caravan voor de gasfles oid?
Want gewicht aan zo'n deurtje gaat wrikken aan je scharnieren en daarmee aan het frame van je trialer + benen pony kunnen er bij.

Zoiets is inderdaad het makkelijkst lijkt me.
https://www.aanhangwagendirect.nl/profi ... EKEALw_wcB
Ook geen kans op schade door je pony. Dat dunne plastic van goedkopere bakken is vreselijk scherp als ze er een keer tegenaan trappen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:38

Zo’n afsluitbare bak als je zelf voorstelt zou in de auto ook al veel meer paardenlucht moeten tegengaan dan alleen een vuilniszak.

En inderdaad, alles dat in een trailer komt moet paard-proof zijn, dat zijn veel lichte oplossingen niet, en je wilt ook geen zware dingen aan een deurtje hangen

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 16:39

Ik durf niet zo goed een disselbak ivm de kogeldruk (ik rijd een Peugeot, die mogen niet denderend veel kogeldruk, alles is gemeten en we zitten er keurig onder nu). Daarnaast ziet dat er ook niet uit alsof ik mijn hoofdstel erin op kan hangen...

Zouden ze, als ik een bak aan het deurtje hang, daarbij komen met de benen? Dan moeten ze best een stuk naar voren slaan toch? Die van mij staat tot nu toe altijd heel kalm, dus ik zie dat sowieso niet gebeuren. Ik vind iets in de trailer toch het fijnste idee denk ik.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:39

Ze hoeven maar één keer gek weg te glijden…

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:43

RedRoses schreef:
Ik durf niet zo goed een disselbak ivm de kogeldruk (ik rijd een Peugeot, die mogen niet denderend veel kogeldruk, alles is gemeten en we zitten er keurig onder nu). Daarnaast ziet dat er ook niet uit alsof ik mijn hoofdstel erin op kan hangen...

Zouden ze, als ik een bak aan het deurtje hang, daarbij komen met de benen? Dan moeten ze best een stuk naar voren slaan toch? Die van mij staat tot nu toe altijd heel kalm, dus ik zie dat sowieso niet gebeuren. Ik vind iets in de trailer toch het fijnste idee denk ik.

Opzich goed dat je daar aan denkt maar zoveel extra kogeldruk krijg je niet van zo'n plastic bak met wat borstels en een dekje.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet niet past op de korte dissel van de foto in je link. Een hoofdstel kan inderdaad niet hangen maar wel bovenop liggen zeg maar.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 16:45

MariekeS_ schreef:
Opzich goed dat je daar aan denkt maar zoveel extra kogeldruk krijg je niet van zo'n plastic bak met wat borstels en een dekje.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet niet past op de korte dissel van de foto in je link. Een hoofdstel kan inderdaad niet hangen maar wel bovenop liggen zeg maar.

Dat zou kunnen, of het past weet ik ook niet. Ik zou ook eerlijk gezegd zelf niet weten hoe zoiets te monteren, en mijn vader ook niet. Die zou me helpen met iets in het deurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:49

Ik zou een plastic opbergbox kopen die je goed dicht kan maken en die in de auto zeggen. Desnoods spullen eerst in een vuilniszak en dan in de plastic box stoppen. Veel veiliger en eenvoudiger.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 16:53

En waarom zou bijvoorbeeld zo'n verzorgingsdeur voor aan de trailerdeur wel kunnen? In dat geval zou ik eventueel ook nog kunnen zoeken naar iets wat op die manier 'rond' loopt. In de trailer is ivm ruimte gewoon het prettigste. We willen ook nog een keer naar het strand voor een weekendje, de auto zit zonder paardenspullen dan al behoorlijk vol, vandaar dat ik het liefste in de trailer iets zou hebben...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:57

In de trailer moet je iets hebben wat sterk is en als het kapot gaat niet scherp wordt. Die action boxen en vergelijkbare wil je absoluut niet in de buurt van een paard hebben.

En je hebt nog het probleem van gewicht, de deur moet het wel aankunnen.

Iets in de auto kan je er toch uithalen als je geen wedstrijd hebt? Ik snap dat in de trailer handiger is (hoewel ik mijn zadelkamer niet gebruik voor wedstrijden, die spullen leg ik altijd in de auto) maar veiligheid voor paard staat wel boven gemak en goedkoper.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:58

Zou zoiets niet groot genoeg zijn? Of iets dergelijks laten maken door iemand die handig is (dabo design oid), met bevestiging aan de achterkant en dan aan je deurtje hangen;
https://www.dochorse.nl/le-mieux-hoofds ... j_EALw_wcB

Trappen ze niet kapot, want iets van plastic zou ik niet durven. Dat wordt snel slecht in een trailer en bros en gaat dan snel kapot.

Je kan het eventueel ook voor in de punt bevestigen, dan kan je paard er helemaal niet meer bij misschien.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 17:02

MarliesV schreef:
Zou zoiets niet groot genoeg zijn? Of iets dergelijks laten maken door iemand die handig is (dabo design oid), met bevestiging aan de achterkant en dan aan je deurtje hangen;
https://www.dochorse.nl/le-mieux-hoofds ... j_EALw_wcB

Trappen ze niet kapot, want iets van plastic zou ik niet durven. Dat wordt snel slecht in een trailer en bros en gaat dan snel kapot.

Je kan het eventueel ook voor in de punt bevestigen, dan kan je paard er helemaal niet meer bij misschien.

Ik had helemaal niet gedacht aan zoiets als dit. Wat een goed idee :D . Alleen zo te zien kan dat bovenin wel bevestigd worden, alleen het lijkt me dat dat onderin best kan 'klapperen', of ben ik nu gek? Ik ben niet heel technisch onderlegd, maar dit ziet er best heel handig uit. Dankje :D

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 17:03

MyWishMax schreef:
In de trailer moet je iets hebben wat sterk is en als het kapot gaat niet scherp wordt. Die action boxen en vergelijkbare wil je absoluut niet in de buurt van een paard hebben.

Iets in de auto kan je er toch uithalen als je geen wedstrijd hebt? Ik snap dat in de trailer handiger is (hoewel ik mijn zadelkamer niet gebruik voor wedstrijden, die spullen leg ik altijd in de auto) maar veiligheid voor paard staat wel boven gemak en goedkoper.

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel in de auto, met dat als we een weekendje weg gaan en het paard gaat mee, dat alle 'zooi' die sowieso mee moest het weekendje erin ligt, maar ook alle extra dingen voor het paard zoals het hoofdstel etc. Ik zocht juist zo'n lichte bak zodat het deurtje het sowieso zou houden, maar wat je zegt met scherp worden is inderdaad zo gek nog niet. De reactie van MarliesV vind ik nog best een goede optie, zo'n zachte tas. Moet ik alleen kijken of zoiets wellicht aan de onderkant ook bevestigd kan worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:05

Alstu!

Ik zou idd aan de achterkant iets er bij aan laten zetten wat je vast klikt aan de onderkant of een andere creatieve oplossing dat het niet 'wappert'. Iemand als een handige naaister bv Dabo Design kan dit prima voor je op maat maken en meedenken met een manier om het vast te zetten.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:06

Desnoods maak je wat klittenband aan de onderkant van de tas en daar waar je het op wilt hangen. Gaat het ook niet klapperen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:12

RedRoses schreef:
MyWishMax schreef:

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel in de auto, met dat als we een weekendje weg gaan en het paard gaat mee, dat alle 'zooi' die sowieso mee moest het weekendje erin ligt, maar ook alle extra dingen voor het paard zoals het hoofdstel etc. Ik zocht juist zo'n lichte bak zodat het deurtje het sowieso zou houden, maar wat je zegt met scherp worden is inderdaad zo gek nog niet. De reactie van MarliesV vind ik nog best een goede optie, zo'n zachte tas. Moet ik alleen kijken of zoiets wellicht aan de onderkant ook bevestigd kan worden.

Oh dan snap ik je weekend weg :') nu moet ik zeggen dat wij dat niet redden qua spullen hoor, zelfs met zadelkamer zit de auto van voor tot achter helemaal vol en rijd ik met eigen auto erachter aan. Zelfs de stoel van bijrijder zit vol _O-

Het valt me altijd tegen hoeveel je mee moet nemen :+

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:38

En een of 2 ondiepe kastjes aan de buitenkant boven de spatborden aan de trailer monteren? Best wel een aantal mensen hebben daar een reservewiel zitten omdat ze de kogeldruk er niet bij kunnen hebben. Omdat je de kastjes direct boven de wielen monteert merk je daar in je kogeldruk niets van.

Zo te zien zijn bij jouw trailer de wanden van hout, dus als je slotbouten gebruikt van binnen naar buiten dan kan je paard zich daar ook niet aan bezeren. Slotbouten hebben een afgeronde kop. Dus geschikt kastje kopen (electra kastje bijvoorbeeld), gat in hout boren, sloutbout van binnen naar buiten steken, kastje eraan hangen en borgmoer (eentje die niet door trillingen los gat zitten) vast draaien. Als je er aan beide kanten 1 maakt kan er best veel in.

Deze van kunststof bijvoorbeeld
https://www.conrad.nl/p/boxexpert-bxppa ... ks-2307279

Of deze, van staal. Wel iets duurder.
https://www.conrad.nl/p/rittal-ax-10340 ... ks-2251415

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 17:45

Ik zit nu te kijken naar een stal opbergzak: https://www.ej.nl/stal-meer/zadelkamer/ ... 1KEALw_wcB

Vanavond kan ik het deurtje opmeten om te kijken of het überhaupt wel past, maar met klittenband aan de onderkant lijkt het best een heel goed idee. Ook handig voor straks bij de Almelose Ruiterdagen, hij is verplaatsbaar. Hoeven we ook geen schroeven of dergelijke in het hout te hebben, toch wel beter denk ik. Zeker als we de trailer nog een keer willen verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:46

Aan de deur niks hangen. De deur is je uitvlucht. Als je dier in paniek raakt is dat je nooduitgang.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:00

StalNollie schreef:
Aan de deur niks hangen. De deur is je uitvlucht. Als je dier in paniek raakt is dat je nooduitgang.

Mee eens. Als je perse iets wil opbergen in de trailer dan zou ik t in de punt bevestigen.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 18:02

StalNollie schreef:

Maar als de deur dicht is, zit de tas dus 'in' de trailer. Maar dan had ik er sowieso niet uit gekund. Als ik bezig ben dan staat het deurtje altijd wagenwijd open, en dan is het toch niks anders als een vaste zadelkamer aan de deur, alleen is het bij mij dan een tas? Of kijk ik te kortzichtig?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:09

Vriendin van mij had een kastje in de trailer zelf gemaakt, voor in de punt. Waar je dan bij kon vanaf het verzorgingsdeurtje. En je kon bij het inladen nog langs de kast via het verzorgingsdeurtje naar buiten.
Dus eigenlijk zelfde idee als een ingebouwde zadelkamer, maar dan niet met de deur rechtstreeks naar buiten via een extra deur.
Nadeel van wat aan de deur hangen is dat het al snel toch te zwaar is en het deurtje daardoor gaat verzakken.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:09

Bockmann Uno heeft de optie van een zadelkamer aan de deur. Een afgerond kast die aan de verzorgingsdeur bevestigd zit. Is dat niet iets voor je?
Sowieso is wellicht zo’n zak van elastiek ook handig aan de deur voor borstels bijvoorbeeld.

Dekje in een afgesloten plastic tas en vaker een schone pakken en inderdaad hoofdstel, cap etc in opbergtassen meenemen.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 18:35

Marije_jiplover schreef:
Vriendin van mij had een kastje in de trailer zelf gemaakt, voor in de punt. Waar je dan bij kon vanaf het verzorgingsdeurtje. En je kon bij het inladen nog langs de kast via het verzorgingsdeurtje naar buiten.
Dus eigenlijk zelfde idee als een ingebouwde zadelkamer, maar dan niet met de deur rechtstreeks naar buiten via een extra deur.
Nadeel van wat aan de deur hangen is dat het al snel toch te zwaar is en het deurtje daardoor gaat verzakken.

Heb ik ook wel eens naar gekeken, maar wij hebben echt een kleine trailer. Ik kan zelf altijd al krap aan staan in de neus, ik kan daar echt niks in bouwen... helaas. Zag mooie creaties al op bokt voor bij komen, ondanks dat ik altijd laad terwijl ik buiten blijf staan moet ik haar toch vastmaken voorin en hoofdstel enz omdoen. Wil toch wel normaal voorin kunnen staan! :) maar bedankt voor je suggestie!