Vanaf mijn geboorte ben ik al extreem allergisch voor paarden.
Als mijn opa de trui waarmee hij naar de paarden was geweest in de kofferbak had liggen, en ik zat op de achterbank, was ik na 5 minuten al ontzettend ziek.
Een loopneus, niesen, opgezette en tranende ogen, luchtweg problemen..
Toch had ik een liefde voor paarden en moest en zou ik op paardrijles.
Hoe langer ik reed, hoe meer mijn lichaam eraan gewend raakte.
In het begin ging het 5 minuten goed, later een kwartier, half uur, uur.. steeds ging het beter.
Door de jaren heen kon ik het hele dagen volhouden, met afentoe een slechte dag tussendoor.
Uiteraard ook bij de huisarts geweest en verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis toen die tijd.
Verschillende medicaties geprobeerd waarvan de één beter hielp dan de andere.
Uiteindelijk ben ik een hele tijd uit de paardenwereld geweest (zo'n 6 jaar) en ben ik sinds kort weer opnieuw begonnen.
En wat merk ik weer een verschil met al die tijd geleden!
Ik merk dat ik weer zo goed als van voor af aan moet beginnen.
Ene keer gaat het een half uur goed, andere keer een uurtje of wat langer.
Nu ga ik binnenkort bij een verzorgpaardje kijken, en zou het zo fijn vinden als ik het wat langer vol kan houden dan..
Daarom was ik benieuwd of hier meer mensen zijn met allergische klachten en of jullie misschien nieuwe tips en tricks voor mij hebben in de hoop dat er door de jaren heen betere oplossingen gekomen zijn.
Mijn klachten;
-Branderige, opgezette en tranende ogen
-Loopneus en niesbuien
-Bij nieuwe paarden krijg ik soms bultjes op mijn lichaam die ontzettend jeuken
-Mijn grootste probleem is toch de benauwdheid en astma aanvallen waar ik soms wel een paar dagen lang last van kan hebben
Wat doe ik er aan;
-Hooikoorts pillen slikken
-Elke dag de oranje Ventolin Diskus inhaleren
-Bij heftige astma aanval gebruik ik de blauw/groene Ventolin Diskus
-Mondkapje op wanneer ik op stal ben
-Nadat ik bij de paarden ben geweest gelijk douchen en de kleren in de wasmachine
-Vroeger gebruikte ik Nose-Caps die ik nu helaas nergens meer kan vinden? (Tips hierover ook erg welkom!)
-Ook heb ik een tijdje voor Curly's (hypoallergeen paardenras) gezorgd. Helaas was dit een mismatch met de merrie en eigenaar waardoor ik toen heb besloten daarmee te stoppen.
Ik ben benieuwd wat jullie doen om jullie allergie tegen te houden.
Misschien zijn er door de jaren heen nieuwe medicaties gekomen die wél goed werken of zijn er handige tricks om je allergie te verminderen.
Deel vooral jullie ervaringen