Paarden allergie, hoe ga jij er mee om?

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ange1a

Paarden allergie, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 07:15

Hoi!

Vanaf mijn geboorte ben ik al extreem allergisch voor paarden.
Als mijn opa de trui waarmee hij naar de paarden was geweest in de kofferbak had liggen, en ik zat op de achterbank, was ik na 5 minuten al ontzettend ziek.

Een loopneus, niesen, opgezette en tranende ogen, luchtweg problemen..

Toch had ik een liefde voor paarden en moest en zou ik op paardrijles.
Hoe langer ik reed, hoe meer mijn lichaam eraan gewend raakte.
In het begin ging het 5 minuten goed, later een kwartier, half uur, uur.. steeds ging het beter.
Door de jaren heen kon ik het hele dagen volhouden, met afentoe een slechte dag tussendoor.

Uiteraard ook bij de huisarts geweest en verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis toen die tijd.
Verschillende medicaties geprobeerd waarvan de één beter hielp dan de andere.

Uiteindelijk ben ik een hele tijd uit de paardenwereld geweest (zo'n 6 jaar) en ben ik sinds kort weer opnieuw begonnen.
En wat merk ik weer een verschil met al die tijd geleden!

Ik merk dat ik weer zo goed als van voor af aan moet beginnen.
Ene keer gaat het een half uur goed, andere keer een uurtje of wat langer.
Nu ga ik binnenkort bij een verzorgpaardje kijken, en zou het zo fijn vinden als ik het wat langer vol kan houden dan..

Daarom was ik benieuwd of hier meer mensen zijn met allergische klachten en of jullie misschien nieuwe tips en tricks voor mij hebben in de hoop dat er door de jaren heen betere oplossingen gekomen zijn.

Mijn klachten;
-Branderige, opgezette en tranende ogen
-Loopneus en niesbuien
-Bij nieuwe paarden krijg ik soms bultjes op mijn lichaam die ontzettend jeuken
-Mijn grootste probleem is toch de benauwdheid en astma aanvallen waar ik soms wel een paar dagen lang last van kan hebben

Wat doe ik er aan;
-Hooikoorts pillen slikken
-Elke dag de oranje Ventolin Diskus inhaleren
-Bij heftige astma aanval gebruik ik de blauw/groene Ventolin Diskus
-Mondkapje op wanneer ik op stal ben
-Nadat ik bij de paarden ben geweest gelijk douchen en de kleren in de wasmachine
-Vroeger gebruikte ik Nose-Caps die ik nu helaas nergens meer kan vinden? (Tips hierover ook erg welkom!)
-Ook heb ik een tijdje voor Curly's (hypoallergeen paardenras) gezorgd. Helaas was dit een mismatch met de merrie en eigenaar waardoor ik toen heb besloten daarmee te stoppen.

Ik ben benieuwd wat jullie doen om jullie allergie tegen te houden.
Misschien zijn er door de jaren heen nieuwe medicaties gekomen die wél goed werken of zijn er handige tricks om je allergie te verminderen.

Deel vooral jullie ervaringen :D
Laatst bijgewerkt door Ange1a op 11-02-22 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Life may not always be fair, but at least I know my horse will be.

Muronia

Re: Paarden allergie, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:36

Ik ben ook altijd al allergisch voor paarden geweest. Precies dezelfde klachten als jij heb ik ook. De jeukende bultjes krijg ik vooral als ze aan me slikken (maar wat is er nu fijner dan een paardenkusje)?

Wat ik doe:
Vroeger stonden mijn paarden in een inpandige schuur, nu in buitenstallen. Dat scheelt al een boel. Ik heb geen stro-stallen meer maar vlas. Sowieso stofvrij hooi. Poetsen doe ik buiten in de frisse lucht, niet op stal. En verder.. heb ik ook een pufje (oxis), handen wassen als ik binnen kom na de paarden en als het toch mis gaat een koud, nat washandje op mn oog.

Stal Muronia [&] - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:44

:(:) balen dat je er zoveel last van hebt.

Mijn oplossing ;( paardloos door het leven gaan inmiddels. De klachten zijn nu te heftig en laten zich niet meer onderdrukken door medicatie. Heb nu al zeker 3 jaar geen paard meer van dichtbij gezien. -O- Mijn longen en neus reageren te heftig.

Voorheen inhaler, neusspray en pillen. Geen stro zoveel mogelijk buiten borstelen maar altijd wel klachten en vaak ziek. Na het overlijden van mijn oude tinker en verkoop van mijn jonkie bleek pas hoeveel last ik had.

Nog twee keer geprobeert met een verzorgpaard maar alleen de kennismaking was al te veel. ;( Dus na ruim 45 jaar paarden moet ik er nu ver uit de buurt blijven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:48

Een vriendin van ons is allergisch voor paarden, die redt het met anti-allergie medicatie. Moet ook wel, ze is paardenarts. :P

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 07:53

@Muronia, dat koude washandje op je ogen is zo herkenbaar!
Heerlijk gevoel als ze zo branden en je dat washandje er op legt. :Y) De bultjes krijg ik inderdaad ook bij nieuwe paarden die likken.
Of als ik na lange tijd bijvoorbeeld korte mouwen heb ipv lange.
Denk dat dit komt omdat dat gedeelte van mijn huid niet vaak in aanraking komt met het paard.

@karuna, wat vreselijk dat je na al die jaren je hobby hebt moeten opgeven. ;(
Vreemd ook dat je lichaam er niet aan gewend raakt maar dat het juist steeds erger wordt.
Hopelijk komen er veel mensen met tips waar jij misschien ook wat aan hebt.

@upendo, wat tof dat je vriendin met de medicatie kan werken met paarden!
Weet jij toevallig welke medicatie ze gebruikt?
Laatst bijgewerkt door Ange1a op 11-02-22 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:57

Ik slik 2 verschillende anti histamine per dag en om de week spuit ik Xolair in. Nu ga ik bijna volledig zonder klachten door het leven.

Daarnaast staan mijn paarden niet meer op stal en poets+ zadel ik buiten op. Dat laatste is ook een enorme factor geweest.

Ik ben niet alleen extreem allergisch voor paarden, maar ook voor gras, hooi, stro…

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:59

Vervelend een allergie voor paarden. Ik heb het ook en ik gebruik flixonase neusspray. Dat is op recept te krijgen bij de huisarts.

Verder poets ik buiten met een zonnebril/bril op. Mondkapje voor zodat de rond vliegende haartjes niet in mijn ogen, neus en mond terecht komen.

Altijd t shirt met lange mouwen aan en handschoenen….

Als ik dan ga rijden was ik mijn handen en trek ik mijn rij handschoenen aan. En op het paard zit ik hopelijk nooit aan mijn gezicht. Rijden doe ik zonder bril/zonnebril of mondkapje.

Een paard een snoepje geven doe ik met handschoenen aan want dat geeft anders al gelijk jeuk en rode bultjes op mijn hand.

Dit alles in combinatie met de neusspray heb ik er geen “last” van.

Heb wel gehoord dat je ook je “immuun” kan laten maken voor je allergieën. Maar of dat ook voor paarden kan? Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft. Is wel een lang traject.

Ben je voor meer dingen allergisch bij de paarden?

Ik namelijk alleen voor paarden. Maar niet voor hooi of wat dan ook.

Wico je bent top!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:04

Ik kende iemand die allergisch was voor paarden. Haar verzorgpaard (werd later haar eigen paard) werd nooit geborsteld door haar, maar van top tot teen met de stofzuiger schoon gemaakt. Dat maakte het hanteerbaar. Paard wist niet beter na paar keer.

Mijn eigen paard polie was allergisch in de lente. Via de apotheek hier het advies geregen om homeopatische korrels te geven. Elk jaar werd het minder en inmiddels heeft ze er al jaren geen last meer van. Dus in die hoek kun je ook denken. In Frankrijk is homeopathie normaal geïntegreerd naast regulier.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-02-22 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 08:06

@StonedRomy, wat is dat Xolair voor iets?
Heb in het verleden eens prednison ingespoten gekregen voor mijn allergie.
Hierdoor ben ik toen in een korte periode meer dan 5 kilo aangekomen en na 2 maanden klachtenvrij te zijn geweest kwam mijn allergie weer terug.
Prednison is niet heel best spul dus daarom niet gekozen om te blijven spuiten.

@novita13, dat traject heb ik inderdaad ook weleens van gehoord.
Ben benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben en hoe dat precies gaat.
Ik ben helaas voor een meer dingen allergisch, maar in veel mindere maten.
Ik ben bijvoorbeeld ook allergisch voor huisstofmijt, graspollen, eigenlijk alle dieren met haar,..
Met mijn hond bijvoorbeeld had ik in het begin ook last van een kriebelende neus en niesbuien, maar na 2a3 maanden was ik gewend aan haar en heb ik hier nauwelijks nog last van.
Komt er ooit weer een nieuwe hond, zal ik ook hier weer aan moeten wennen.
Mijn paarden allergie en die voor hooi is toch wel de ergste.

@pien_2010, misschien ook een idee om te proberen inderdaad als ik straks een verzorgpaardje heb, bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:06

Ik heb mijn post nog aangevuld.

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:08

Littlexannie, jij ook al zoveel allergie, het is maar een stom iets -O-

Ik ben inmiddels zo n beetje allergisch voor alles met haar of veren. En veel planten, eten, medicatie enz. Het stomme is vaak allergie onderzoek gehad en alleen hond en paard kwamen niet op steeds. Beiden kwam ik mee in contact. Maar ivm teveel allergieen is desensibilisering (wat een woord) geen optie volgens de allergoloog.

Maar paard nu dus ook, hond zeer waarschijnlijk ook. Na het wegvallen van mijn herder werd ik ook minder ziekig. Nu alleen mijn bejaarde russel nog in huis. Dat gaat ok maar ik weet dus niet hoeveel last ik van haar haar heb. Ik blijf medicatie gebruiken. Als zij komt te overlijden hoop ik dat mijn wandelende takken wel goed blijven gaan

Enige dat ik nog een keer wil testen is bij een curly horse

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 08:18

@karuna, ik zit net wat te lezen over dat desensibilisatie.
Kan mij herinneren dat artsen mij vroeger dit soort druppels wilden geven.
Was inderdaad een lang traject en één van de voorwaarden was dat ik in die periode absoluut niet in aanraking mocht komen met paarden.
Zag toen niet in waarom ik dat dan zou doen als ik toch niet bij paarden mocht zijn.
Achteraf denk ik, dit had ik prima kunnen proberen in de afgelopen jaren dat ik er uit geweest ben.
Stupid me.. -O-

Een Curly horse kan ik je zeker aanraden!
De tijd dat ik daar liep heb ik geen medicijnen of iets gebruikt en kon daar de hele dag volhouden!
Hoefde daar de paarden ook geen hooi te geven, dat deed de eigenaar zelf dus dat scheelde ook al veel.

Op Facebook is een groep die heet "Curly paarden Nederland".
De meeste mensen met een Curly zitten wel in die groep, en staan er altijd wel voor open als iemand met een allergie eens langs wil komen!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:19

Xolair is een medicijn die gebruikt wordt bij voornamelijk allergische astma en urticaria, als deze met alle andere medicatie niet onder controle te brengen is. Absoluut niet hetzelfde als prednison gelukkig.

Voor mij is het echt levensreddend geweest. Zonder had ik nu aan de zuurstof gezeten 24/7 en had ik nog mijn epipen nodig gehad.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:24

Er werd bij mij vroeger ook gedacht dat ik allergisch was voor paarden maar toen bleek het voor stro te zijn. Voor mij is het heel simpel, niet uitmesten. Scheelt dat mijn paard nu op volpension 24/7 buiten staat dan is dat ook niet nodig.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:18

Ik ben ook van kleins af aan allergisch voor dieren, grassen, maar het allermeest voor paarden. Ik heb hiervoor jarenlang heel veel medicijnen (inhalers, neusspray, oogdruppels, antihistamine, desensibilisatie) gebruikt, tot het punt dat ik van mijn arts op een onderhoudsdosering prednison moest. De allergieen waren niet langer te onderdrukken, waardoor mijn astma onrustig bleef. Ik had al 2 kuren gehad, zonder al te veel resultaat, dus die onderhoudsdosering zag ik helemaal niet zitten. Ik ben het ziekenhuis uit gelopen en heb toen alles aangegrepen om van de allergie en astma af te komen. Ik heb ademhalingstherapie Buteyko gedaan en was binnen afzienbare tijd nagenoeg medicijnvrij. Nu gebruik ik nog heel af en toe een inhaler, maar dat is echt niets in vergelijking tot wat ik heb gebruikt.

Het klinkt als een ongelofelijk verhaal, en toen ik nog vol aan de medicijnen zat en daar zo afhankelijk van was, kon ik hier ook niets mee. Maar mocht je op een punt zijn dat je er klaar mee bent, kijk hier dan eens naar. Het heeft mijn leven veranderd. Het is geen gemakkelijke weg, je ademhaling veranderen kost veel inzet. Maar het levert ook ongelofelijk veel op.

Mijn allergieen spelen echt nog wel eens op, bij mindere weerstand of stress. En ik kan ook niet in een stal gaan poetsen zonder daar enige hinder van te ondervinden. Maar op dit niveau is er prima mee te leven.

Instagram: bmh_sinne

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:39

Ik verplaats dit topic naar Ruiter.

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 18:03

@StonedRomy, klinkt hoopvol! Ga deze onthouden en bespreken met mijn huisarts. :Y)

@Plop1997, wat fijn dat het bij jou het stro bleek te zijn ipv de paarden zelf!

@Tanja_dB, nooit gedacht dat de ademhaling zo belangrijk en doorslaggevend kon zijn bij dit soort klachten!
En heel fijn dat je (zo goed als) van je medicijnen af bent.
Lijkt mij een hele opluchting.
Ik zie dat ze voor deze behandelingen verschillende boeken/dvd's verkopen.
Heb jij dit gevolgd of heb je echt bij iemand een soort van cursus of iets gevolgd?
Ik ga mij hier iedergeval zeker verder in verdiepen!

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:26

Wij hebben Curlys en zelf kan ik slecht tegen het stof in de stal dus heb ze op rubber staan..
(alleen met veulens op stro, wat een ander opstrooit)

@Karun, ik weet niet waar je vandaan komt, wij wonen in Ruinen Drenthe, je bent van harte welkom om eens te komen kijken bij onze curlys.
We hebben ook 2 tinker x curlys. hypoallergene zware dames.

Afbeelding

Afbeelding

TER DEKKING
Silver Valk Homozygoot bonte Irish Cob
Legend From The Heavenlysmile

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-22 05:20

moor schreef:
Wij hebben Curlys en zelf kan ik slecht tegen het stof in de stal dus heb ze op rubber staan..
(alleen met veulens op stro, wat een ander opstrooit)

@Karun, ik weet niet waar je vandaan komt, wij wonen in Ruinen Drenthe, je bent van harte welkom om eens te komen kijken bij onze curlys.
We hebben ook 2 tinker x curlys. hypoallergene zware dames.

[ [url=m/w8YqEj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FxXppI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind jouw tinker mixjes zo leuk hè!
Maarja jouw Legend is dan ook wel echt een legend :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:22

Moor ik zit wel een stuk zuidelijker maar Drenthe komen we zeker een keer per jaar ivm motoronderhoud. Er staat heel snel weer een gepland. Ik kan even overleggen of een kort bezoekje kan dan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:27

littlexannie schreef:
@Tanja_dB, nooit gedacht dat de ademhaling zo belangrijk en doorslaggevend kon zijn bij dit soort klachten!
Heb jij dit gevolgd of heb je echt bij iemand een soort van cursus of iets gevolgd?

Dat is het zeker!
Ik heb inderdaad een cursus gevolgd. Ik ben denk ik 5 keer geweest, heel kort achter elkaar. Dat geeft je voldoende handvatten om het verder zelf te doen. Het is een kwestie van heel veel oefenen en jezelf bewust worden van je ademhaling.

Die curly's zijn ook echt geweldig! :D

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-22 08:20

Tanja_dB schreef:
littlexannie schreef:

Dat is het zeker!
Ik heb inderdaad een cursus gevolgd. Ik ben denk ik 5 keer geweest, heel kort achter elkaar. Dat geeft je voldoende handvatten om het verder zelf te doen. Het is een kwestie van heel veel oefenen en jezelf bewust worden van je ademhaling.

Die curly's zijn ook echt geweldig! :D

Heb je misschien een linkje voor mij waar je die cursus gevolgd hebt?
Mag ook via pb uiteraard :)

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:00

Hoi,
Ik ben denk ik niet allergisch voor paarden, maar wel voor hooi, stro, pollen etc.
Ik heb een ijslander die altijd buiten staat (met inloopstal, maar daar hoef ik niet te komen als ik niet wil). Bij de vorige stal hadden ze voordroog, daar kan ik duidelijk beter tegen dan hooi. Hooi voeren doe ik in principe niet, als het echt niet anders kan dan met mondkapje.
Aangezien ik niet rijd maar wandel met mijn merrie, borstel ik niet meer. Manen en staart doe ik wel, daar heb ik geen last van. Het kost me soms wel wat moeite om met een vies paard op stap te gaan, maar ja, wat maakt het uit?
Ik heb ook Buteyko gedaan en daar veel baat bij gehad, en nog steeds!
Zoek een begeleider en probeer het niet in je eentje te gaan doen.
Ik heb dat gedaan bij het Buteyko instituut, bij Dick Kuiper.
Succes!

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-22 09:55

gertrud schreef:
Hoi,
Ik ben denk ik niet allergisch voor paarden, maar wel voor hooi, stro, pollen etc.
Ik heb een ijslander die altijd buiten staat (met inloopstal, maar daar hoef ik niet te komen als ik niet wil). Bij de vorige stal hadden ze voordroog, daar kan ik duidelijk beter tegen dan hooi. Hooi voeren doe ik in principe niet, als het echt niet anders kan dan met mondkapje.
Aangezien ik niet rijd maar wandel met mijn merrie, borstel ik niet meer. Manen en staart doe ik wel, daar heb ik geen last van. Het kost me soms wel wat moeite om met een vies paard op stap te gaan, maar ja, wat maakt het uit?
Ik heb ook Buteyko gedaan en daar veel baat bij gehad, en nog steeds!
Zoek een begeleider en probeer het niet in je eentje te gaan doen.
Ik heb dat gedaan bij het Buteyko instituut, bij Dick Kuiper.
Succes!

Bij het verzorgpaard dat ik nu heb, hebben ze half open stallen en is ook de poetsplaats half open.
Hij staat verder alleen snachts binnen en is het vol pension dus hoef geen hooi te voeren of iets.
En moet zeggen, ik merk hier een aanzienlijk verschil bij!
Op de manege heb ik na 5 a 10 minuten in de stallen vaak al last van mijn ademhaling, en dan heb ik nog niet eens gepoetst.
Bij mijn verzorgpaard heb ik na afloop lichte last van ademhaling en een iets kriebel neus, maar dat is het dan ook. :D
Ben dan wel pas 2x geweest hier, dus hopelijk blijft dit zo.

Leuk om nog een goede ervaring te zien met Buteyko.
Bedankt voor de tips daar over, ga mij hier zeker in verdiepen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:16

littlexannie schreef:
Heb je misschien een linkje voor mij waar je die cursus gevolgd hebt?
Mag ook via pb uiteraard :)

Ik kan het zo snel niet vinden, het is ook al even geleden. Het was in Den Bosch.
Maar google helpt je vast verder! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie