Ik zit echt met mijn handen in mijn haar.
Ik heb best wel wat ervaring met paarden maar nu weet ik het niet meer.
Ook mensen rondom mij weten het niet meer..
Ik fok sinds enkele jaren zelf.
Nu heb ik een probleem met één van hen.
Het gaat over een super toffe en brave jaarling hengst. (1,5 j nu om perfect te zijn).
Hij is echt superbraaf en ik kan er praktisch alles mee.
Enkel .. Vanaf dat we hem op stal zetten of op de camion, loopt het mis..
Ik heb al redelijk veel informatie opgezocht en hierbij komt vaak 'verlatingsangst' of 'claustrofobie' naar voor.
Ik ben er redelijk zeker van dat dit niet het geval is..
Hij loopt namelijk de stal in alsook de camion op. Hij staat er gedurende een tijd rustig. Maar na een minuut of 10 zie je hem bijna denken "oke ik ben er klaar mee nu" en dan begint hij alles af te breken. Dat de stal kapot gaat of de camion, dat vind ik zo erg nog niet. Maar dat hij zichzelf ook pijn doet of in gevaar brengt, dat baart me wel zorgen.
Even een extra verduidelijking : hij staat hier 24/24u buiten, enkel om te eten zet ik ze hier op stal (dus een 20 tal minuten voor iedereen klaar is) dit zorgt ervoor dat iedereen rustig zijn of haar portie kan opeten. De andere paarden staan dus ook binnen op dat moment.
Ik heb al geprobeerd om hem er telkens als eerste uit te laten want ik dacht dat dat oorspronkelijk het eerste probleem was (dat ik eerst de leider er uit haalde), maar dit blijkt dus niet het probleem te zijn want zelfs met de paarden naast hem nog op stal begint hij de boel af te breken (en dit na enkele minuten, dus zeker niet direct)
Dan hebben we een stal gemaakt die echt volledig veilig was en goed dicht zodat hij zich niet kon bezeren, dachten we, dit ging goed gedurende een dikke maand. Hij bleef mooi staan tot iedereen klaar was en bleef zelfs rustig, ik dacht "mooi, we zijn er" maar dan ineens na een maand kreeg hij het toch terug en is het redelijk fout gelopen want had hij het op 1 of andere manier klaar gekregen om met zijn voetje vast te komen zitten tussen de boven en de onderdeur. Gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden maar nu durf ik hem helemaal niet meer opsluiten dus zijn deur blijft als enige open nu terwijl de rest in een gesloten stal zit te eten.
Op de camion hetzelfde verhaal. Alles al geprobeerd. Hij loopt er echt mooi op, we beginnen te rijden en gedurende een 10 minuten is hij rustig en dan begint hij alles te doen om los te geraken. Hij gaat omhoog, gaat klauwen, hangt zich bijna op, als je dan halverwege op een drukke baan moet stoppen om hem uit zijn gevaarlijke positie te redden en zelfs zijn halster uit moet doen, staat meneer rustig en stil te wachten tot je het halster terug aan doet, dit lijkt me dus echt niet paniek te zijn.
Met een ander paard erbij (een suuuuuper rustige) gebeurd hetzelfde enkel duurt het dank 20 minuten ipv 10 voor hij zijn spelletje start.
Ik ben er op aanraden van anderen grondwerk mee beginnen doen, ik ben er dagelijks even mee bezig maar in omgang is hij zo braaf. Het kleinste kind kan er alles mee doen. Ook vasthangen is geen probleem (bij dierenarts en smid bv)
Ik weet het echt niet meer..
Ik wil hem binnenkort laten ruinen maar dan moet ik dus wel in de kliniek geraken he

En stel dat hij stalrust nodig zou hebben, dat is iets dat momenteel dus ook niet kan..
Help..