Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Wat voor patroon wordt er geschoren?
Hier lopen er 2 buiten met minimaal streepje langs luchtpijp en over de borst, die dragen geen dekens.
Vroeger manegepony die geheel geschoren werd uitrijdeken voor gekocht, want die werd of hyper de stuiter of stijf (verplicht in de bak ivm weer oid) bij stukje stilstaan (en bla bla over rugklachten en voorzichtig mee zijn, zucht).
Dus hoeveel wil je zometeen met dekens klooien ook tijdens het rijden? Mijn ervaring met scheren en rijden in de winter heeft mij aardig anti geheel kaal gemaakt, zowel rug als benen. Streep? best, hals en schouders er uit ook, maar meer er af dan uitrijdeken zou bedekken? Nee, ik zie ze er alleen maar stijf of hyper van worden, benen die te koud blijven in werk betekent ook geen goede smering van de gewrichten (koud synova is korrelig) en ze zweten er toch niet.
Vacht komt trouwens van de kortere dagen, niet van de kou zelf. Overgangsperiode tussen korter wordende dagen en nog warm nazomer weer geeft de meeste ellende qua zweten en niet droog worden. Dat gaf hier een gevalletje rainrot (pony die enkel buiten liep) en daarom eigenlijk minimale streep scheren wat ik nu doe.
Er is qua scheren & dekens geen standaard antwoord te geven, en ook geen standaard oplossing eigenlijk die voor iedereen werkt. Elk paard is anders qua al dan niet koukleum zijn, al is genoeg ruwvoer wel degelijk een factor.
Scheer wat nodig is qua zweetplekken, en laat het bij deze deken, blijkt het niet genoeg, dan kan je altijd er meer afhalen. Aanplakken is een stuk lastiger en dat via dekens moeten doen geeft een berg werk en kosten qua dekens. Altijd de goede vachtvervanger op je paard hebben is vrijwel onmogelijk. Hoe meer je de vacht zelf dat kan laten doen hoe comfortabeler je paard blijft en hoe minder zorgen jij dus hebt.