Sclimpre schreef:Vrachtwagentjes die te huur aangeboden worden bij een professional komen vanuit de fabriek als paardenwagentje. Dan kan je de gewichten opvragen bij de verhuurder.
TS, je zou bv de eerste keer een vrachtwagentje + chauffeur kunnen huren. Als dat goed meevalt kan je de volgende keer zelf rijden.
Trailer huren zou ik niet doen. Je moet dan al een stevige auto met trekhaak hebben en je weet nooit van tevoren of jouw auto met die trailer een stabiele combi geeft.
Wie garandeert jou dat ze er niet achteraf nog zaken aan veranderd hebben? Extra trapbescherming, toch maar rubber op de klep i.p.v. hout, een paar extra ringen, inrichting van een zadelkamer om maar wat op te noemen... Je weet het pas echt zeker als je hem ergens op een weegbrug kan zetten en als je weet wat hij maximaal mag wegen.
Ik zou wel voor een geroutineerde paardenchauffeur kiezen, waar je ook voor kiest. En dan wel iemand die ook ervaring heeft met het te type van het te rijden voertuig. Weten wat de draaicirkel is, hoe je met een bocht naar rechts geen stoeprandje raakt, hoe je rustig remt met paarden erin... Niet iedereen die met een aanhanger heeft gereden of met een gewone flinke auto weet hoe je met groter materieel en met paarden erin om moet gaan in het verkeer.
Ik zou zelf toch voor een paardentaxi kiezen, vraag eens wat offertes op en kijk of er iets gedekt is als er schade ontstaat.
Ook met het huren van een vrachtwagentje ben je aan tijden gebonden, halve dag of hele dag, weekend, vergeet ook niet de diesel die je verrijdt bij de huurprijs op te tellen en kijk goed wat je eigen risico van het vrachtwagentje is. Kijk ook naar de verzekeringen van het voertuig, hoe zit het met schade, aan de vrachtwagen of aan je paarden in het geval er iets misgaat.