Soms denk ik weleens dat een van mijn paarden autisme heeft.
Ze kan slecht tegen verandering, word hier onrustig van. Ze merkt alles op, laatst was er een paal vervangen zo'n 300 meter verder, niks bijzonders verder maar zij merkt het gelijk op.
Spelen doet ze niet, in die 10 jaar dat wij haar hebben heb ik haar nog nooit zien dollen zoals de anderen dat doen. Als ze haar uitdagen zondert ze zich af.
In het werk en training is ze uiterst serieus: ze doet erg haar best, maar als ze je niet begrijpt moet je echt even geduld hebben en het rustig 'uit blijven leggen' want ze krijgt daar best een beetje stress van. Verder is ze erg slim, onthoudt alles.
Van knuffelen of aaien houdt ze niet, vooral van vreemden niet. Bij mij kan ze soms van een kriebeltje nog wel genieten, vooral als de zon schijnt

Als een ander paard weggaat van de kudde kan ze ook zeer onrustig zijn tot deze weer terug is.
Ik weet inmiddels na al die jaren hoe ik met haar om moet gaan, heb het vroeger best wel eens moeilijk gehad met haar onbereikbaarheid, ik heb paarden getraind voor mijn beroep maar tot haar kon ik niet doordringen. Ze blijft tot haar laatste adem bij ons, dus verder is er geen probleem. Maar ik denk weleens zou ze autisme kunnen hebben? Ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen.