De veiligste caps? Veiligheidsnormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

De veiligste caps? Veiligheidsnormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:11

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe cap. Het liefst kies ik voor eentje die zo veilig mogelijk is, maar op het moment verzuip ik een beetje in alle systemen en veiligheidsnormen.

Je hebt de VG1, de Europese veiligheidsnorm, daar moet alles aan voldoen. Zover kom ik nog. Dan heb je ook nog een Britse norm waar alle Charles Owens, naast de VG1, ook nog aan voldoen. Dan nog een aantal normen waar ik niks over kan vinden (EN1382-2017?).

Daarnaast heb je nog systemen met MIPS, met dubbele schaal (4S van GPA), met carbon... Zijn eventing/cross/xc helmen ook veiliger? Wat is daar anders aan?

Wat is nou echt aan te raden? Uiteraard laat ik 'm aanpassen zodat hij ook daadwerkelijk goed zal passen :j

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:18

Je zegt het eigenlijk zelf al, het belangrijkste is dat een cap goed past. Je kan een hele dure KEP Italia kopen met heel veel keurmerken, maar als hij niet goed past is het alsnog gevaarlijk. In principe is elke cap veilig die in Nederland verkocht wordt.

Verder is het belangrijk om elke 5 jaar een nieuwe cap te kopen of na een val natuurlijk. Ik heb zelf daarom voor een Samshield gekozen, die kan je voor 50 euro laten nakijken na een val en indien nodig laten herstellen.

Eventing en crosshelmen hebben voor de veiligheid geen klep trouwens.

Ik zou gewoon eens naar de winkel gaan om alle caps te passen :j

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:24

Kidde schreef:
Je zegt het eigenlijk zelf al, het belangrijkste is dat een cap goed past. Je kan een hele dure KEP Italia kopen met heel veel keurmerken, maar als hij niet goed past is het alsnog gevaarlijk. In principe is elke cap veilig die in Nederland verkocht wordt.

Verder is het belangrijk om elke 5 jaar een nieuwe cap te kopen of na een val natuurlijk. Ik heb zelf daarom voor een Samshield gekozen, die kan je voor 50 euro laten nakijken na een val en indien nodig laten herstellen.

Eventing en crosshelmen hebben voor de veiligheid geen klep trouwens.

Ik zou gewoon eens naar de winkel gaan om alle caps te passen :j


Grappig dat je die KEP noemt, want na wat Googlen voldoet die cap alleen aan de VG1 norm en de Amerikaanse norm, waarmee hij dus minder veilig is dan bijvoorbeeld die Charles Owen.

Dat alle caps die in Nederland veilig zijn, omdat ze voldoen aan de VG1 norm, dat snap ik. Toch ben ik op zoek naar welke cap mijn hoofd het állerveiligst houdt.

Weet je toevallig ook waarom een cap met een klep minder veilig is?

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:27

Cap cover met klep die kan worden gebruikt bij caps met of zonder klep. Eventing caps hebben geen klep omdat dit gevaarlijk kan zijn bij een val. De klep van de cap cover belemmerd niet tijdens een val en is daarom niet gevaarlijk.

De klep steekt uit, dus als je een kopstoot krijgt van je paard of je valt ervan af, kan je klep breken en meer schade opleveren.

[VSW] Waarom cross-helm niet als standaard bij dressuur ?
Topic uit 2005

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:35

x_Jeanine_x schreef:
Cap cover met klep die kan worden gebruikt bij caps met of zonder klep. Eventing caps hebben geen klep omdat dit gevaarlijk kan zijn bij een val. De klep van de cap cover belemmerd niet tijdens een val en is daarom niet gevaarlijk.

De klep steekt uit, dus als je een kopstoot krijgt van je paard of je valt ervan af, kan je klep breken en meer schade opleveren.
Het breken van de klep is het probleem niet, het niet breken ervan is juist het probleem. Stel dat jij op hoge snelheid voorover van je paard kukelt en de klep van je cap komt in het zand terecht terwijl jouw gezicht daar nog niet is, vang je die klap dus op met je nek. Waarom heet zo'n ding trouwens een cap cover en niet gewoon een caphoes of hat silk? Al dat halve Engels-Nederlands altijd. :')

TS: of die klep wel of geen extra gevaar oplevert, hangt helemaal af van de discipline die je beoefent. In een discipline als polo is het juist verplicht om een klep op je cap te hebben, zodat je wat extra bescherming hebt tegen een rondvliegende bal of mallet. In dressuur zou ik me er niet al te druk om maken.

Hier vind je trouwens een samenvatting van een onderzoek naar de veiligste caps: https://www.bitmagazine.nl/nieuwsvan/niet-iedere-cap-beschermt-voldoende-bij-val-van-paard/

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: De veiligste caps? Veiligheidsnormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:41

Dank je Mkango, ik zal het eens doorlezen!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:21

Ik had hetzelfde als jou en ben door alle onderzoeken gaan lezen wel echt uitgekomen op MIPS. In de fietsen en ski helmen is dat op dit moment ook de beste keuze: helmen met MIPS.

Daardoor heb ik er een hoop gepast, welke niet pasten, en ben ik uitgekomen op de MIPS helm van Hööks.