Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

rocky_1995 schreef:Ik heb zelf verder weinig ervaring met een 2 paardstrailer als paarden dat niet gewend zijn. Maar houd je er qua gewicht rekening mee dat je met moet kijken naar de totale maximale massa van de trailer in plaats van het ledig gewicht + werkelijk gewicht van je paard. Kans is groot dat je dan al rond de 2000kg uitkomt en je auto het officieel niet mag trekken.
rocky_1995 schreef:Ik heb zelf verder weinig ervaring met een 2 paardstrailer als paarden dat niet gewend zijn. Maar houd je er qua gewicht rekening mee dat je met moet kijken naar de totale maximale massa van de trailer in plaats van het ledig gewicht + werkelijk gewicht van je paard. Kans is groot dat je dan al rond de 2000kg uitkomt en je auto het officieel niet mag trekken.
Jessica_K schreef:rocky_1995 schreef:Ik heb zelf verder weinig ervaring met een 2 paardstrailer als paarden dat niet gewend zijn. Maar houd je er qua gewicht rekening mee dat je met moet kijken naar de totale maximale massa van de trailer in plaats van het ledig gewicht + werkelijk gewicht van je paard. Kans is groot dat je dan al rond de 2000kg uitkomt en je auto het officieel niet mag trekken.
Wat is hier de reden van rocky_1995? Volgens de verhuur is het gewichtsverschil tussen de 1,5-paards en de 2-paards maar 100 kg, en de 1,5-paardstrailer trekt mijn auto met gemak...
Cioccolato schreef:In een tweepaard kun je meer gewicht laden. Dat is het verschil.
Het lege gewicht zal weinig verschillen maar het totale gewicht van wat mag is wel wst meer
rina schreef:Jessica_K schreef:[quote="rocky_1995"
Wat is hier de reden van rocky_1995? Volgens de verhuur is het gewichtsverschil tussen de 1,5-paards en de 2-paards maar 100 kg, en de 1,5-paardstrailer trekt mijn auto met gemak...
De opmerking van Rocky is alleen maar van toepassing als je alleen maar B rijbewijs hebt. Als je BE hebt moet je alleen maar kijken naar het daadwerkelijke gewicht. Maar let wel, dat verschil in gewicht kon best wel eens groter zijn. Trailers worden op gewicht gezet zonder alle poespas die erin zit/hoort te zitten. Het schotten, rubber matten ed. Die 2 paards kan in het echie dus wel zwaarder zijn dan de verhuurder aangeeft. Of hij moet de beide zelf op de weegschaal hebben gehad. Mijn ervaring is dat de meeste 2 paards heel snel richting de 900 kg gaan.
BarbaraNova schreef:T is naar mijn idee moeilijker voor een paard om evenwicht te bewaren in een 1.5 paards dus zou me er zeker niet druk over maken...gewoon doen,
.
rocky_1995 schreef:rina schreef:
De opmerking van Rocky is alleen maar van toepassing als je alleen maar B rijbewijs hebt. Als je BE hebt moet je alleen maar kijken naar het daadwerkelijke gewicht. Maar let wel, dat verschil in gewicht kon best wel eens groter zijn. Trailers worden op gewicht gezet zonder alle poespas die erin zit/hoort te zitten. Het schotten, rubber matten ed. Die 2 paards kan in het echie dus wel zwaarder zijn dan de verhuurder aangeeft. Of hij moet de beide zelf op de weegschaal hebben gehad. Mijn ervaring is dat de meeste 2 paards heel snel richting de 900 kg gaan.
Oke, nu ben ik ook in de war of het bij BE wel om het werkelijke gewicht gaat. Toevallig heb ik deze week een les BE staan, dus dan ik ga het navragen. Maar dit geldt wel zeker weten bij een B rijbewijs. Zo leren we weer verder!
Hilary schreef:Bij BE gaat het om de werkelijke gewichten, bij B meer om de gewichten op papier, zeg maar.
Citaat:Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW