Pijn in lies na paardrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden2005

Pijn in lies na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 12:49

Hallo, ik ben een meisje van 16 jaar oud. Ik rijd wekelijks paard en reed 2 dagen geleden paard. Ik moest een op een kleine pony en we kregen een les zonder beugels dus je moest veel doorzitten gisteren en vandaag heb ik erg last van mijn liezen. Bij het lopen, rennen enz... ik heb wel eens eerder last gehad maar niet zo erg weet iemand wat het kan zijn, wat ik er tegen kan doen en moet ik me zorgen maken? Bedankt!

Groetjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:52

Men moet eens stoppen met pijn en leeftijd aan elkaar te linken. :) Ik had op mijn 13 al dergelijke pijnen en geen dokter die het serieus nam omdat ik te jong was. Tien jaar later bleek dat de gemiddelde 70'er betere heupen heeft dan ik. :x Hadden ze het nu serieus genomen toen ik 13 was hadden ze nog dingen kunnen proberen om de schade te vertragen.

Dat gezegd zijnde kan pijn in de lies vanuit je heup komen. Het kan zijn dat er te veel spanning op de spieren zit rond je heup. Een fysio heeft daar goede oefeningen voor. :)
Erg brede paarden (paarden met een ronde ribbenkast) kunnen vaak ook voor wat pijn in de liezen zorgen als je gewoon bent om minder rondgeribde paarden te rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:59

Hoi meis, het zou spierpijn kunnen zijn.
(Test: doe een kussen oid tussen je knieën en knijp. Als het spierpijn is, is knijpen niet leuk...)

Is het spierpijn, is er werk aan de winkel voor jou en je instructrice.
Er is een kreet 'dat mensen dieper gaan zitten door zonder beugels te rijden'.
SOMS is dat zo (en veel mensen in de paardensport kennen vooral de trucjes en de kreten).

Om echt diep te zitten moet je als mens je 'core'spieren ontwikkelen.
Super simpel gesteld: navel naar binnen,
bij karate leer je over het hara punt,
centered riding van Sally Swift (zij schreef twee prachtige boeken, en er zijn mensen die zo lesgeven) gaat er over,
zoek naar de psoasspier en de transversus abdominis (op bokt en YT).

Dus beugels uit, core spieren actief, benen correct en dan netjes rechtop (= de volgorde van de zitlessen in de cavalerie). Zo leer je diep zitten.

....als je gekke dingen aan je lies/ been merkt, (blauwe plekken, bobbels, wordt het een ander verhaal).

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:06

Jockey_my schreef:
Heb er nou trouwens ook veel meer last van nu ik een haflinger heb dan toen ik een draver had.

Ik heb ooit een pees in mijn lies gescheurd door te vallen van een paard. Nadien heb ik ook sneller/gemakkelijker pijn in mijn lies. Zeker als ik met mijn boomloos zadel reed (en dus breder zat), bij een boomzadel (smallere zit) heb ik veel minder last. Dus wat je hierboven beschrijft, verbaasd mij niks!
Wat voor pijn je juist hebt, kan ik niet zeggen dat zal enkel een dokter voor je kunnen. Misschien kun je is kijken naar je beugels langer of juist korter, daar merkte ik ook verschil in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:17

Janneke2 schreef:
Hoi meis, het zou spierpijn kunnen zijn.
(Test: doe een kussen oid tussen je knieën en knijp. Als het spierpijn is, is knijpen niet leuk...)

Zo simpel is het echt niet. Dat kan je ook niet zo makkelijk stellen. Zulke dingen moet je overlaten aan een arts of een fysiotherapeut.

Bij mij doet dat bijvoorbeeld ook zeer, maar is absoluut geen spierpijn. Doordat mensen er makkelijk over kunnen denken was ik ondertussen gewoon hard aan het werk aan mezelf en alleen maar achteruit aan het gaan en helemaal niet meer kunnen paardrijden en zelfs niet langer als 3 minuten lopen. Ik loop er nu al jaren mee bij de fysio met oa deze klachten en komt voort uit slechte heupen icm breedte van paard en zadel. Enndat wisselt ook nog, niet elk smaller paard maakt het minder en soms kan ik absoluut niet op een paard zitten. Het heeft ook niet met mijn houding te maken, daardoor is het niet onstaan. Het gaat bij mij ook nooit meer weg, maar wisselt wel in de pijnlijkheid. Als ik het eerder had laten nakijken had het minder heftig kunnen zijn en misschien wel de chronische klachten kunnen voorkomen.

Ts, ik zou even langs een fysio gaan om even samen te kijken. Als die wat meer verwacht stuurt hij je alsnog door naar huisarts. Of je gaat naar huisarts, maat ik zou ook de fysio meenemen in het plaatje. Het kan van alles zijn en hetnis wel fijn om duidelijk te hebben wat er is en dan er iets aan kunnen doen en hopelijk dus weer op te kunnen lossen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:21

Ayasha schreef:
Men moet eens stoppen met pijn en leeftijd aan elkaar te linken. :) Ik had op mijn 13 al dergelijke pijnen en geen dokter die het serieus nam omdat ik te jong was. Tien jaar later bleek dat de gemiddelde 70'er betere heupen heeft dan ik. :x Hadden ze het nu serieus genomen toen ik 13 was hadden ze nog dingen kunnen proberen om de schade te vertragen.

Dat gezegd zijnde kan pijn in de lies vanuit je heup komen. Het kan zijn dat er te veel spanning op de spieren zit rond je heup. Een fysio heeft daar goede oefeningen voor. :)
Erg brede paarden (paarden met een ronde ribbenkast) kunnen vaak ook voor wat pijn in de liezen zorgen als je gewoon bent om minder rondgeribde paarden te rijden.

Ik moest inderdaad ook meteen aan heupproblemen denken.
Ik zou dat inderdaad na laten kijken en je niet zo maar weg laten sturen. Ook jonge mensen kunnen wat mankeren ook al is dat niet "normaal".

Ook zou ik daarna kijken naar je zadel, sommige zadels hebben een hele smalle zit, dat kan soms prettiger zitten. Of juist een bredere... wanneer ik een zadel met verkeerde zit heb, kom ik ook kreupel van het paard af, en dat had ik al op mijn 16e door een scheve heup.