Eerste keer op verplaatsing op buitenrit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Eerste keer op verplaatsing op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:26

Hej allemaal!

Ik heb gisteren met een stalgenoot beslist om vandaag op verplaatsing op buitenrit te gaan!
Superleuk! Alleen vind ik het wel spannend, want het is dus de eerste keer dat ik dit met mijn jonge paardje ga doen en ook voor mijn paard dus de eerste keer dat ze zoiets doet.

Ze is wel al vervoerd geweest, vnl. tot nu toe bij een verhuis, maar ook een keertje om te oefenen op op verplaatsing gaan. Ze laadt ook best makkelijk tot nu toe, laatste keer stond ze in 1 vlotte poging meteen op de trailer.

We zijn ook al veel op buitenrit geweest, nog niet alleen, maar wel al met verschillende groepen en ook al een keertje een paar 100m van stal samengekomen, rit gemaakt en dan ook weer opgesplitst om naar huis te gaan. Ze trekt in stap ook al af en toe kop op buitenrit, in draf is ze nog ietsje onzekerder. Ze is wel superbraaf altijd en helemaal niet makkelijk bang.

Het andere paard dat meegaat is een ouder en betrouwbaar paard, soms wat vlot, maar wel braaf. Hij zou ook echt rustig zijn op de trailer en op verplaatsing.

Ik denk dus op zich wel dat we redelijk goed voorbereid zijn op dit avontuur, maar vind het natuurlijk alsnog wel spannend en in mijn hoofd zijn er een hoop dingen die kunnen mislopen :+

Hebben jullie nog goede tips & tricks bij het op verplaatsing gaan?

prugelpiet

Re: Eerste keer op verplaatsing op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:38

Doe in de trailer alvast je hoofdstel om. Je wil niet op vreemd terrein je paard kwijtraken omdat je nog moet klungelen met halster wisselen voor hoofdstel. Hoofdstel om, halster er weer over en dan pas afladen.

Veel plezier!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:45

Idd even voor het uitladen je hoofdstel aandoen, halster erover. Kun je hem aan de zijkant vast zetten voor het zadel en gaan met die banaan!

Neem een emmer en water mee, mochten ze onverhoopt misschien willen drinken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 11:55

Bedankt voor de tips! Ik hoop alvast dat alles gewoon goed gaat :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:11

Leuk, ik hoop dat je veel plezier hebt.
Je kan ook je hoofdstel over je halster aan doen. Dat halster laat je gewoon zitten en heb je helemaal geen gedoe met wisselen. Dat lukt niet altijd, als je een dik halster hebt, lukt het vaak niet, dan is het inderdaad slimmer om het halster eerst af te doen in de trailer, dan het hoofdstel om en dan het halster er weer overheen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:17

De tip van het hoofdstel in de trailer vast aan is een goede, zeker als je het op verplaatsing gaan niet zo gewend bent.

Verder gaat het vast helemaal goed komen, vooral niet vergeten er van te genieten! :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:34

En? Hoe ging het? :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:58

Over het algemeen was het echt geweldig :D Nooit gedacht dat mijn jonge ukkie zooo chill zou zijn, had echt ergens doemscenario's in mijn hoofd dat ze helemaal gestressed ging zijn en ik niet ging kunnen opstappen enzo ... Maar we ze was echt suuuuperbraaf!

Juist het laden ging iets minder vlot dan we gehoopt hadden, zowel heen als terug, dus daar zullen we toch nog wat op moeten oefenen, maar al bij al stond ze toch elke keer binnen de 20-25min op erop.

Opzadelen ging ook echt makkelijk en vlot, heb uiteindelijk toch het hoofdstel buiten aangedaan, omdat ze dus op de trailer toch niet op haar gemak stond, buiten was ze veel rustiger. Het ging echter wel prima!

De wandeling zelf was heerlijk, superrustige en chille paardjes in stap en lekker vlot in galop. We hebben er als "training" ook wat stukjes rustige draf tussen gestoken en de galoptempo's ook wat afgewisseld, zodat ze niet leert dat galop op wandeling = racen en wat was ze toch wel echt extreem braaf!

Supergeslaagde ervaring dus! Ze was wel echt heel erg moe als we weer thuis kwamen, die krijgt nu een paar daagjes mentale rust :+

Afbeelding

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:27

Fijn dat het zo goed is gegaan.