paarden wagen huren voor shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

katinka_shet

paarden wagen huren voor shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 11:05

Hoi iedereen! ik wil een shetlander gaan kopen in noord Nederland maar woon zelf in zuid. Je hoort het al aankomen ik heb zelf geen bus of trailer... het liefst koop ik natuurlijk een shet in de buurt maar met corona zijn de bedragen absurd en is voldoet die ik nu heb gevonden aan al mijn eisen.

Ik heb al gevonden dat je voor 150 euro een 2 paard trailer kan huren maar dan moet je vaak nog bij betalen omdat ik boven de 100km zit. Daarbij nog de brandstof kosten.

Toen dacht ik dat kan vast wel goedkoper! misschien kunnen we hier via via iets huren? Het is dus voor een shetlander dus ik hoef echt niet een gigantische wagen :') .

nog even belangrijk we hebben alleen B-rijbewijs en geen trekhaak op de auto

alvast bedankt!

hummer14

Re: paarden wagen huren voor shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:11

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:17

Als je geen trekhaak onder je auto hebt valt er weinig via-via te huren. Met alleen B kan je bovendien nooit een 2-paards trekken.
Veewagentje huren, of auto plus trailer huren, of (officiële!) paardentaxi inschakelen (een particulier die 'voor de lol rijdt' zal je ook niet vinden en zodra je betaalt, ook al is het alleen brandstof, is zo iemand in overtreding als-ie niet de juiste papieren heeft), of verkopers vragen of ze willen brengen tegen vergoeding (en reken dan ook maar gewoon op 50 ct de kilometer heen én terug)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:30

Dan zou je de paarden taxi moeten huren, een grote bestelbus?
of bij de bo rent een vw caddy als het mini's zijn.

Bij de laatste aangekochte pony werkte de handelsstal met een transporteur en voor 17 ct per kilometer stond hij in een combi rit. met een top sportpaard en 2 hele lieve kalfjes.....En weet je wat ik was en ben daar heel content mee geweest. Je hoeft er geen tijd en brandstof in te steken geen trailer te huren en die man had goed en degelijk materiaal en ik hoefde hem alleen te bedanken en mijn pony aan te pakken! ( ook kreeg ik 30 minuten van te voren een screenshot met de text ik ben over x minuten bij jou, en dat was ook echt heel fijn zeker voor de kinderen!.
(immers goedkoop is duurkoop en soms moet je verder kijken wat de duurdere optie voor voordelen heeft, heb ook wel eens pech onderweg gehad met een jong paard en een gehuurde trailer langs de snel weg!. Toen dacht ik ook goedkoop is gemakkelijker nou echt niet!).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:42

Ik heb ook nooit een trailer gehad.
Veelal geleent van vrienden en toen wij onze tinker kochten hebben de verkopers hem gebracht. Koste me 75 euro.

Moeke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:46

Wij gaan zaterdag veulen ophalen en ik huur paardenvrachtwagen (voor b rijbewijs) bij Equitrans in Maasland.Is stuk goedkoper dan andere.(woon ook zuid-holland)
Is eerste keer dus nog geen ervaring met huren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:57

Kan je überhaupt rijden met een aanhanger? Zo ja, dan een 1,5 paards trailer of veewagentje huren en een trekauto huren. Dan zit je enkel met de auto op kosten boven de vrije kilometers. Maar is goedkoper als een B vrachtwagentje (plus dat is eigenlijk echt overkill voor een shetlander). De kosten boven de vrije kilometers liggen vaak hoger én exclusief BTW vergeleken een trekauto huren.

Nog nooit met een aanhanger gereden? Vraag of de verkopers tegen vergoeding willen brengen. Of regel toch een B vrachtwagentje en schrik niet van de kosten.

Vergelijking van mijn paard naar de kliniek en terug:
- Stalgenoot die kan rijden = €20 benzine
- 1,5 paards trailer huren en iemand met trekauto en rij-ervaring vragen = €22,50 + €20 benzine
- B vrachtwagentje huren = €125 + €25 diesel (zaten net binnen vrije kilometers, anders tikt dat aan a €0,25/km excl BTW).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:01

kwita schreef:

Lekker asociaal voor het verhuurbedrijf zeg.
Ik kan me niet voorstellen dat je op deze manier ook verzekerd bent als er iets gebeurd met auto of pony.

Eigen auto en eigen pony tot daar aan toe, nog steeds levensgevaarlijk voor de inzittende en overig verkeer, maar om dit te doen bij een huurauto 8)7

Moeke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:03

Wij betalen 75 euro , 100 km vrij, 0,10 per km.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:04

Valt er niet iets te regelen met degene waarvan je de Shetlander koopt? Dat zij hem brengen voor een vergoeding?

Nee heb je, ja kun je krijgen. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:08

Het zal er hoe dan ook vermoedelijk op neer komen dat je transport zowat duurder is dan de Shet. Even ervan uit gaande dat je enkele reis 250-300 kilometer (Limburg/Brabant naar Groningen/Friesland oid) weg zit, mag je gewoon rekenen op 250-300 euro.
Heb je wel eigen vervoer kan je alsnog rekenen op tegen de 100 euro - een auto met een trailer er achter slurpt al snel 1:10. Goedkoper dan dat wordt het sowieso niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:36

Ibbel schreef:
Het zal er hoe dan ook vermoedelijk op neer komen dat je transport zowat duurder is dan de Shet. Even ervan uit gaande dat je enkele reis 250-300 kilometer (Limburg/Brabant naar Groningen/Friesland oid) weg zit, mag je gewoon rekenen op 250-300 euro.
Heb je wel eigen vervoer kan je alsnog rekenen op tegen de 100 euro - een auto met een trailer er achter slurpt al snel 1:10. Goedkoper dan dat wordt het sowieso niet.

Hey, kom op, Ibbel, het is een Shet. Die stop je in zo'n Hati-trailer, mag zelfs achter een Fiat Panda, dat doet het goedkoper op die afstand :j

}>

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:41

ikke schreef:
Ibbel schreef:

Hey, kom op, Ibbel, het is een Shet. Die stop je in zo'n Hati-trailer, mag zelfs achter een Fiat Panda, dat doet het goedkoper op die afstand :j

}>

TS heeft een auto zonder trekhaak...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:59

Onali schreef:
kwita schreef:

Lekker asociaal voor het verhuurbedrijf zeg.
Ik kan me niet voorstellen dat je op deze manier ook verzekerd bent als er iets gebeurd met auto of pony.

Eigen auto en eigen pony tot daar aan toe, nog steeds levensgevaarlijk voor de inzittende en overig verkeer, maar om dit te doen bij een huurauto 8)7

Bestelbussen hebben achterin ook geen ventilatie meestal. Afgezien van dat het asociaal is, mag het ook niet zomaar. Verzekerd zal je dan dus niet zijn. Plus dat de meeste caddy's te klein zijn voor schetten. Ik heb het gemeten met onze mini, maar die zou redelijk klem komen te zitten.
Wilde evt een caddy ombouwen, maar comfortabel is dat niet. Zeker niet over zo'n afstand.

Het best kan je een kennis vragen voor een trailer/auto/ te rijden. Of 1 keer een investering doen en een veilige rit voor je paard hebben.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:15

Heb je niet iemand binnen je kennissen of vrienden kring die met je mee wil gaan. Als je echt een auto plus trailer moet huren (met een goed rijbewijs) wordt het een dure shet. En als je geen ervaring hebt om met zoiets te rijden kun je het beter niet doen. Wat hier al genoemd is een transporteur zoeken die hem mee kan nemen samen met andere dieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:33

Je zou eens een transporteur van paarden kunnen polsen. Misschien hebben zij nog een plekje vrij op een auto.
Of je gaat de rit combineren met een vakantie in het noorden.
Heb je de verkoper al gevraagd of ze tips hebben?

katinka_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:01

Hoi allemaal! probleem niet compleet opgelost maar al wel een beetje verder. Hoe luxe het ook is voor een shetlander vind ik een paardenwagen toch een beetje oversized :') .

we mogen de auto van vrienden lenen, dus we gaan gewoon een trailer huren.
nu heb begrepen (als ik alle regels correct heb gelezen) dat het totaal van zowel pony als trailer onder de 700k moet blijven. pony is rond de 120-180 schat ik, weet iemand een lichte trailer te huur in brabant? Het komt voor mij echt niet op de 100k aan hoor auto kan dat makkelijk trekken

Ohja en de gene die gaat rijden heeft heel veel ervaring met grote aanhangers bussen etc. Anders zou ik het ook niet aandrurven hoor :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:09

Ik denk dat je zowat elke 1-paards trailer dan zal mogen trekken. Succes :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:42

Een shet kan ook in een kleinvee trailer voor schapen ed.

Muxster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:56

katinka_shet schreef:
Hoi allemaal! probleem niet compleet opgelost maar al wel een beetje verder. Hoe luxe het ook is voor een shetlander vind ik een paardenwagen toch een beetje oversized :') .

nu heb begrepen (als ik alle regels correct heb gelezen) dat het totaal van zowel pony als trailer onder de 700k moet blijven. pony is rond de 120-180 schat ik, weet iemand een lichte trailer te huur in brabant? Het komt voor mij echt niet op de 100k aan hoor auto kan dat makkelijk trekken

Ohja en de gene die gaat rijden heeft heel veel ervaring met grote aanhangers bussen etc. Anders zou ik het ook niet aandrurven hoor :j

Google even op ‘veetrailer huren Brabant’ of ‘paardentrailer huren Brabant’ en je ziet genoeg resultaten. Vast ook bij jou in de buurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:33

katinka_shet schreef:
nu heb begrepen (als ik alle regels correct heb gelezen) dat het totaal van zowel pony als trailer onder de 700k moet blijven. pony is rond de 120-180 schat ik, weet iemand een lichte trailer te huur in brabant?

Je mag achter de auto hangen qua gewicht wat de auto mag trekken. Als die maar 700 kg mag trekken is het geen geschikte trekauto.

Met een B rijbewijs mag de optelsom van de maximale massa van de auto (staat op het kentekenbewijs) plus de maximale massa van de trailer (meeste anderhalfpaards in de verhuur zijn 1500 kg) niet meer dan 3500 kg zijn.

Kortom: de trekkende auto moet minimaal 1000 kg mogen trekken en moet zelf een maximaal toelaatbare massa van onder de 2000 kg hebben. De meeste middenklasseauto's vallen hier wel zo'n beetje in.

katinka_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 12:24

Voor iedereen die benieuwd is (of houd van succes verhalen) het is gelukt! Donna is thuis

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:40

Mooi zo.
Gefeliciteerd en veel geluk gewenst.