met zweep rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallinara

met zweep rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:57

Is het handig om bij het beleren van een pony met zweepje erbij te rijden?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:12

sallinara schreef:
Is het handig om bij het beleren van een pony met zweepje erbij te rijden?

Nee, lijkt mij onnodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: met zweep rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:13

Dat kun je beter laten bepalen door de ervaren persoon die er bij is om te helpen.

Zelf gebruik ik alleen een zweep met longeren, niet als ik op stap.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:17

Het ligt aan je pony, als ie voorwaarts genoeg is zie ik niet in waarom je met een zweepje zou moeten rijden. Je hebt dan alleen maar de kans dat je hem per ongeluk aantikt of dat hij het zweepje ziet bewegen en daar op reageert. Ik zou later in het proces wel een zweepje introduceren zodat ie daar mee kennis maakt en daar niet meer van schrikt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:19

Ik zou de pony na een tijdje wel gewoon maken aan het rijden met een zweepje (ik gebruik in het rijden de mijne heel vaak om even te zeggen ‘eeh achterbeen erbij graag’ of bij zijgangen als de achterhand niet goed volgt).
Maar de eerste keren zou ik nog niet met zweep proberen te rijden. En als je dat doet, bedenk dan wel dat je paard wss niet bewust commando’s negeert maar gewoon nog niet weet wat te doen dus slaan met een zweep lijkt me geen strak plan.

Marijke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:04

Ligt eraan hoe de pony reageert. Ik zou eerst zonder doen kijken hoe de pony rijd zonder. en als dat niet de resultaat opbrengt wat je wilt misschien langzaam introduceren van het zweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:10

Ik heb die van mij beleerd zonder zweep. Na een maand heb ik het zweepje erbij gepakt. Ik gebruik het niet veel maar het is altijd handig dat ze het kennen en dat je het kunt gebruiken wanneer het nodig is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:12

Ik heb alleen 2 keer een zweepje erbij gehad om de achterhand te controleren. Verder niet gebruikt. Maar ik rijd western, dus wij gebruiken sowieso geen zweepjes :+