Omdat ik door de bomen het bos even niet meer zie hoop ik dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Ik ben bezig met het kopen van een fantastisch leuk paard. Om te kijken of er een daadwerkelijke klik is vóórdat er kosten voor het keuren worden gemaakt heeft de verkoper een proeftijd aangeboden. Dat is erg fijn en eigenlijk wel een uitkomst. Mijns inziens is dan de enige optie een soort van bruikleenovereenkomst op te stellen voor de periode die we overeen zijn gekomen. Als we namelijk een koopovereenkomst opstellen met proeftijd moet/wil ik sowieso dat hij van tevoren gekeurd wordt. Het is mij duidelijk dat in het geval van een koopovereenkomst met proefperiode ikzelf degene ben die aansprakelijk is.
Indien we deze bruikleenovereenkomst opstellen komt de volgende vraag op tafel: wie is aansprakelijk als het paard in kwestie bij het gebruik of tijdens de weidegang op mijn locatie schade toebrengt of schade toegebracht wordt? Met name de weidegang is hierin belangrijk. Het geval is namelijk dat het paard van 24/7 weidegang komt (met schuilstal) en nu eerst teruggaat naar óf á 4u per dag weide met 1 maatje, óf á 8u per dag in een rustige maar gevestigde kudde á 10 paarden. Deze twee smaken zijn overigens door omstandigheden gelukkig maar tijdelijk het geval, alleen komt het helaas nu even niet heel goed uit

Ben benieuwd, alvast bedankt