Paard knabbelt als ik hem vastheb

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmerr

Paard knabbelt als ik hem vastheb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 23:59

Hoi, ik weet niet of het topic helemaal goed staat hier, maar laat ik het maar proberen.

Elke keer als ik mijn pony vastheb knabbelt en friemelt hij de hele tijd aan mijn arm. Het is niet bijten, maar als ik het te lang toesta dan hapt hij soms wel. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen, of hoe het komt en wat het betekent. Als ik wil wandelen met mijn pony, dan blijft hij maar friemelen en frunniken aan mijn arm.

Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent? Of is dit gewoon een trekje die ik hem moet afleren?

Dankjewel!

troi

Re: Paard knabbelt als ik hem vastheb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:00

Sommige paarden zijn heel oraal. Doet hij het ook bij zijn kuddemaatjes?

Probeer hem eens te masseren bij zijn lippen/ tandvlees of hem trucjes aan te leren met zijn mond (zoals kusje of dingen aanraken met de mond). Sommige paarden vinden het enorm prettig als je dat doet en stoppen dan met het zelf vragen als je zo aan zijn behoefte voldoet.

Ik probeer altijd eerst na te gaan waar het dier om vraagt voordat ik het label als 'stout', heel vaak is het namelijk niet simpelweg stout, al kan het dat wel worden natuurlijk als je het niet weet te reguleren.

Emmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:10

Ah, dat ga ik proberen! Ik had altijd het gevoel dat hij er nooit zin in had als ik hem vasthad, maar dit klinkt eigenlijk veel logischer. Hij staat met twee shetlanders en kriebelt wel graag met ze, alleen is mijn pony iets te ruw. Ik denk dat het oraal zijn nog best kan kloppen, heel erg bedankt!

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:51

Veel paarden en vooral ruinen willen graag met hun mond contact met je maken. Belangrijk is om dit te stimuleren op een manier die voor jou ook acceptabel is. Zo doet mijn paard ook echt happen naar je handen, maar nu ik daar iedere keer op reageer met het masseren van zijn mond stopt hij steeds sneller met dat gedrag. Dan blijft hij echt stil met zijn hoofd zodat je hem kan aaien. Het straffen van dit gedrag heeft weinig zin omdat het komt uit een verlangen om op een orale manier contact met je te maken. Beter is dus om vervangend gedrag aan te leren dat voor jou acceptabel is.