Paard doet hoofd onder halstertouw wanneer ze vaststaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne0252

Paard doet hoofd onder halstertouw wanneer ze vaststaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 17:34

Hoi allemaal!

Ik open dit topic omdat ik tips zoek! Mijn bijna driejarige kan vaststaan op de poetsplaats maar doet twee hele gevaarlijke dingen.

1. Als ze vaststaat gaat ze ergens snuffelen of gewoon even haar hoofd naar beneden, ze let totaal niet op het touwtje waardoor haar hoofd onder het touwtje komt. Logischerwijs schrikt ze dan als dat touwtje ineens druk geeft en ze hangt zich op die manier bijna op. Ik vind het hartstikke gevaarlijk omdat ze van alles aan zichzelf kan beschadigen op deze manier. Ik heb het al geprobeerd met een heel lang touw of juist heel kort zetten. Met een heel lang touw doet ze het alsnog of het is zo lang dat ze wel erg veel weg kan lopen, dat brengt weer andere gevaren met zich mee.

2. Als je haar heel kort zet, of überhaupt vastzet maar met kort vastzetten is dat de enige bezigheid, dan gaat ze bijten in haar touwtje. Als dat de kant is waar ze mee vastzit aan haar halster dan hangt ze zichzelf in haar mond op als ze loopt of schrikt.

Ik ben als ik haar vastzet nu meer bezig met op haar hoofd letten en dat touw dan dat ik echt kan poetsen. Vaak poets ik nu al terwijl ik haar zelf maar vasthou, maar uiteindelijk wil ik haar wel graag veilig vast kunnen zetten. Daarom zoek ik tips om dit te trainen, wie kan mij helpen!

Veiligheid staat bij mij voorop en ik snap ook dat ze nog jong is. Ze MOET het dan ook niet nu allemaal goed doen, maar ik ben gewoon echt opzoek naar tips want wie weet hebben bokkers een goed idee voor mij :)

pien_2010

Re: Paard doet hoofd onder halstertouw wanneer ze vaststaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:36

Leren los te staan en eventueel paniekhalster kopen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:37

Kort vastzetten zodat ze er niet onderdoor kan. Corrigeren als ze op het touw bijt... je zult haar direct moeten aanleren dat het niet de bedoeling is om erop te bijten omdat ze zich inderdaad snel pijn kan doen.

Kort beginnen en steed meer uitbreiden in tijd. .

LoveBodin

Beginnen met niet vast vastzetten, maar een lange lijn (leadrope of evt zelfs longeerlijn), door het oog halen en zelf vasthouden. Dan kan ze zich in elk geval niet beschadigen als ze gaat hangen, want dat kan heel gevaarlijk zijn. Laatst zelfs een paard hiervoor ingeslapen (topic op bokt).
Op die manier kan je gaan leren hoe ze vast moet staan en heb je ook de tijd om rustig te corrigeren zonder dat het gevaarlijk wordt.
Een andere optie is leren los stilstaan (sowieso erg handig), maar leren vaststaan is naar mijn mening te belangrijk om te vermijden.

Ibbel

Aan twee kanten vastzetten. Eventueel aan de ringen aan de keelriem ipv bij de neus, tegen het in de touwen willen bijten.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 17:40

LoveBodin schreef:
Beginnen met niet vast vastzetten, maar een lange lijn (leadrope of evt zelfs longeerlijn), door het oog halen en zelf vasthouden. Dan kan ze zich in elk geval niet beschadigen als ze gaat hangen, want dat kan heel gevaarlijk zijn. Laatst zelfs een paard hiervoor ingeslapen (topic op bokt).
Op die manier kan je gaan leren hoe ze vast moet staan en heb je ook de tijd om rustig te corrigeren zonder dat het gevaarlijk wordt.
Een andere optie is leren los stilstaan (sowieso erg handig), maar leren vaststaan is naar mijn mening te belangrijk om te vermijden.

Dat topic heb ik ook gelezen, daardoor erg panisch geworden hierop!! bedankt voor de tip :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:45

Wat Ibbel zegt :j Als mogelijk aan twee kanten vastzetten :-) Dan kan ze sowieso minder kanten op :-)

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:51

Inderdaad aan twee kanten vastzetten en aan de zijkant van het halster ipv. Ik ben eronder . Ik zag laatst in een YouTube video van Jill dat zij tennisballen aan de zijkanten bevestigd, zodat de paarden niet in de touwen kunnen bijten. Wellicht kan je dat ook nog proberen.

Afbeelding

Botervlootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:55

Ik zou ook beginnen met haar zegmaar 'los laten staan'. Doe het touw door de ring maar maak het niet vast. Ga bijvoorbeeld poetsen en corrigeer haar elke keer als ze haar hoofd omlaag doet om te snuffelen of wanneer ze aan het touw gaat zitten en beloon haar als ze haar hoofd omhoog houd. Ze mag (neem ik aan :P ) de hele dag snuffelen en doen maar als ze op de poetsplaats staat moet ze gewoon even haar hoofd omhooghouden. Zo voorkom je dat ze zichzelf perongeluk in de knoop legt.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:58

Mijn 2jarige doet precies hetzelfde. Alleen raakt ze niet in paniek. Ik laat het haar dan zelf uitzoeken en nu doet ze het steeds minder. Maar ik weet niet hoe erg ze in paniek raakt want dan is dat misschien niet handig. Ik zou sws een paniekhaak gebruiken

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:04

Zo herkenbaar!
Ik heb een aantal jaar geleden ook een topic hierover geopend.
Stonden aantal goede tips in!

[MD] Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Mijn pony is nog steeds heel chaotisch met vast staan. Ik zet hem nu altijd vast tussen 2 touwen met paniekhaken er aan. Niet meer aan 1 touwtje. Ik heb hem jaren lang uberhaupt niet meer vast durven zetten. Sinds een tijdje durf ik het pas weer aan.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:13

Unleash schreef:
Zo herkenbaar!

Mijn pony is nog steeds heel chaotisch met vast staan. Ik zet hem nu altijd vast tussen 2 touwen met paniekhaken er aan. Niet meer aan 1 touwtje. Ik heb hem jaren lang uberhaupt niet meer vast durven zetten. Sinds een tijdje durf ik het pas weer aan.

Super bedankt voor het delen van het topic!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:17

Ik herken het wel mijn fjord krijgt het ook altijd voor elkaar. Alleen blijft ze er zelf heel rustig onder en lost het 9 van de 10 keer zelf op (ook al schrik ik me rot elke keer)

Wij moeten daarom de paarden kort vastzetten zodat ze eigenlijk geen mogelijkheid hebben om aan de grond te snuffelen. Soms krijgt ze het dan nog wel eens voor elkaar.

Vriendin van mij had ook dat haar paard wat in paniek raakte met vaststaan. Die zetten het paard omgekeerd op een Poets plaats en hield het paard dan eerst zelf vast. Als het paard zich op wou hangen kon het achteruit lopen en hing het zichzelf niet op. Heeft even, geduurd maar hij kan er inmiddels wel staan. Dit paard is ook best bang en zocht daarbij ook weer verschillende manieren om los te komen.

Heel veel oefenen en heel veel geduld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:18

Ik vind het vaak jammer dat mensen dan het probleem proberen te ontlopen terwijl je het eigenlijk moet zien op te lossen.

Dus los oefenen. Touw over de nek en druk geven en als dat goed gaat belonen.
Deze oefening word ook vaak gebruikt zodat het paard zijn hoofd naar beneden doet voor bv het halster of hoofdstel indoen. Er zijn vast wel instructies te vinden op youtube.

Vroeg of laat kom je ergens dat je geen keus hebt je paard zo vast te zetten dan kan je het maar beter voor zijn.

Die van mij deden/doen er nooit moeilijk over...staan je eerder aan te kijken van 'help!!!, maak mij los' :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:53

Cowgirl schreef:
Ik vind het vaak jammer dat mensen dan het probleem proberen te ontlopen terwijl je het eigenlijk moet zien op te lossen.

Dus los oefenen. Touw over de nek en druk geven en als dat goed gaat belonen.
Deze oefening word ook vaak gebruikt zodat het paard zijn hoofd naar beneden doet voor bv het halster of hoofdstel indoen. Er zijn vast wel instructies te vinden op youtube.

Vroeg of laat kom je ergens dat je geen keus hebt je paard zo vast te zetten dan kan je het maar beter voor zijn.

Die van mij deden/doen er nooit moeilijk over...staan je eerder aan te kijken van 'help!!!, maak mij los' :D

Ik leer ze dat ook zodat ze niet in een onbewaakt ogenblik zich toch in de nesten werken en in paniek raken. Ze staan me ook wel eens aan te kijken met een 'nee, ik weet ook niet hoe ik dit voor elkaar heb gekregen, maar help me even'-blik.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:01

Hoi je kan ook een equiping aanschaffen voor de zekerheid of een veiligheidshalster ..of allebei
En nooit zonder toezicht laten staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:27

Leadrope en aussie tie ring.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:11

Ring een stuk hoger bevestigen scheelt vaak ook

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:29

Ik heb wel eens gezien dat je kunt oefenen dat je paard niet in paniek raakt wanneer hij vast staat met zijn hoofd laag bij de grond, bijvoorbeeld wanneer hij een keer per ongeluk op het halstertouw staat bij het grazen aan de hand.
Ik ben er helaas met mijn pony nooit meer aan toe gekomen, maar ik wilde het wel graag aanleren aangezien zij daarvan in paniek schoot en reageerde met het hoofd heel hard omhoog trekken. Wellicht dat deze methode ook kan helpen bij jou probleem, als een alternatieve methode op het oefenen met het touw door de ring halen en vasthouden.

Het is gebaseerd op clickertraining maar ook als je paard daar niet bekend mee is kun je dit gebruiken door gewoon te belonen met voedsel of je stem.

Wat je gaat oefenen is simpelweg dat je paard zijn of haar hoofd naar beneden doet wanneer jij druk naar beneden op het halster uitoefent. Telkens wanneer hij het hoofd ook maar een beetje de goede richting in beweegt (of niet meer in paniek schiet, ligt eraan wat je startpunt is ;) ) beloon je.
Nou na een tijdje kun je als het goed is helemaal bij de grond komen. Eenmaal daar aangekomen kun je oefenen om langer het hoofd bij de grond te houden. De lijn hoeft alleen strak te staan als je paard zijn hoofd weer omhoog wil halen (net zoals dat hij op het halstertouw zou staan zeg maar).
Nu was voor mij de volgende stap om aan te leren dat wanneer dit gebeurd, mijn pony een of 2 stappen achterwaarts zou maken, om van het halstertouw af te stappen zodat ze niet meer vast stond. Je kan dus je paard vragen om achterwaarts te gaan met het hoofd omlaag en belonen door de druk er af te halen en eventueel met een snoepje.

Nu weet ik het niet zeker, maar misschien werkt achterwaarts gaan ook wel met jou probleem waar je paard onder het touw beland, maar dat weet ik niet zeker en daar zou ik ook wel voorzichtig mee zijn, wie weet besluit je paard om meer dan een paar stappen achteruit te willen en dat is ook niet ideaal wanneer hij aan het hek vast staat :') ). Dus misschien kun je aanleren dat zolang er druk boven het hoofd is dat hij blijft staan tot je hem uit de knoop hebt gehaald :') ? Ik denk dat het in ieder geval kan helpen om niet in paniek te raken. Tot die tijd zou ik hem zeker niet vastzetten op een manier dat hij gewond kan raken, als er eenmaal een ongeluk gebeurd is het veel moeilijker af te leren. Veel succes!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:04

Unleash schreef:
Zo herkenbaar!

Alsof er een vloek op dit onderwerp rust... afgelopen vrijdagochtend weer een incidentje gehad maar nu met mijn andere pony. Pony stond links al met 1 paniekhaak vast, bezig met de 2e te pakken, laat paar seconden halster los, pony doet hoofd omlaag, touw komt net precies onder de staldeur die open stond... raden jullie het al?

Pony trekt hoofd omhoog en tilt de volledige staldeur uit de schanieren. Staldeur klettert naast mijn pony op de grond. Was geen kinderachtige staldeur qua gewicht overigens.

Hoé dan. -O-

Een ongelukje zit in absurt kleine hoekjes, ook al ben je nog zo voorzichtig.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:44

Ik leer het ze door een halstertouw door het oog te halen en ze daar aan vast te zetten die houd ik aan het andere eind vast en iedere keer als ze erin happen of te ver uit richting gaan corrigeren dmv ophoudingen zoals ik dat ook aan de longe doe. Geven en nemen. Als dat goed gaat zet ik ze ook vast aan het vaste touw en de andere nog vasthouden als veiligheid vervolgens die over de hals mocht er iets zijn heb je toch nog iets om gemakkelijk te corrigeren zo leren ze het hier allemaal super snel.

Gebruik overigens in deze fase van opvoeden veel beloning snoepjes die hele kleine van lick it of brokjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:14

Daarom zet ik de mijne dus altijd vast aan zo'n aussie tie ring-systeem. Ik heb niet de originele (dat vond ik te duur), maar zelf iets samengesteld. Ik gebruik een 'acht' (klimwinkel) met een grote karabijn eraan, ideaal.

Dat sluit overigens niet uit dat je je paar niet zou kunnen leren te wijken voor druk op het hoofd, maar een keer schrikken kan altijd en op deze manier breekt er niets meer (en zeker niets in mijn paard).

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:14

Afbeelding

Een klim-acht inderdaad! Geeft net wat extra weerstand om het gevoel van "vast staan" te geven, maar loopt mee als de druk te hoog wordt. Ideaal!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:21

Ibbel schreef:
Aan twee kanten vastzetten. Eventueel aan de ringen aan de keelriem ipv bij de neus, tegen het in de touwen willen bijten.

Klopt, mijn paard gaat expres onder het touwtje door als ik hem aan één touwtje vastmaak, als ik hem aan twee touwen op de poetsplaats zet kan hij geen rare capriolen uithalen - veilig!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:30

Ik gebruik altijd een paniekhaak.
Mijn merrie heeft zichzelf jaren geleden, met normaal touw, ook bijna opgehangen. Ging heel stom en snel - tijdens het poets touw over haar hoofd gewerkt. Ze verstijfde van angst. Er was 4 man nodig om haar los te krijgen, doordat ze haar hoofd geen millimeter wou laten zakken. Ik krijg nog hartkloppingen als ik er aan denk.
Ze doet het uit verveling; speelt met het touw. Sindsdien dus een paniekhaak. Heeft ze het ooit nog gedaan? Nee hoor haha. Maar beter voorkomen dan genezen. Op de trailer krijgt ze eenzelfde haak, aan een ijzeren ketting waar harde plastic omheen zit. Ik ben zo iemand die op voorhand risico's probeert te elimineren :')

Ik zou dus voor een paniekhaak gaan, in combinatie met het touw door de ring halen en zelf vast houden. En corrigeren idd, zodra ze begint te bijten of klungelen.

Is het verveling? Dan kan een hooinet ook helpen. Ik poets mijn paard ondertussen al jaren los, dan heeft ze zelfs geen hooinet nodig, ze geniet erg van een poetsbeurt. Bij vastzetten kan een hooinet haar wel bekoren :)