Verandering gedrag pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

br322

Verandering gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 16:57

Hoi allemaal, ik weet niet of ik dit topic hier goed plaats, anders sorry hiervoor.
Geen idee waarom ik dit plaats, maar wil graag even van me afschrijven en misschien hebben jullie tips of ervaringen.

Ik heb een D-pony, met soms een eigen wil, maar opzich een hardstikke lief beest die “geen vlieg kwaad doet”. Sinds 2016 kogelartrose in linker voorbeen, maar in een lichte vorm.

Hier is flink wat sneeuw gevallen dus heb +- 2,5 week niks met hem kunnen doen qua beweging, wel heeft hij 24/7 weidegang met inloopstal. Vind ik erg belangrijk voor zijn artrose.

Nu komt het.. Woensdag dacht ik even wat met hem te gaan stappen aan het halster, even lekker de beentjes strekken na al die sneeuw. Hij is me toen echt 4x flink omhoog gekomen (stijgerend met oren in de nek), en ben toen flink op mijn hoofd geraakt.. Ik heb dit gedrag echt nog NOOIT van hem meegemaakt in die 4,5 jaar dat ik hem heb.. en tuurlijk het blijft een paard en hij is ook echt wel is vervelend maar dit vond ik echt een gevaarlijke situatie, het had ook flink mis kunnen gaan.

We hebben voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de dierenarts (3 maart, kon niet eerder) om fotos te maken van zijn artrose, en we willen verdere pijn uitsluiten.
Maar vraag me zo erg af waar dit nu ineens weg kwam.. gewoon echt mega mega vervelend naar mij toe of toch pijn...
Voel me zo rot..

Meningen/tips/ervaringen zijn altijd welkom. Wou gewoon even dit van me afschrijven.

Groetjes

Eapy

Re: Verandering gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:04

Wat vervelend TS, jullie zullen allebei flink geschrokken zijn. Beterschap!

Gedragsveranderingen kunnen inderdaad door pijn komen. Plotseling een stuk minder bewegen kan pijn door bijvoorbeeld artrose flink naar de voorgrond brengen. Mijn merrie heeft rugklachten en die wordt ook op een moeilijke manier boos als ze niet genoeg beweegt.

Door andere aandoeningen kunnen ook gedragsveranderingen optreden, denk bijvoorbeeld aan cushing. Je kunt bloed laten trekken en kijken of de waardes op orde zijn.

Hopelijk is dit een op zichzelf staande gebeurtenis en kwam het gewoon door teveel energie. Het blijven dieren natuurlijk, dus ook de meest betrouwbare pony kan ineens omslaan. Komt goed! Sterkte!

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:09

Dankjewel voor je berichtje.. Ja was flink schrikken en een behoorlijke klap.
We laten indd wel de dierenarts komen voor de zekerheid, ook om even te kijken naar zijn artrose.
Wil niet later spijt hebben dat ik misschien te lang op hem doorgereden heb.

Misschien was het ook wel gewoon te veel energie, maar dan nog vind ik het apart dat hij uit het niets zo reageerde. Maar kan altijd natuurlijk, het blijven immers dieren :)

Eapy schreef:
Wat vervelend TS, jullie zullen allebei flink geschrokken zijn. Beterschap!

Gedragsveranderingen kunnen inderdaad door pijn komen. Plotseling een stuk minder bewegen kan pijn door bijvoorbeeld artrose flink naar de voorgrond brengen. Mijn merrie heeft rugklachten en die wordt ook op een moeilijke manier boos als ze niet genoeg beweegt.

Door andere aandoeningen kunnen ook gedragsveranderingen optreden, denk bijvoorbeeld aan cushing. Je kunt bloed laten trekken en kijken of de waardes op orde zijn.

Hopelijk is dit een op zichzelf staande gebeurtenis en kwam het gewoon door teveel energie. Het blijven dieren natuurlijk, dus ook de meest betrouwbare pony kan ineens omslaan. Komt goed! Sterkte!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:19

Hoe oud is hij nu? Is cushing een optie?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:23

Let wel op dat je niet uit angst dat het iets lichamelijks gevaarlijk gedrag goedkeurt.

Wat je doet is goed, medisch laten uitsluiten.

Maar een paard wat met stijgeren je hoofd raakt is echt gewoon onacceptabel, altijd.

Je kunt best aan de ene kant rekening houden met een paard wat pijn heeft en aan de andere kant hem vertellen wat wel en niet mag :)

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:25

Er is weinig bekend in zijn paspoort, geboortedatum staat op 01-01-2003.

Eapy schreef:

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:30

Ja precies, ik vind het heel dubbel, en inderdaad dit gedrag moet ik niet goedkeuren, heb je helemaal gelijk in.
Woensdag toen dit gebeurde liet ik uit reactie het halster los en greep direct naar mijn hoofd, waardoor hij dus los kwam... straks denkt ie nu van “zo kom ik er mooi vanaf”.. hier dacht ik ook pas een uur nadat het gebeurd was aan.
Ben niet gauw bang maar hou er niet van als hij zo gemeen op mij af komt stijgeren. Dit was gewoon echt gevaarlijk.

ruitje schreef:
Let wel op dat je niet uit angst dat het iets lichamelijks gevaarlijk gedrag goedkeurt.

Wat je doet is goed, medisch laten uitsluiten.

Maar een paard wat met stijgeren je hoofd raakt is echt gewoon onacceptabel, altijd.

Je kunt best aan de ene kant rekening houden met een paard wat pijn heeft en aan de andere kant hem vertellen wat wel en niet mag :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:33

br322 schreef:
Er is weinig bekend in zijn paspoort, geboortedatum staat op 01-01-2003.

Eapy schreef:

Qua leeftijd zou hij best cushing kunnen hebben. Maar naar mijn ervaring worden paarden daar eerder rustig en sloom van en vertonen juist minder gevaarlijk gedrag. Je kunt cushing wel zien aan veranderingen aan de vacht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:34

Medische deel uitsluiten is goed. Maar hou in je achterhoofd dat het ook voorjaar wordt en ze baldadig kunnen zijn na poosje niks doen.
Doe de volgende keer voor de zekerheid je cap op en gebruik een lang touw/leadrope zodat je afstand kunt houden indien nodig.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:36

anjali schreef:
Qua leeftijd zou hij best cushing kunnen hebben. Maar naar mijn ervaring worden paarden daar eerder rustig en sloom van en vertonen juist minder gevaarlijk gedrag. Je kunt cushing wel zien aan veranderingen aan de vacht.

Ik zou ook op cushing testen gezien zijn leeftijd. Als de ACTH waarde stijgt kan dit absoluut in explosief gedrag worden geuit. Lethargisch ook zeker, maar uitbarstingen horen er zeker bij in mijn ervaring :)

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:40

Klopt, hij is in het voorjaar wel wat actiever maar niet persee zo vervelend/ gemeen. Kan dit ineens komen? ik heb hem inmiddels 4,5 jaar maar dit gedrag herkende ik echt niet van hem, vond het behoorlijk eng toen hij op mn hoofd klapte.

cissy schreef:
Medische deel uitsluiten is goed. Maar hou in je achterhoofd dat het ook voorjaar wordt en ze baldadig kunnen zijn na poosje niks doen.
Doe de volgende keer voor de zekerheid je cap op en gebruik een lang touw/leadrope zodat je afstand kunt houden indien nodig.
Laatst bijgewerkt door br322 op 20-02-21 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:40

Dankje, ga ik dat ook doen

Eapy schreef:
anjali schreef:

Ik zou ook op cushing testen gezien zijn leeftijd. Als de ACTH waarde stijgt kan dit absoluut in explosief gedrag worden geuit. Lethargisch ook zeker, maar uitbarstingen horen er zeker bij in mijn ervaring :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:10

Als jij dit paard al 4,5 jaar hebt en hij heeft nooit agressief gedrag vertoond en nu ineens wel,dan denk ik ook dat ergens pijn heeft of ziek is.Want het is abnormaal na zo veel jaar.En stalmoed kan het niet zijn aangezien hij steeds buiten staat.Wel zal hij vanwege de sneeuw zelf minder hebben kunnen bewegen misschien.Maar een DA erbij zou nuttig kunnen zijn.Als hij vreemde agressie zou blijven vertonen zou je zelfs aan een hersenziekte kunnen denken,maar dat is hopenlijk niet het geval!!

br322

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 18:20

Dankjewel voor je reactie, we willen fotos maken van artrose en waarschijnlijk ook bloedonderzoek laten doen.
Moet eerlijk zijn dat ik ook wel angst voel als ik met hem moet lopen na deze flinke klap op mijn hoofd.
Ik stap er liever op als dat ik er naast moet lopen bij wijze van spreke, als je snapt wat ik bedoel... En dat vind ik gewoon jammer. Het is en blijft een paard, dat snap ik heel goed, maar als hij zo gemeen naar mij stijgert, ben ik geen fan van.. :(
De dierenarts komt 3 maart met rontgenbus, eerder kon helaas niet..

anjali schreef:
Als jij dit paard al 4,5 jaar hebt en hij heeft nooit agressief gedrag vertoond en nu ineens wel,dan denk ik ook dat ergens pijn heeft of ziek is.Want het is abnormaal na zo veel jaar.En stalmoed kan het niet zijn aangezien hij steeds buiten staat.Wel zal hij vanwege de sneeuw zelf minder hebben kunnen bewegen misschien.Maar een DA erbij zou nuttig kunnen zijn.Als hij vreemde agressie zou blijven vertonen zou je zelfs aan een hersenziekte kunnen denken,maar dat is hopenlijk niet het geval!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:16

anjali schreef:

Ik acht de kans dat het gedrag is groter dan een hersenziekte.
De temperaturen zijn onwijs wisselend geweest en het is voorjaar, de afgelopen week heb ik er met zoveel ruzie gehad met buitenzetten :+ . Verder zijn ze allemaal abnormaal fit. Heerlijk hoor, maar zo abnormaal is dit nou ook weer niet in deze periode.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:50

Fijn om te horen dat je heel bent gebleven.

Het klinkt inderdaad als een gedragsprobleem. Maar deze ontstaan nooit zomaar. Het is altijd een gevolg van iets. Super goed dat de arts komt en jullie het goed laten nakijken.
De angst die je nu voelt is ook wel terecht en ik hoop dat je deze met de tijd weer los kunt laten.
Ook ben ik het eens met de weersomstandigheden. Deze zijn vrij extreem en heel veel paarden hebben daar last van.

Ik hoop dat je snel de oorzaak vindt en weer lekker samen aan de slag kunt gaan. Heel veel succes!

Marijke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:55

Zo als vaker gezegd hier, niets gebeurd voor/door niets.
Helemaal als het al problemen aan dr voorbeen had en dan stil staan is slecht.

Ik heb zelf ook vanwege een operatie 1,5 week niet veel anders kunnen doen dan op bed of bank gelegen. Daarna ging lopen erg moeizaam. Dus laat de dokter er naar kijken.

Ik hoop voor jullie dat er niets ernstig uit komt.