Volkswagen/seat 1.4 TSI motor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inge_romeo

Volkswagen/seat 1.4 TSI motor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:49

Hoi allemaal,
ondanks dat bokt geen autoforum is, hoop ik dat er mensen zijn die hier meer verstand van hebben dan dat ik dat heb.

Ik wil binnenkort mijn eerste auto aanschaffen. Gezien mijn positieve ervaringen met Volkswagen, ben ik zelf ook hiernaar aan het kijken. Ik zoek een auto met een trekgewicht van ongeveer 1300/1400 kg. In verband met de wegenbelasting en verzekering wil ik dat de auto zelf ook niet te zwaar is.

Mijn oog was gevallen op verschillende Volkswagen Golf, 1.4 TSI auto's met een vermogen van 103kW/140 pk. Deze auto's hebben vaak een bouwjaar van 2007/2008 en hebben rond de 135.000 km gelopen. Ik was erg enthousiast, tot dat ik wat onderzoek deed naar eventuele problemen met deze auto's. :\

Op internet vind ik veel verhalen over uitgerekte distributiekettingen, niet werkende kettingspanners, een hoog olieverbruik en problemen met de olieschraapveren. -O-
Nu weet ik vrij weinig van auto's maar ik heb inmiddels begrepen dat dit flinke kosten zijn wanneer dit vervangen moet worden. Deze berichten zijn vooral geplaatst rond 2014.

Ik heb een Volkswagen garage in de buurt gebeld en zij gaven aan dat wanneer de distributieketting vervangen is, dit geen probleem meer hoeft te zijn. Klopt dit?
Bij verschillende auto's is de distributieketting namelijk vervangen door een goede/recente distributieketting.

Verschillende mensen hebben aangeven dat het slimmer is om hier niet aan te beginnen. Echter kom ik in mijn zoektocht steeds uit op verschillende 1.4 TSI motoren. Van zowel Volkswagen als Seat. Het zou zonde zijn als ik al deze auto's laat staan, als de problemen minder erg zijn als internet doet lijken. Mensen reageren natuurlijk enkel bij problemen met hun auto. Als de auto gewoon blijft rijden, laat niemand dit meestal weten... :Y)

Dus, wat zijn de ervaringen van bokt? Wie kan mij helpen bij deze keuze?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:27

Geen ervaring met de golf, maar als je in dezelfde gewichtsklasse wil blijven met 1400 kg trekvermogen kun je ook eens naar de Hyundai I30 kijken. Ik rijd deze auto ook en ben er superblij mee. Ik heb de 1.6 GDI go plus uit 2014. Qua wegenbelasting 138€ per kwartaal en rijd 1 op 17/18. Hij trekt mijn trailertje met gemak weg. En ik vind Hyundai wat onderhoudsvriendelijker dan VW.

inge_romeo

Re: Volkswagen/seat 1.4 TSI motor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 22:59

Ik heb even zitten kijken, maar die ga ik niet voor mijn budget vinden ben ik bang. En daarnaast vind ik die ook niet zo mooi... Ik hou niet zo van lang gerekte auto's :')

Huidige zoektermen:
- budget €5000/6000
- max 140.000 km.
- benzine
- handgeschakeld
- trekgewicht vanaf 1250 kg.
- leeftijd vanaf 2005 ongeveer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:26

inge_romeo schreef:
Ik heb even zitten kijken, maar die ga ik niet voor mijn budget vinden ben ik bang. En daarnaast vind ik die ook niet zo mooi... Ik hou niet zo van lang gerekte auto's :')

Huidige zoektermen:
- budget €5000/6000
- max 140.000 km.
- benzine
- handgeschakeld

Elke compacte middenklasser voldoet aan dat lijstje.

Punt is dat de problemen met die TSI motoren niet altijd direct zichtbaar zijn of uit een aankoopkeuring naar voren komen. Je kunt er wel een compressietest op uitvoeren en eventueel endoscopisch in de cilinder kijken, maar garanties geeft dat niet. De rampengevallen vallen er wel mee door de mand, maar degenen die nog net goed zijn, pluk je er veel moeilijker uit.

Laat ik je een vuistregel aan de hand doen: streef naar een vermogen van max 80pk per liter motorinhoud. Een 1.4 zou daarmee uitkomen op 112pk.
Let wel, dit is een richting, geen heilige graal!!

Zonder een hogere technische verhandeling autotechniek te geven; hoe meer vermogen je uit een blok wil halen, hoe hoger het toerental wordt waarbij dat vermogen bereikt wordt.
Juist een trekauto wil z'n vermogen (zowel koppel als pk's) ergens tussen de 2500 en 3500 toeren hebben. Die opgehitste motortjes zoals die TSI van Volkswagen hebben in dat toerengebied helemaal niks te melden.

Prima autootjes om stoplichtsprints mee te winnen; dat lukt ze uitstekend, maar ga er niks mee trekken want je rijdt alles aan gort. Dat is wat jij op internet terug leest.

En voor degenen die nu denken dat ik alleen VAG afbrand; dit verhaal kun je grofweg op elke motor los laten die over de 100pk per liter inhoud gaat.
Kijk maar van welk merk je de auto's kunt vinden met 300k+ op de teller en waar je meer dan 1000 euro voor moet betalen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:59

inge_romeo schreef:

Huidige zoektermen:
- budget €5000/6000
- max 140.000 km.
- benzine
- handgeschakeld

Honda Civic 1.8

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:20