Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
het is soms zo subtiel!
Parisse schreef:Volgens mij kan je dat niet uit een boek lerenhet is soms zo subtiel!
nessinator schreef:In welke trainingsrichting zoek je?
Al was het alleen al omdat je dan weer net het paard treft waarbij de methode van de auteur niet past... 
Hutcherson schreef:Ik denk dat bokt een aardige verzameling is waaruit je zorgvuldig je info en tips moet kiezen.
Hier ooit geleerd om halster touw om de koot te doen en druk te zetten. Zodra paard voetje optilde of gewicht verplaatste beloonde ik direct. Steeds stapje verder. Dit principe heb ik daarna bij elk jong paard doorgezet en sindsdien nooit meer paarden gehad die niet braaf zijn bij de smid.
Veel filmpjes op youtube gekeken naar de eerste stappen tot ruitermak. Het hangen, druk zetten, been erover etc. Heel leuk maar ook beangstigend.
Je moet het paard dat je wilt beleren goed kennen als je niet al 100 paarden hebt ingereden en vooral bij jezelf en je paard blijven. Zoek hulp die jouw aanwijzigen kan volgen.
Persoonlijk werk ik met ruitermak maken niet met iemand die kennis heeft van paarden omdat die vanuit hun eigen visie redeneren en ik ben degene die gevaar loopt dus er moet direct action worden ondernomen als ik het roep. Daarna is gaan lessen wel weer fijn om door te rijden en tips vanaf de grond te krijgen. Maar eerst dan zadelmaker laten komen en fatsoenlijk zadel erop leggen die je ook zelf op je paard kan uitproberen etc.
Fillis schreef:Kalmerende signalen van paarden - Rachaël Draaisma. Must-read over lichaamstaal. Worden de jonkies een heel stuk minder onvoorspelbaar van
Connection Training - Hannah Weston & Rachel Bedingfield. Dit boek gaat over clickertraining, maar ook als je dat niet wilt doen, vind ik het alsnog een aanrader - een groot gedeelte van het boek gaat over hoe paarden leren.
You Can Train Your Horse To Do Anything! - Shawna Karrasch. Idem als hierboven, gaat m.n. over clickertraining, maar ook over hoe paarden leren en als ik het me goed herinner staat er iets in over veulens.
Ik heb nu geen tijd, maar ik kan vanmiddag nog even in mijn boekenkast kijken wat ik nog meer heb staan en of ik iets specifieks over jonge paarden voor je kan vinden!
Als je toch de NH-kant op gaat zou ik me wel eerst even inlezen over dominantie/dominantietheorie (nouja, met name over hoe die theorie niet klopt). De technieken van NH werken wel, gedeeltes van de achterliggende theorie/filosofie vaak niet. Daarbij zou ik ervoor waken dat je niet teveel van de cirkelende methodes toepast bij een jong dier. Verder vind ik dat NH vaak iets te veel verwacht van jonge paarden. Ik ben het ermee eens dat je met ze aan de slag moet gaan, maar naast het fysieke groeien zijn ze met name in hun hoofd heel klein en hebben ze een hele korte aandachtspanne en weinig impulscontrole. Veel kleine "problemen" verdwijnen met de leeftijd, is mijn ervaring.
Wat betreft NH heb ik een goede leraar
Maar ik kijk liever ook wat breder verder dan 1 bepaalde richting. Dus hulp is er altijd mocht dit nodig zijn.