Manege van loon rijtest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefx123

Manege van loon rijtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 13:54

Hoi ik ga waarschijnlijk in de meivakantie op ponykamp naar manege van loon met 2 vriendinnen
Nu hebben we gehoord dat daar een rijtest voor de buitenrit en anders moet je achter de hittax
Nu willen wij niet achter de hittax maar op buitenrit natuurlijk
Ikzelf heb 4 jaar rijervaring en ik ben 13 jaar
Vriendin 1 heeft 5 jaar rijervaring en is 12
Vriendin 2 heeft ook 5 jaar rijervaring en is 15 jaar.
Is dit heel moeilijk of is dit voor ons haalbaar
En welke pony’s moet je wel hebben bij de test en welke bepaald niet?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:43

Ik heb geen ervaring met Manege van Loon maar werk zelf wel op een manege.

Bij ons mogen ook alleen ervaren ruiters mee op buitenrit.
Onze eigen manegeruiters kennen we,
bij ruiters van buitenaf wordt er vooraf gecheckt of het veilig is om mee te gaan.
Bij het poetsen zie je vaak al bij welke ruiters waarschijnlijk niet genoeg ervaring hebben.

Het kan heel goed zijn dat er geen echte test is
maar dat de instructeurs gewoon in de eerste paar lessen kijken hoe het loopt
en vanaf daar bepalen wat het plan wordt.

Wat de manege waarschijnlijk wil zien is dat je de bewegingen in stap, draf en galop goed kan volgen.
Dat je je controle hebt over je pony (en dat je goed naar de aanwijzingen van de instructeur kan luisteren)
Als de instructeurs de paarden kennen maakt het niet uit op welke pony je rijd.
Ze weten dan al dat die ene minder vlot aan het been is
en dat de ander al aandraaft als je er alleen maar aan denkt.

Maak je er vooral niet te druk om,
je komt op ponykamp voor een week vol paardenplezier en dat is het allerbelangrijkste

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:16

Hoi! Ik ben -inmiddels 11 jaar geleden - ook op kamp geweest bij Manege Van Loon. Toen heb ik ook de rijtest af moeten leggen. Hierbij moesten we in hun weiland/paddock je paard weg sturen van de groep naar een ander deel van de paddock en hier stappen, draven, galopperen en wat voltes maken.
Je paard kan proberen terug naar de groep te gaan en de leiding kijkt dan naar hoe je dit aanpakt. Als je je paard niet bij de groep vandaan kan houden, ga je inderdaad mee in de hittax in plaats van los op buitenrit. In mijn herinnering was het wel goed te doen en haalden de meesten de test wel de tweede keer (er waren twee testmomenten in de week).

madeliefx123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:22

xRaisin schreef:
Hoi! Ik ben -inmiddels 11 jaar geleden - ook op kamp geweest bij Manege Van Loon. Toen heb ik ook de rijtest af moeten leggen. Hierbij moesten we in hun weiland/paddock je paard weg sturen van de groep naar een ander deel van de paddock en hier stappen, draven, galopperen en wat voltes maken.
Je paard kan proberen terug naar de groep te gaan en de leiding kijkt dan naar hoe je dit aanpakt. Als je je paard niet bij de groep vandaan kan houden, ga je inderdaad mee in de hittax in plaats van los op buitenrit. In mijn herinnering was het wel goed te doen en haalden de meesten de test wel de tweede keer (er waren twee testmomenten in de week).

Heb jij toen die test gehaald? En heb je nog tips wat je moet doen als je paard of pony toch terug rent? En moet je je paard in stap van de andere wegsturen of in draf of galop?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:44

Ik had de test wel gehaald. Mijn pony probeerde tijdens de galop een keertje terug te gaan naar de groep. Ik heb toen een volte gemaakt en ben weer verder gereden. In mijn herinnering reden we in stap de groep uit en moesten we ook in stap de groep weer in rijden. Maar het is ook al weer zo lang geleden, het kan zijn dat ze opzet van de test veranderd hebben. Het gaat er in ieder geval om dat je laat zien dat je controle over je paard hebt!

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:45

Ik ben zelf nooit bij Manege van Loon geweest maar heb meerdere keren ponykampen gehad waar je even moest voorrijden om te kijken bij welke rit je mee mag. Ik zou me hier niet zo druk over maken, ze zorgen er voor dat elke rit leuk is en als jij gewoon normaal kunt rijden zal het wel loslopen.
Onthoudt in ieder geval dat de manege dit besluit maakt voor iedereens veiligheid, het enige wat je kunt doen om voor te bereiden is lekker veel paardrijden en oefenen met zelfstandig rijden. Ga dus ook niet proberen om trucjes te leren om door die test heen te komen, mocht er dan wat op gebeuren tijdens de buitenrit en jij hebt je paard toch niet onder controle kunnen er nare ongelukken gebeuren (en ze prikken er toch wel doorheen want dit wordt vaak al gezien in de algehele omgang).
Heel veel plezier op kamp!