Paard ineens kopschuw / slecht te benaderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Paard ineens kopschuw / slecht te benaderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:33

Hoi.

Ik heb even een vraag, omdat mijn paard sinds een paar weken wat vreemd gedrag vertoond. Ik heb contact gehad met de dierenarts, maar die kan er niet meteen een vinger op leggen. En ik vraag mezelf af of het lichamelijk is of toch meer een gedragsprobleem. En of er meer mensen zich hierin herkennen of tips / ervaringen hebben.

Sinds 2 weken is mijn paard ineens 'kopschuw'/ slecht te benaderen. Ik wou hem uit de stal halen, zodat ik zijn stal kon mesten, maar hij draaide meteen zijn kont toe. Normaal neem ik hem aan een plukje haar of aan zijn deken mee naar buiten, mest zijn stal en zet hem op dezelfde manier weer binnen. Echter nu blijf hij maar rondjes draaien, met zijn kont naar mij toe en zijn hoofd van me af. Ik moet eerlijk toegeven dat ik licht geïrriteerd werd (niet heel handig), waar dit gedrag nou weer vandaan kwam, pakte zijn halster en deed een 2de poging. Hij werd ineens zo angstig dat hij begon te dreigen om te slaan. Hij was helemaal overstuur. Ik heb hem gevoerd en ben onverrichter zake weer naar huis gegaan.
Sindsdien blijft hij heel angstig in benadering, waar hij me voorheen kwam begroeten, draait hij nu meteen weg. Als ik 2 meter verder sta en een onverwachtse beweging maak, schiet hij meteen weg, ook als hij staat te eten. Ik moet hem halsteren om zijn hoofd/voorpluk bijvoorbeeld te poetsen of zijn oogjes even schoon te maken. Dit was nooit eerder zo, sinds hij van mij is.

Ook laat hij zich ineens niet meer vangen in de weide, ook niet door iemand anders, hij loopt / rent meteen weg.

Ik weet wel dat hij als jaarling / 2jarige veel moeite heeft gehad met benaderd worden en uit de box werd gejaagd met een bezem/stok, omdat hij anders kont toedraaide, dreigde en sloeg. Ik zag dat gedrag ineens een beetje terug, terwijl hij al 10 jaren bij mij is en ik kan er geen oorzaak aan koppelen.

Een paar jaar geleden heeft hij door een fikse klap van een ander paard zijn oogkas gebroken, toen was hij echter nog prima te benaderen, ookal had hij veel pijn.

Hij staat op een kleinschalige plek met pensioenpaarden, heeft geen verzorger, draagt geen halster (ze gaan los naar buiten en binnen). Dus ik kan me niet voorstellen dat iemand anders hem heeft geslagen oid. Er komt alleen 1 persoon om de deur open te doen en te sluiten en die doet het zeker niet. Verder heeft hij ook geen wondjes bij het hoofd. Ik heb hem inmiddels wel een keer onder het zadel gestapt en dat ging prima, ook trucjes doen gaat prima. Als hij dan los staat, is hij makkelijk te pakken.

Ik heb de afgelopen weken geoefend met benaderen en in de stal gaat dit beter, maar hij blijft angstig van bewegingen van mijn armen richting zijn hoofd, ook het vangen in de wei is nog niet gelukt. Ik wil hem verder niet opjagen oid, maar toen de paarden vorige week ontsnapt waren naar de andere weide, was het knap lastig om hem daar weg te krijgen en moesten we hem toch insluiten.

Dit is het eerste jaar dat we een stuk minder rijden, vanwege zijn leeftijd en de winter. Hij is dus wel een stuk drukker dan anders.

Wie weet waar ik het moet zoeken? Lichamelijke of gedrag? Waar heeft het mee te maken? En heeft iemand tips of ervaringen om het op te lossen?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:51

Is de samenstelling van de kudde veranderd?
Ik heb 2 paarden en staan ook met zn 2en Voorheen in een kudde met meerdere paarden. Maar toen ik een eigen wei kreeg was mijn jongere paard de leider. Hij liet zich met periodes niet meer vangen en soms met het afhalen van het zadel bouwde hij spanning op. Ook met het afdoen van het hoofdstel achteruit rennen en soms stijgeren.
Alles heb ik laten checken van het zadel (hier waren geen bijzonderheden gevonden) tot zijn gebit. Hij bleek EORTH te hebben en zoveel pijn dat hij zich niet meer wilde laten pakken en hij pijnlijk was bij het uit doen van het bit.
Ook dacht de dierenarts dat zijn gedrag een stukje temaken had met de rol als leider die hij nu had en zich hier niet prettig bij voelde.
Ik heb alle tanden eruit laten trekken en nu is hij weer zichzelf. Mijn oude paard is overleden en hij heeft nu een nieuwe vriend die het leiderschap op zich heeft genomen. Hij voelt zich er een stuk prettiger bij! En hij heeft geen last meer van zijn gebit.
Dus mijn advies: laat in eerste instantie zijn gebit checken als hij kopschuw is. Succes hopelijk kom je erachter wat er is!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:53

Ik denk dat het in het minder rijden ligt om eerlijk te zijn. Hier een gelijkaardige, vroeger moeilijk te halsteren (niet wegdraaien maar bijten in het halster, neus in de lucht, terug bijten, ...), dan een hele poos goed, en vanaf hij op rust staat met een blessure veel drukker en na een week weer drama om zijn halster aan te krijgen. Ook nooit niets mee gebeurd met binnen en buiten zetten, ik ben juist het stalmeisje die dat doet :) Inmiddels gaat het terug beter en is het op 10s terug aan. Wij zijn hier gewoon altijd consequent geweest, rustig blijven en wortel erin van zodra het halster aanzit. Ook in de wei. Niet boos worden, niet slaan, alleen belonen van zodra het halster aanzit of er verbetering is.

Van opeens minder te rijden kunnen paarden ook heel druk worden in omgang. Ik merk dat hier Bij bovenstaand paard heel hard wanneer meneer niet voldoende werk heeft, ook naar de anderen toe is hij dan stiervervelend en naait zich op voor alles. Een mevrouw met kinderwagen langs de wei is dan al voldoende om 10 min van slag te zijn terwijl hij normaal gezien 10-14 uren per dag buiten staat in kudde.

Mijn advies zou dan ook zijn om gewoon terug de tijd te nemen om rust te maken, tegen praten, snoepje geven en rustig terug het vangen voor elkaar te krijgen. Eventueel een tijd het halster aanlaten en oefenen met een 2de halster erover te doen. En gerust terug in het werk zetten, wandelen, vrijspringen, ... wat dan ook.

J_emma

Re: Paard ineens kopschuw / slecht te benaderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:06

Heb je het idee dat het zicht goed is aan beide kanten? We hebben hier een pony staan die inmiddels gewend is aan functioneren met 1 oog, maar die in de fase dat haar zicht enorm afnam daar ook schrikachtig van werd (logisch ook).

Het kan inderdaad van alles zijn, maar misschien is het handig om eens goed te observeren wat hij precies op welk moment doet (wat is de trigger) en of je er een systeem/ logica in kan ontdekken.
Of het een keer filmen en mensen mee laten kijken.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 15:00

Bedankt alvast voor het meedenken.

@skvetta
Hij is november nog naar de tandarts geweest, toen zal alles er echt prachtig uit, mooi gebitje voor zijn leeftijd. Ik weet niet hoe snel zich zoiets kan ontwikkelen? Hij kan overigens nog prima eten/kauwen en snoepjes en wortels aannemen. De kudde is verder niet verandert, maar de oudste van het stel gaat soms niet mee naar buiten als het heel koud/nat is, die blijft dan vrijwillig binnen.

@poekkie
Ik zat zelf ook te denken aan de hoeveelheid beweging, vandaar dat ik het toch even wou melden, maar 100% zekee ben ik niet. Het was ook niet handig om die keer gefrustreerd te raken, maar ik had zoiets van 'wat flik je me nou, met dat dreigen'. Dus meteen daarna met rust en belonen geoefend. Hij heeft artrose in de achterbenen en het ging deze winter gewoon een stuk minder soepel, vandaar even rust genomen, maar ben nu toch maar weer wat begonnen met opbouwen.

@J_emma
Ik was eerst ook heel bang dat er iets met zijn oog zou zijn. Hij heeft de laatste tijd wel wat meer prut oogjes. In de zomer altijd wel last van, maar in de winter eigenlijk niet. Ik dacht ook eerst dat er een soort vliesje over het oog zat, iets van staar, maar de buurman en buurvrouw hebben het ook. Ik denk dat ik spoken zie. Ik ga het wel goed in de gaten houden en in maart moet hij sws weer naar de kliniek, dus kan ik het dan nog even nakijken. Filmen en observeren is zeker wel een goed idee!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:07

Voor artrose geef ik hier aan mijn oude pony devil’s relief van NAF op aanraden van mijn dierenarts. Heel goede ervaringen mee :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:47

Kan het zijn dat hij bijv vast heeft gelegen? Of zijn hoofd hard heeft gestoten? Dat hij hoofdpijn heeft. Ik kan me voorstellen dat hij dan kopschuw is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:57

Misty12 schreef:
Kan het zijn dat hij bijv vast heeft gelegen? Of zijn hoofd hard heeft gestoten? Dat hij hoofdpijn heeft. Ik kan me voorstellen dat hij dan kopschuw is.

Dat vroeg ik me ook af.

En verder: hoe zeker weet je dat er niemand is die hem vervelend behandeld, bezoekers, kennissen van andere pensionklanten? Onze pony stond noodgedwongen een tijd in een manage. Ze werd daar kopschuw en agressief. Pas na een poosje ontdekten we hoe het kwam. De ene gaf haar een aai en van de ander kreeg ze een klap of mep, of soms beide van dezelfde persoon.

Toen ze weer aan huis stond werd het langzaam beter en was het na een paar maanden helemaal over.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 16:35

Misty12 schreef:

Ik heb geen wondjes kunnen vinden op het lichaam of de benen, geen bericht gehad van de stal eigenaar (en die zijn echt heel voorzichtig en bellen me om alles). Ook het hoofd heeft verder geen wondjes / bulten. Hij heeft dus al eens zijn oogkas gebroken, maar was toen helemaal niet kopschuw, terwijl hij wel veel pijn had. Uitsluiten kan niet, maar ik kan geen sporen ervan ontdekken.

@Hevonen
Omdat ik de enige ben die komt, er staat nog een paard op volpension, die is met pensioen en daar komt niemand en de staleigenaar heeft zelf nog een paar oudere paarden. Er komt een verzorgster voor de oude pony, maar die staat in een ander deel van de stal, de box van mijn paard is niet open aan de voorkant, dan zou iemand de box al moeten openen. Ik heb daar verder nog nooit iemand gezien en de stal eigenaar vindt het al niet okee als ik een keer mijn paard streng toespreek haha.