Inruilen of zelf verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Inruilen of zelf verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 12:10

Ik heb een Weijer trailer van 1997. Een wand is slecht en de bodem moet tzt ook weer vervangen worden.
Ik denk erover na om een nieuwe aluminium trailer te kopen.
Na een rondje bellen vrijdag blijkt echt dat mijn trailer bij inruilen niet veel meer waard is. Zonde want ik heb er verleden jaar nog nieuwe banden onder laten zetten.

Nu vroeg ik me af of er vraag is naar klustrailers en of ik hem beter particulier kan verkopen of toch maar inruilen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:36

Wij hebben pas een trailer verkocht, waar een plek in een van de zijwanden zat. Bodem was wel goed nog. Was ook een moeizame verkoop, voor weinig geld weg gedaan, verder mooie trailer nog, deed wel een beetje pijn. Weinig reacties, trailer zag er van buiten mooi uit, maar dan toch de plek van binnen haakten de kijkers die wel kwamen toch op af, ondanks dat we daar met advertentie in tekst en foto's eerlijk over waren dat er onderhoud aan de wand aan zat te komen. Wij namen particulier een vrachtwagentje over, dus inruilen was voor ons geen optie, maar had ik anders liever gedaan. Je kunt het natuurlijk altijd eerst proberen voordat je een nieuwe trailer koopt, lukt het voor meer dan inruil, mooi meegenomen, anders kan je natuurlijk als nog inruilen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Inruilen of zelf verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:58

Weet niet, zo’n ding is ook wel eens aan het eind van zijn leven natuurlijk. En de huidige trailers geven zoveel meer comfort aan een paard.

Je kunt m natuurlijk altijd proberen te verkopen maar of je dat nou zoveel meer brengt. Denk dat de kosten van herstellen niet zover zullen liggen van het kopen van een goede van 24 jaar oud.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:07

janderegelaa schreef:
Weet niet, zo’n ding is ook wel eens aan het eind van zijn leven natuurlijk. En de huidige trailers geven zoveel meer comfort aan een paard.

Je kunt m natuurlijk altijd proberen te verkopen maar of je dat nou zoveel meer brengt. Denk dat de kosten van herstellen niet zover zullen liggen van het kopen van een goede van 24 jaar oud.

:? Waar zit 'm dat comfort dan??
Basisconstructie is niet echt veranderd in de afgelopen 30 jaar.

Ik zou 'm gewoon op marktplaats zetten en kijken wat er gebeurt. Inruilen kan altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:07

In principe kan je ook gewoon de banden er af halen en apart verkopen en de rest van de trailer afbreken.

Je kan jezelf afvragen of je iemand een trailer wil verkopen met een slechte wand en een slechte bodem. Ook als je eerlijk bent komt er met wat pech iemand die toch zijn dier blijft laden op een rotte bodem met alle gevolgen van dien. Niet jouw verantwoordelijkheid maar je had het wel kunnen voorkomen door dat ding gewoon te brengen waar ie thuis hoort als ie zo beroerd is... Kwa prijs brengt ie je momenteel wellicht meer op als oud ijzer ook overigens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 13:17

Zo beroerd is hij nu ook weer niet ;) Volgens het bedrijf waar hij gecheckt is, kon hij nog wel een zomer mee.
Ik heb er van de week nog heel veel lading mee naar de afvalstraat gebracht. Nu is dat statische lading en ook geen man over boord als daar wat mee gebeurt. Ik kan hem ook gewoon houden als aanhanger :')

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:36

Wat voor bedragen zou je krijgen bij inruil?

Ik denk persoonlijk dat je je bij verkoop ook niet rijk hoeft te rekenen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:36

Gebruik je hem vaak voor de paarden?

Wij zaten afgelopen jaar met hetzelfde euvel

In 98 nieuwe Atec gekocht. Nooit geen gekke dingen mee gebeurd en brave paarden er op.
Dus geen scheef onderstel oid.
Maar ook geen goede bodem meer en ook een wandje wat vernieuwd moest worden.

Ik wil toch hier aan huis een veilige trailer hebben staan dus zat ook aan inruil te denken naar een (bijna) nieuw alu trailer.
Maar dan moest er toch ook wel weer veel bij.
En we gebruiken hem nog het meeste voor vlas halen, niet voor paarden vervoer.

Dus wij hebben hem bij Zuidzijde trailer op laten knappen.
Helemaal nagekeken en Bovag gekeurd, dus ook de remmen, koppeling, banden enz weer goed.
Nieuwe 24 mm bodem met rubber vloer er in en nieuw zijwandje.

In totaal waren we 1900 euro kwijt.
En ons trailertje is voor ons weer als nieuw.
En heel tevreden over dat bedrijf, wat een fijn meedenkend persoon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 13:44

Zuidzijde heb ik inderdaad ook gesproken vrijdag. Aardige man.
Ik gebruik hem nu bijna niet meer voor paardenvervoer. Sterker nog, ik denk dat mijn paard er voor het laatst 4 jaar geleden in gestaan heeft :=
Maar ik ben wel weer wat fanatieker aan het rijden en wil misschien ook nog wel eens naar het bos. Het heeft dus ook geen vliegende haast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:48

Zo hier dus ook, paar keer naar het bos geweest, 1 keer paard met koliek gestaan en gelukkig net niet naar de kliniek gehoeven.
En dan wil ik gewoon een veilige trailer hebben.
Maar dat 2-3 keer in de week gebruiken is hier ook niet meer en gaat denk ik ook nooit meer komen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:52

Zelf verkopen! Zijn zat mensen die hem gebruiken voor hooi opslag. Dan hoeft ie niet meer de beste kwaliteit te hebben natuurlijk.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:56

Ik zou hen op marktplaats zetten, zelf ook gedaan toen ik hoorde dat ik voor inruil nog maar €50 kreeg.
Vrij snel verkocht voor €350 aan een poolse man die er dolgelukkig mee was en hem naar polen ging brengen.
Eerlijk gezegd dat de zijwanden niet goed meer waren en de bodem onder de rubber vloer dan waarschijnlijk ook niet.
Was geen probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:58

Hier wordt een dergelijke trailer inderdaad gebruikt om een grote baal hooi in te halen en op te slaan nu we nog geen plek hebben om hooi op te slaan. :) Maar voor dat gebruiksdoel zou ik er geen 1000 euro aan uit geven als ik hem moest kopen. De trailer die we nu hebben, is een trailer die we jaren gebruikt hebben en toen het tijd werd om bodem en zijplanken te vervangen hebben we een vrachtwagentje gekocht en wordt de trailer verder opgebruikt voor hooi. Maar om hem voor dat doel te kopen denk ik dat je maar op een paar 100 euro mag rekenen als je hem verkoopt. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:58

Ik heb een weijer op laten knappen, maar daar had ik toch wel spijt van. Achteraf gezien had ik hem liever in onopgeknapte staat verkocht. Ik zou hem op marktplaats zetten in huidige staat. Inruil levert inderdaad niks op, de meeste trailers gaan naar de export. Op een nieuwe trailer zou je wel meer inruil moeten kunnen krijgen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:39

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou 'm gewoon op marktplaats zetten en kijken wat er gebeurt. Inruilen kan altijd.

De oude hebben vaak torsievering en als ze al gewone schokbrekers hebben dan doen die ook niet zoveel meer na 24 jaar. De nieuwe trailers zijn beslist aerodynamischer waardoor paarden veel minder last hebben van het geluid van de rijwind en ze zijn zo geconstrueerd dat ze veel minder last hebben van de uitlaatgassen. Daarnaast wegen ze vaak ook een stuk minder door het materiaal waarmee ze geconstrueerd zijn. Scheelt weer brandstof.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:47

Ik heb toevallig 3 weken geleden mijn weijer van 97 ingeruild en een nieuwe aluminium trailer gekocht. Had geen zin om particulier te verkopen en vond dit heel makkelijk. Prijs wat ik er voor kreeg viel mij alles mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:00

janderegelaa schreef:
ikke schreef:

De oude hebben vaak torsievering en als ze al gewone schokbrekers hebben dan doen die ook niet zoveel meer na 24 jaar. De nieuwe trailers zijn beslist aerodynamischer waardoor paarden veel minder last hebben van het geluid van de rijwind en ze zijn zo geconstrueerd dat ze veel minder last hebben van de uitlaatgassen. Daarnaast wegen ze vaak ook een stuk minder door het materiaal waarmee ze geconstrueerd zijn. Scheelt weer brandstof.

30 jaar geleden kon je Hejaatjes kopen van 560kg. Weijertje woogt 700kg en doet dat nog steeds.
Beide stonden toen op Al-Ko torsie-asjes en de meeste trailers staan nog steeds op diezelfde Al-Ko asjes en dat niemand ooit schokdempers zou vervangen is toch op z'n minst vooringenomen te noemen.

Airodynamica zie ik toch vooral in striping en niet in de constructie en uitlaatgassen mochten 30 jaar geleden ook al niet in die trailer komen; stond glashard in de eisen van wat toen RVV heette en elke 5 jaar je trailer keurde.

Kortom: er is niet zoveel verandert. Wat wel verandert is, is het inzicht dat je toch enige power in het vooronder moet hebben maar hoe we smooth onze trailer door het verkeer loodsen is voor heel veel chauffeurs nog steeds een raadsel, net als 30 jaar geleden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:18

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

30 jaar geleden kon je Hejaatjes kopen van 560kg. Weijertje woogt 700kg en doet dat nog steeds.
Beide stonden toen op Al-Ko torsie-asjes en de meeste trailers staan nog steeds op diezelfde Al-Ko asjes en dat niemand ooit schokdempers zou vervangen is toch op z'n minst vooringenomen te noemen.

Airodynamica zie ik toch vooral in striping en niet in de constructie en uitlaatgassen mochten 30 jaar geleden ook al niet in die trailer komen; stond glashard in de eisen van wat toen RVV heette en elke 5 jaar je trailer keurde.

Kortom: er is niet zoveel verandert. Wat wel verandert is, is het inzicht dat je toch enige power in het vooronder moet hebben maar hoe we smooth onze trailer door het verkeer loodsen is voor heel veel chauffeurs nog steeds een raadsel, net als 30 jaar geleden.

Dat die Weijer 700 kilo weegt terwijl hij niet ruimer of hoger is komt omdat het model niet veranderd is. Hopeloos ouderwets. Alleen een glimmend lakje eroverheen gespoten. Aerodynamica zit wel degelijk ook in de opbouwconstructie.

En als veel mensen al met een rotte vloer of zijwand rondrijden dan kun je er rustig vanuit gaan dat er niets aan de schokbrekers gebeurd is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:28

Waarschijnlijk krijg je nog wel wat korting als je een nieuwe koopt. Als je dan ook nog particulier wat kunt vangen dan is dat mooi meegenomen. Proberen kan altijd, toch? Als je eerlijk bent over de staat van de trailer en goede foto's maakt dan kun je altijd kijken wat je ervoor kunt krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:47

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

zeker wel, de trailers zijn langer, breder, hoger en lichter van binnen. Daarmee werken ze ruimer, meer lucht en licht, dus zeker wel comfortverhogend. Misschien is er in de vering oid ook nog wel wat veranderd.
Als je hem zelf niet wilt repareren, zou ik hem inruilen en mijn verlies nemen.