Paard jaagt pony weg bij hooiplekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Paard jaagt pony weg bij hooiplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:43

Hi Bokkers,

Ik heb 2 pony's aan huis staan (ijslander en welsh a) en in de winter staan ze aan huis op een paddock. In de zomer overdag op de wei en snachts op stal met uitloop. De Ijslander de overigens duidelijk de baas!
Nou ben ik al 1,5 jaar aan het tobben nu ze samen staan met het eten (in de winter).
Ik wil ze graag 24/7 buiten hebben staan met schuilmogelijkheid en genoeg hooi. Echter vreet mijn ijslander letterlijk alles op en daarom staan ze snachts apart en hebben we een stal met uitloopmogelijkheid gemaakt. Overdag kunnen ze wel samen bij elkaar via de uitloopstal naar de paddock.
Vorig jaar hing ik 2 hooinetten op, dat ging al niet zo lekker want mijn ijslander jaagt mijn welsh vaak weg. Hierdoor voer ik de welsh dus extra bij en staan de snachts apart.
Na afgelopen zomer hebben we wat nieuws gedacht: één hooibak. Ging goed tot een maand geleden. De welsh bijt mijn ijslander vreselijk bij de hooibak, ineens en daarvoor niet. Opzich snap ik zijn reactie: hij wint het nooit van haar en ze eet alles voor zn neus op als ze de kans krijgt.
Nu dacht ik het te hebben opgelost: twee hooibakken, sinds gisteren.
Wat doet mijn ijslander nu: net als vorige winter gaat ze constant switchen tussen de 2 hooibakken, de welsh snapt het niet dat hij dan ook kan mee switchen en die staat er vervolgens maar naar te kijken en eet dus vervolgens niks meer... ijslander eet dus alles op, welsh heeft maar een klein deel hooi op.
Welsh voer ik dus nog steeds bij, ijslander is inmiddels aan de dikke kant, zeg maar gewoon te dik.

Zijn er bokkers met ervaringen? Moet ik nog een hooiplek maken? Moet ik het nog aankijken? Ik wil ze graag niet overdag ook nog apart zetten...

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door xMarloes op 29-01-21 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:45

xMarloes schreef:
Hi Bokkers,

Ik heb 2 pony's aan huis staan (ijslander en welsh a) en in de winter staan ze aan huis op een paddock. In de zomer overdag op de wei en savonds op stal. De Ijslander de overigens duidelijk de baas!
Nou ben ik al 1,5 jaar aan het tobben nu ze samen staan met het eten (in de winter).
Ik wil ze graag 24/7 buiten hebben staan met schuilmogelijkheid en genoeg hooi. Echter vreet mijn ijslander letterlijk alles op en daarom staan ze snachts apart en hebben we een stal met uitloopmogelijkheid gemaakt. Overdag kunnen ze wel samen bij elkaar via de uitloopstal naar de paddock.
Vorig jaar hing ik 2 hooinetten op, dat ging al niet zo lekker want mijn ijslander jaagt mijn welsh vaak weg. Hierdoor voer ik de welsh dus extra bij en staan de snachts apart.
Na afgelopen zomer hebben we wat nieuws gedacht: één hooibak. Ging goed tot een maand geleden. De welsh bijt mijn ijslander vreselijk bij de hooibak, ineens en daarvoor niet. Opzich snap ik zijn reactie: hij wint het nooit van haar en ze eet alles voor zn neus op als ze de kans krijgt.
Nu dacht ik het te hebben opgelost: twee hooibakken, sinds gisteren.
Wat doet mijn ijslander nu: net als vorige winter gaat ze constant switchen tussen de 2 hooibakken, de welsh snapt het niet dat hij dan ook kan mee switchen en die staat er vervolgens maar naar te kijken en eet dus vervolgens niks meer... ijslander eet dus alles op, welsh heeft maar een klein deel hooi op.
Welsh voer ik dus nog steeds bij, ijslander is inmiddels aan de dikke kant, zeg maar gewoon te dik.

Zijn er bokkers met ervaringen? Moet ik nog een hooiplek maken? Moet ik het nog aankijken? Ik wil ze graag niet overdag ook nog apart zetten...

alvast bedankt!

Hoi Marloes, hoeveel kilo voer je?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:46

Wat een lastige situatie. Ik snap dat het je zorgen geeft!

Op welke plekken staan de bakken? Staan ze ver genoeg uit elkaar? Staan ze in elkaars zicht te eten? Zou daar wellicht wat in kunnen veranderen?

xMarloes

Re: Paard jaagt pony weg bij hooiplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:48

@ninx, ruim 10 kilo per dag. Als het kouder is /rot weer iets meer.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:48

Misschien tussen de 2 hooibakken een afscheiding zetten zodat ze elkaar niet zien tijdens het eten. En dan zorgen dat je in het begin even agentje speelt. Dus zorgen dat de ene bij de ene bak staat, en de ander bij de andere bak. Loopt de IJslander dan weg, terug jagen naar "eigen" bak...... loopt de Welsh weg, weer terughalen en aan "zijn" bak zetten.
Paarden zijn gewoontedieren, alleen je zult het even in hun systeem moeten prenten. De gewoonte die ze nu hebben, hebben ze namelijk ook aangeleerd. Kost even wat tijd en werk, maar uiteindelijk leren ze wel hoe het werkt. Je IJslander zal dan namelijk vanzelf leren, dat jij hem alleen bij die ene bak met rust laat en hij daar dus rustig kan eten. De Welsh moet je dus leren dat ij gewoon naar de bak kan en daar dus kan eten. Zijn ze even groot? Mocht de Welsh kleiner zijn, zou je ook nog een bak zo in kunnen bouwen dat alleen de Welsh daar bij kan....

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:52

Pistasche schreef:

Op welke plekken staan de bakken? Staan ze ver genoeg uit elkaar? Staan ze in elkaars zicht te eten? Zou daar wellicht wat in kunnen veranderen?

De bakken staan nu een paar meter uit elkaar. Dat had ik eigenlijk express gedaan omdat ze gisteren toen ik de bakken net had neergezet telkens samen uit één bak stonden te eten.
Ik ga het eens proberen om de bakken verder uit elkaar te zetten en uit het zicht van elkaar! Ze mogen van mij trouwens best switchen, maar wel dat ze dan beide blijven eten :Y)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:53

Wat ze bij mijn laatste stage plek hadden waren meerdere hooi plekken. Je hebt dus 2 paarden. Ik dan zou 3 of 4 hooi plekken gaan maken. Als je ze 24/7 buiten wilt hebben dan zou ik ze voor nu snachts wel nog scheiden. Maar mijn ervaring in de groep is ook dat ze een beetje harder worden. De ruin die bij ons als laagste stond, stond bij de groep te eten. De dominante stond alleen.. Wij hadden 5 paarden op eerst 2 hooi bakken. Toen de laagste in rang ging afvallen werden er nog 2 bakken bij gezet en werd dat paard 2 x per dag uit de kudde gehaald om bij te voeren.. Succes!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:54

Deels herkenbaar bij mijn Haflingers in dezelfde leefsituatie, misschien niet de stoelendans maar als de ene haar dag niet heeft gaat ze gerust zo staan dat ze de paddock splitst en de ander niet erdoor kan. Ik heb nu op 3 of 4 plekken hooi, waardoor hoe ze ook gaan staan, ze beiden altijd kunnen eten.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:55

Sky_As schreef:
Misschien tussen de 2 hooibakken een afscheiding zetten zodat ze elkaar niet zien tijdens het eten. En dan zorgen dat je in het begin even agentje speelt. Dus zorgen dat de ene bij de ene bak staat, en de ander bij de andere bak. Loopt de IJslander dan weg, terug jagen naar "eigen" bak...... loopt de Welsh weg, weer terughalen en aan "zijn" bak zetten.
Paarden zijn gewoontedieren, alleen je zult het even in hun systeem moeten prenten. De gewoonte die ze nu hebben, hebben ze namelijk ook aangeleerd. Kost even wat tijd en werk, maar uiteindelijk leren ze wel hoe het werkt. Je IJslander zal dan namelijk vanzelf leren, dat jij hem alleen bij die ene bak met rust laat en hij daar dus rustig kan eten. De Welsh moet je dus leren dat ij gewoon naar de bak kan en daar dus kan eten. Zijn ze even groot? Mocht de Welsh kleiner zijn, zou je ook nog een bak zo in kunnen bouwen dat alleen de Welsh daar bij kan....

bedankt voor je tip! Ik ga het eens proberen om de bakken verder uit elkaar te zetten en niet in elkaars zicht.
De ijslander is 1.35 en de welsh 1.17 dus kwa bakken is het lastig om deze verschillend te maken. De bakken zijn nu bijna even groot.
De welsh is helaas gewoon niet brutaal genoeg omdat hij inmiddels weet dat hij het niet van mijn ijslander merrie wint... }:)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 15:03

Yenni schreef:
Wat ze bij mijn laatste stage plek hadden waren meerdere hooi plekken. Je hebt dus 2 paarden. Ik dan zou 3 of 4 hooi plekken gaan maken. Als je ze 24/7 buiten wilt hebben dan zou ik ze voor nu snachts wel nog scheiden. Maar mijn ervaring in de groep is ook dat ze een beetje harder worden. De ruin die bij ons als laagste stond, stond bij de groep te eten. De dominante stond alleen.. Wij hadden 5 paarden op eerst 2 hooi bakken. Toen de laagste in rang ging afvallen werden er nog 2 bakken bij gezet en werd dat paard 2 x per dag uit de kudde gehaald om bij te voeren.. Succes!

Bedankt voor de tip!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 15:03

Miran schreef:
Deels herkenbaar bij mijn Haflingers in dezelfde leefsituatie, misschien niet de stoelendans maar als de ene haar dag niet heeft gaat ze gerust zo staan dat ze de paddock splitst en de ander niet erdoor kan. Ik heb nu op 3 of 4 plekken hooi, waardoor hoe ze ook gaan staan, ze beiden altijd kunnen eten.

Haha ja zo is mijn ijslander merrie ook, gewoon de weg blokkeren....
Bedankt voor je tip!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:06

Met 2 hooiplekken kan ik ook niet met 2 paarden.
Moet er echt veel meerdere maken.

Deze staan nu 2,5 jaar samen.
Toevallig van de week heb ik ze voor het eerst samen zien eten uit 1 hooibak.
Maar ik blijf meerdere plekken aanbieden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:12

xMarloes schreef:
Pistasche schreef:

De bakken staan nu een paar meter uit elkaar. Dat had ik eigenlijk express gedaan omdat ze gisteren toen ik de bakken net had neergezet telkens samen uit één bak stonden te eten.
Ik ga het eens proberen om de bakken verder uit elkaar te zetten en uit het zicht van elkaar! Ze mogen van mij trouwens best switchen, maar wel dat ze dan beide blijven eten :Y)

Zo houden ze je lekker bezig zullen we maar zeggen :D

Ik zou ook kiezen om de hooiplekken verder uit elkaar te zetten en als het lukt wellicht uit elkaars zicht (als het mogelijk is misschien nog een plek extra). Het is even uitzoeken wat het beste werkt, maar ik zou hier zeker mee gaan experimenteren!

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:21

We hebben deze situatie wanneer er een nieuw paard in de kudde komt. We hebben een vaste voerplek met drie hooibakken. Wanneer een nieuw paard erbij komt dan zorg ik dat er een hooinet ver weg gehangen wordt zodat het paard daar rustig kan eten. Door de dagen/weken heen hang ik het hooinet steeds dichterbij zodat ze het meer gaan accepteren van elkaar. Na een bepaalde tijd haal ik het net weg en accepteren ze dat ze samen kunnen eten naast elkaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:26

xMarloes schreef:
@ninx, ruim 10 kilo per dag. Als het kouder is /rot weer iets meer.

Okay, dus 10 kilo voor 2 pony's per dag/ etmaal?

Dat is, IJslanders kennende (ahum), best snel op.... Dus zodra er dan weer iets nieuws aankomt zijn ze daar erg op gefocussed.

Ik zou het zoeken in 1 plek extra per paard... dus voor 2 paarden heb je 3 plekken of meer.
Daarbij zorgen dat er geen lege buiken ontstaan, dus koop een paar pakken gerstestro en bied dat aan naast het hooi.
Gebruik lekker fijnmazige netten (de netten die te koop zijn bij Barefoot hebben een maas van 2x2), dan zijn ze echt lang bezig.

Ik denk dat je meer rust en tevredenheid creëert wanneer je meer aanbiedt. Je kunt het ook nog aanvullen met takken van wilg en fruitboomtakken.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:22

Ik zou ook meer voerplekken willen hebben dan dat er paarden zijn bij dit soort problemen, dus inderdaad 3 of 4 voerplekken zodat de pony altijd ergens anders naar toe kan als hij op de ene plek weggejaagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:29

Ik zou juist de twee voerbakken tegen elkaar aan zetten. Zo kunnen ze ieder van 1 lange kant eten en als de een de ander wegjaagd wordt het een soort rondjes omheenlopen wat niet zo aantrekkelijk is.. En misschien uit netten voeren dat het wat minder snel op is?
Of misschien een plekje voor de welsh maken waar die wel bij kan en de ijslander niet (ergens onderdoor oid)?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:35

Mijn paard staat ook met zo’n paard in de wei. Bij hun is het zaak om de voerplekken verder uit elkaar te zetten. Dan is mijn paard uit haar ruimte en liggen de twee plekken te ver uit elkaar om ze beide te kunnen verdedigen. Dan gaat het redelijk goed. Echt relaxt wordt het echter nooit als er eten in de buurt is

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:59

Kun je geen voerplek afzetten met draad waar de Welsh onderdoor past maar de IJslander niet? Of wordt dat te lastig qua hoogte?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:25

Zorgen dat er altijd droog hooi te snaaien valt. Vaak zit het probleem hem met voernijd in dat het eten op gaat. Als er continu wat te knabbelen is heb je dat veel minder.
Voor overdag dus gewoon echt droog hooi zonder hoge voedingswaarde. Voor de nacht kun je dan naast hooi met lage voedingswaarde een gepaste hoeveelheid voller hooi geven.

Mijn paarden krijgen kruidenhooi en voordroog. Zolang ik dat doe ( kruidenhooi onbeperkt beschikbaar, voordroog allebei een grote plak per dag in hun eigen box) laten ze elkaar met rust en blijven ze op gewicht.
Voer ik alleen 1 soort hooi vallen ze beide teveel af. Geef ik alleen voordroog stoppen ze niet meer met eten := .
Mijn merrie had voor ik haar aan huis had best forse voernijd, ondanks ze niet mager was.
Ze viel echt aan op het eten omdat ze tussendoor te lang zonder knabbelen stond.
Terwijl ze bij eerdere stallen altijd gewoon met de kudde gegeten had zonder problemen, maar ook zonder lange tussenperiode.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 12:22

Bedankt voor al jullie tips!

Ik heb het dit weekend aangekeken met 2 bakken met een aardige afstand er tussen. Ik ben erachter dat ze gewoon altijd samen willen eten...
Mijn welsh stalkt mijn ijslander sowieso altijd al, ze zijn ALTIJD samen en ik dacht eigenlijk dat ze elkaar stom vonden met eten. Maar géén van tweeen gaat bij de andere bak alleen eten.
Het gaat echter al wel beter nu met twee bakken, ze doen maar even lelijk tegen elkaar en dan gaat het eigenlijk wel weer. Het is ook niet dat ze elkaar pijn doen, maar het is gewoon niet zo'n leuk gezicht dat geruzie... Maar ik geef ze nu in iedergeval een keuze en blijkbaar willen ze toch samen eten :Y)
In de hooibakken zit inderdaad een hooinet, met mazan van 3cm of 5cm.

Ik kijk het dus voorlopig nog maar even aan of dit zo goed gaat/te doen is.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:40

wij hebben het hier ook met een haflinger die vind dat al het eten voor hem is. We staan met zes paarden en hebben nu8 voerplekken gerealiseerd. en ook nog best een stukje uit elkaar. De haflinger jaagt regelmatig een paard weg maar die kan altijd wel ergens anders dan weer een plekje vinden. Het is lastig idd ik zou kijken of je meer plekken kan maken en wat verder uit elkaar? en nachts de Welsh meer geven.. bij ons staat ook ee oudje die nachts meer hooi krijgt dan de rest omdat hij overdag minder tot zich kan nemen

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:00

Haha, ze werken ook niet echt mee hè :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:46

xMarloes schreef:
Bedankt voor al jullie tips!

Ik heb het dit weekend aangekeken met 2 bakken met een aardige afstand er tussen. Ik ben erachter dat ze gewoon altijd samen willen eten...
Mijn welsh stalkt mijn ijslander sowieso altijd al, ze zijn ALTIJD samen en ik dacht eigenlijk dat ze elkaar stom vonden met eten. Maar géén van tweeen gaat bij de andere bak alleen eten.
Het gaat echter al wel beter nu met twee bakken, ze doen maar even lelijk tegen elkaar en dan gaat het eigenlijk wel weer. Het is ook niet dat ze elkaar pijn doen, maar het is gewoon niet zo'n leuk gezicht dat geruzie... Maar ik geef ze nu in iedergeval een keuze en blijkbaar willen ze toch samen eten :Y)
In de hooibakken zit inderdaad een hooinet, met mazan van 3cm of 5cm.

Ik kijk het dus voorlopig nog maar even aan of dit zo goed gaat/te doen is.

En voeg dus evt wat gerstestro of graszaadhooi toe...
Met een lege buik staan veroorzaakt ook ruzie....