Paard kan tijdens vervoer niet blijven staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

herintreder1

Paard kan tijdens vervoer niet blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:10

Mijn groninger ruin kan op de één of andere manier niet blijven staan in de trailer tijdens het reizen.
Wanneer hij alleen in een tweepaards trailer staat zonder tussenschot is het geen probleem.
Staan mijn beide paarden erin met tussenschot er tussen dan zal hij op enig moment, tijdens de reis, onder uit gaan en niet meer overeind komen.

Iemand hier ervaring mee en een idee hoe dit op te lossen?

Anomien

Re: Paard kan tijdens vervoer niet blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:13

Ik ken het enkel van een paard wat licht atactisch is. Hij gaat liggen tijdens het vervoeren. Hij wordt wel bereden en is verder een prachtig dier met 1 krampbeen. Bijna niet zichtbaar. Deze wordt bewust niet vervoerd. Betreffende eigenaar werkt zelf op een paardenkliniek waardoor veel thuis mogelijk is. Dus helaas geen tips.

Verder nooit van gehoord.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:17

Niet alle paarden hebben genoeg aan de krappe staruimte in een 2paardstrailer, zoals je zelf al zegt gaat het zonder tussenschot wel goed, hij heeft die ruimte gewoon nodig om wat stabieler te staan.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:18

Oude stadgenoot had een paard die vooruit kijkend vrij snel onderuit ging. Bij dat paard ging achterste voren staan (zoals in een vrachtwagentje) echt super. Zijn ook paarden die schuin fijner zijn

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:20

Onze ruin van 25 doet dit ook. Laatste keren dat ie met een ander op de trailer stond liet ie zich vallen. Vanwege verhuizing noodgedwongen twee keer op de trailer moeten zetten, en net als bij jou alleen en zonder tussenschot in een tweepaards trailer, dan is het geen probleem.. Merk hem totaal niet en komt er ontspannen af.

Vanwege zijn leeftijd kan het bij hem te maken hebben met zijn evenwicht. Wanneer het tussenschot eruit is kan ie achter breed gaan staan en zijn evenwicht beter bewaren. Atactisch is ie niet, hebben we hem nog op laten nakijken. Ik weet niet hoe oud jouw paard is?

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Bij ons was het “van de een op de andere dag” dat hij zich liet vallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:23

Ik heb een ruin met forse ataxie die wel gewoon bereden en (veel) vervoerd wordt. Hij staat altijd schuin in de 1,5p trailer. In een tweepaards heeft hij wat moeite om z'n balans te houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:28

Ik had vroeger een pony die zich liet vallen als er een tussenschot in stond. Dit na een ongeluk op vrachtwagen. Zonder tussenschot of in een brede 1,5 paard was er niks aan de hand. Die werd dus of in 2 paard zonder schot vervoerd of in 1,5 paard.

Medisch niks mis, maar trauma en kon niet meer zo smal staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:33

herintreder1 schreef:
Mijn groninger ruin kan op de één of andere manier niet blijven staan in de trailer tijdens het reizen.
Wanneer hij alleen in een tweepaards trailer staat zonder tussenschot is het geen probleem.
Staan mijn beide paarden erin met tussenschot er tussen dan zal hij op enig moment, tijdens de reis, onder uit gaan en niet meer overeind komen.

Men neme een flexibel tussenschot.

Lijkt me duidelijk dat dit paard graag breed gaat staan en dat kan niet op een tweepaards met een massief schot.

Westfalia Jupiter had dat standaard:
https://link.marktplaats.nl/m1647408647
De eerste de beste marktplaatshit met foto's waarop het redelijk zichtbaar is.
Paard kan breed gaan staan zonder risico dat ie z'n buurman verwond.

Dergelijke schotten zijn ook los leverbaar dus beetje trailerboer kan je helpen aan een passend exemplaar voor jouw trailer.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:40

ikke schreef:
herintreder1 schreef:

Lijkt me duidelijk dat dit paard graag breed gaat staan en dat kan niet op een tweepaards met een massief schot.

Dergelijke schotten zijn ook los leverbaar dus beetje trailerboer kan je helpen aan een passend exemplaar voor jouw trailer.

Dit hebben wij in onze trailer en onze ruin gaat gewoon liggen hoor.. Heeft onze merrie die ernaast stond destijds toen verwond. Benen glijden er onderdoor, komen juist aan de andere kant terecht. Enige voordeel was dat ie zichzelf niet klem had gelegd tegen een vast schot aan.

Zou wel helpen als je paard blijft staan inderdaad.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 23:54

ikke schreef:
herintreder1 schreef:

Dit lijkt me een erg goede tip. Bedankt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:52

gaat idd om het breed gaan staan. Mijn oude merrie deed dat vroeger ook. Wilde breed staan, dit kon niet door vast tussenschot, schoot in de paniek en brak de boel af tot ze idd erbij ging gaan liggen.
Tussenschot eruit, geen probleem meer.
Ik vervoer mijn paarden nu gewoon standaard zonder schot (ik heb 2 trekpaarden en een PRE, door gewicht kan ik er toch maar 1 per keer meenemen.)
Met een flexibel schot en heeeel voorzichtig rijden lukt het nu ook, maar mijn trailer is wel een extra brede versie.