Hoe zat dat ook al weer? Ruiters op pad.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Hoe zat dat ook al weer? Ruiters op pad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:25

Aan de hand van een discussie ben ik opzoek naar officiële documenten waar een aantal regels in zijn vastgelegd. Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik theorieles heb gehad voor bijvoorbeeld een rijbewijs.
Het gaat er niet om of het verstandig is, maar even puur wat de wetgeving voorschrijft. Ik heb al flink gegoogeld, maar kom toch niet tot de informatie die ik zoek.

Het ruiterbewijs? Zin of onzin? Is het verzekeringstechnisch een must om te hebben? (buiten de "particulieren" gebieden die het verplicht stellen).

Capverplichting? Kan je beboet worden als je zonder cap rijd in het bos/op straat? (Reglement verkeersregels en verkeerstekens geeft geen hits als ik zoek op helm of cap die ruiter gerelateerd zijn).

* Disclaimer, ja ik heb zelf altijd mijn cap op. Maar nooit mijn ruiterbewijs gehaald.

mellamoshan

Re: Hoe zat dat ook al weer? Ruiters op pad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:32

Ruiterbewijs is in enkele gebieden verplicht. Er zit wel een wa verzekering aan vast, maar veel mensen zijn zelf al wa verzekerd.

Cap is geen verplichting op de openbare weg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:33

Cap is niet verplicht, wel aan te raden. Ook op bospaden wordt je geacht rechts te houden. Elkaar passeren in stap en bij meerdere ruiters bij voorkeur achter elkaar rijdend.
Niet van de ruiterpaden af tenzij expliciet aangeheven is dat dat mag. Je mag niet op fiets- en voet- of mountain bike paden. Ook niet in brandgangen etc.

Ruiterbewijs heeft alleen zin als dat gevraagd wordt op bepaalde terreinen. Verder is het wel handig om te hebben omdat je wel verkeersregels etc leert.
Het is niet verplicht om te hebben als je op openbaar terrein rijdt.
Op straat geldt de wegenverkeerswet.

Als ik nog wat vergeten ben wordt het vast wel aangevuld ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:34

Die WA verzekering op ruiterbewijs is wassen neus, je eigen WA gaat voor. (Heet geen WA meer maar AVP)
Laatst bijgewerkt door cissy op 23-01-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:35

Het ruiterbewijs is een mooie basis om de verkeersregels te leren, maar het is (nog) niet verplicht, met uitzondering van enkele gebieden..

Naar mijn weten is een cap bij wet niet verplicht..

Overigens heb ik mijn ruiterbewijs, en rij altijd met cap op :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:45

mellamoshan schreef:
Ruiterbewijs is in enkele gebieden verplicht. Er zit wel een wa verzekering aan vast, maar veel mensen zijn zelf al wa verzekerd.

Cap is geen verplichting op de openbare weg.

AVP. WA is enkel als je een motorvoertuig hebt.

Dan je vragen. Nee, een ruiterbewijs is landelijk niet verplicht en ook verzekeringstechnisch geen must.

Een cap is niet verplicht op openbaar terrein, je krijgt geen boete wanneer je zonder cap in het bos of op straat rijdt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:54

Jullie bevestigen allen wat ik dus al vermoede, echter wordt er dus nu in de discussie het tegendeel geroepen (Met het verhaal uit eerste hand dat er dus bekeuringen in het bos worden uitgedeeld aan ruiters en menners). Maar buiten de tips van de KNHS en een link met een raar lijstje dat ooit in Bit heeft gestaan kan ik dus geen officiële documenten vinden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:57

Waarvoor zijn die bekeuringen dan uitgedeeld en heb je ze ook daadwerkelijk gezien?
Zo ja, wat is de feitcode op de bekeuring?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:06

Albert schreef:
Waarvoor zijn die bekeuringen dan uitgedeeld en heb je ze ook daadwerkelijk gezien?

Ik heb ze niet gezien, want ik was er zelf niet bij. Vandaar dat ik het zelf ook al als onzin afdeed. Waarna ik door een hele groep stalgenoten werd aangesproken dat het echt verplicht is om een cap op te hebben en je ruiter bewijs moet kunnen tonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:09

miss_lizje schreef:
Albert schreef:

Ik heb ze niet gezien, want ik was er zelf niet bij. Vandaar dat ik het zelf ook al als onzin afdeed. Waarna ik door een hele groep stalgenoten werd aangesproken dat het echt verplicht is om een cap op te hebben en je ruiter bewijs moet kunnen tonen.

Dat laatste echt alleen in gebieden waar je er een nodig hebt om toegang te krijgen. Een capverplichting heb ik buiten nog nooit van gehoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:17

Boete voor een cap. Die wil ik wel eens zien.
En je kan wel een boete krijgen van buiten de ruiterpaden komen in sommige gebieden.
Maar dat heeft weer niets met het ruiterbewijs te maken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:18

cissy schreef:
Die WA verzekering op ruiterbewijs is wassen neus, je eigen WA gaat voor. (Heet geen WA meer maar AVP)

Ah avp heet het inderdaad!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:19

Boete voor het rijden zonder cap kan echt niet volgens mij vrouw, zij werkt al 25 jaar bij de politie...
In het betreffende gebied kan een ruiterbewijs wel verplicht zijn gesteld door de grondeigenaar maar het is geen landelijke regel.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:59

miss_lizje schreef:
Albert schreef:

Is in het gebied waar je rijd een ruiterbewijs een verplichting?
Zo niet, dan is een ruiterbewijs niet verplicht, volgens mij staat er op Google wel de locaties waar een ruiterbewijs verplichting geld.

Cap is nog steeds niet verplicht, maar in geval van verzekering, keren ze niet altijd uit bij schade/ letsel aan hoofd.
Dus kortom geen verplichting, wel een verstandige keuze om hem op te doen.

Een goed passend cap, heb je weinig hinder van. En je hoofd is je zeer dankbaar in geval van nood.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:04

Zou nog kunnen dat je een bekeuring krijgt als je zonder penning of vergunning rijdt in een gebied waar dat verplicht is. Of rijden op paden waar dat niet mag.
Maar voor het niet dragen van een cap wordt je niet bekeurd. Wel als je je ID niet mee hebt.

Zou maar eens vragen waar dan die bekeuring voor was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:23

myk_en_shant schreef:
Cap is nog steeds niet verplicht, maar in geval van verzekering, keren ze niet altijd uit bij schade/ letsel aan hoofd.

Wat voor verzekering zou wat niet uitkeren als je zonder cap rijdt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:25

Hebben die bekeuringen niet iets te maken met vergunningen/penningen om in dat gebied te rijden?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:27

Ibbel schreef:
myk_en_shant schreef:

Je WA verzekering gaat uiteraard vragen stellen bij letsel.
Zelf bij de hand gehad namelijk.
Ziekenhuis opname en operatie na val van paard. Ze vroegen of ik cap op had. Dit had ik had mijn cap gewoon op, dus alles werd gewoon vergoed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:31

myk_en_shant schreef:
Ibbel schreef:

Ziekenhuis opname en operatie na val van paard. Ze vroegen of ik cap op had. Dit had ik had mijn cap gewoon op, dus alles werd gewoon vergoed.

Je WA verzekering bemoeit zich niet met vallen van een paard.

Ik heb nog nooit de vraag gehad of ik of iemand waar ik de ambu voor moest bellen een cap op had. Apart dat jij die vraag wel kreeg, want ook als je geen cap op hebt, vergoed de verzekering zorgkosten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 02:06

myk_en_shant schreef:

Dat ze het vragen heeft absoluut niets met wel of niet vergoeden te maken.
Maar om te weten of je wel/niet beschermd was ivm een mogelijk hoofd/nek letsel.

edit:
Zelfs al rijd je met je auto te hard door rood, zonder gordel en je rijdt tegen een boom; dan ben je gewoon verzekerd.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 06:00

Wat betreft de verzekering met een ruiterbewijs, ik kan mij ergens herinneren ooit een brief te hebben gehad dat dat niet meer is omdat iedereen tegenwoordig verzekerd op de normale manier en ze er daarom mee stopte. Daarom hoefde we ook niet meer elke 2 jaar te verlengen en heeft het pasje nu geen einddatum meer. Maar ik kan het nu even niet vinden.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:29

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:58

myk_en_shant schreef:

WA-verzekering is voor auto's. AVP (wat je bedoelt) is voor schade aangericht aan derden (niet van toepassing op zorgkosten voor jezelf).
Zorgverzekering betaalt altijd alle kosten (behalve eigen risico maar dat geldt voor iedereen). Sterker, als je níet verzekerd zou zijn voor zorgkosten (wat niet mag) MOET een ziekenhuis je alsnog behandelen, ook al weten ze dat de kosten niet vergoed worden.

De enige verzekering die moeilijk zou kúnnen doen, is een (AVP) verzekering van een tegenpartij door wiens toedoen jij van je paard kiepert en jij zou letselschade willen claimen omdat je 3 maanden niet kunt werken en ZZP-er bent.
Aangezien er niet echt een enorme letselschadeclaimcultuur (leuk woord voor galgje) in NL is, is dat een vrij theoretisch verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:13

myk_en_shant schreef:

Foute conclusie.

Je verzekeraar vond het enkel bijzonder jammer dat ze niet een deel van de kosten op een derde partij konden verhalen.