Zouden jullie met mij willen mee kijken naar mijn leren rijlaarzen?
Ik heb het idee dat de kwaliteit te snel achteruit gaat voor de tijd dat ik ze heb, ik vroeg mij af of dit terecht is dat ik dat denk. Mogelijk heb ik iets fout gedaan met de verzorging.
Deze laarzen heb ik gekocht in juni 2020, het is van epplejeck eigen merk.
Het model weet ik zo niet maar wel dat ze €200 euro hebben gekost en van echt leer zijn.
Hoe ga ik er mee om?
-ik rijd 1 tot 5 keer in de week, laten we het voor het gemak op 2x in de week houden.
-ik loop er zo min mogelijk op, ik doe ze pas aan vlak voor opstappen en na afstappen gaan ze gelijk weer uit.
Ook loop ik er niet mee door mest of modder.
-vanaf begin +- 1x in de week ingevet met petrie cream. Dit gedaan zoals op de gebruiksaanwijzing stond.
Mogelijk gaat het hier ook fout, want ik maakte ze niet eerst schoon met een vochtige doek.. Nu las ik van de week in een ander topic dat je dan juist met laag op laag de laars dichtsmeert.
-ik bewaar ze in een laarzentas en met laarzenspanners.
Ik heb geprobeerd foto’s te maken, de foto’s zijn van nadat ik ze heb gepoetst met een vochtige doek, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn:
Rechterlaars:

Linkerlaars:

Ik hoop dat jullie kunnen zien wat ik bedoel. De gebruikerssporen van het rijden, dus wrijving met het zadel en van de sporen kan ik nog begrijpen. Maar die “crackles”.
Verder wat mij nog opviel is dat elke keer na poetsen het doekje helemaal bruin is, wat lijkt alsof het leer afgeeft. Hoort dit?
Dit zijn de laarzen net nieuw:

Ik hoop dat jullie mee kunnen denken om mijn laarzen lang mooi te kunnen houden, bedankt!
Groetjes, Bopje
.