Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Barbet schreef:Hij kan wel pijn in zijn mond hebben zodat hij daarom het bit niet kan accepteren?
Zoals je het beschrijft voelt je paard zich niet comfortabel.
Je kan beter stoppen met rijden en een goede paardentandarts laten komen.
Veel struikelen met rijden moet je ook in de gaten houden.
Is je paard wel helemaal gezond en gebruik je passend tuig?
Suzanne F. schreef:Is de tandarts al een keer geweest? Het probleem zit hem dus al bij het indoen en niet alleen bij het rijden begrijp ik?
Janniekjee schreef:Hoii, als eens iemand naar zijn lichaam laten kijken zoals fysio of osteopaat? Een pony van mijn vriendin vertoonde ook zulk gedrag en bij hem kwamen ze er achter dat zijn atlas scheef stond.
Semenmacho schreef:Het gekke is, dat met longeren met zo'n stukje dat je aan beide bitringen vast maakt hij dit gedrag weer niet vertoont
Iemand die dit kent??
Semenmacho schreef:Update
De tandarts is geweest vandaag en heeft even gekeken naar hoe het bit in de mond lag. Aan de rechterkant zat het iets te strak maar het zou geen aanleiding kunnen zijn naar waarom hij met zijn hoofd gaat gooien. Ze zag ook dat hij dit deed en dat hij ook erg veel briest.
Ze zag ook dat zijn speekselklieren opgezet waren en hij heeft aan de rechterkant ook wat melanomen zitten rond die plek. Haar advies is nu om een bitfitter in te schakelen, want als een goed bit geen verandering geeft kan het zijn dat de melanomen dieper zitten en er dus geen hoofdstel om kan gezien het hoofdstel op de melanomen 'drukt'. Het is dus wel even spannend, ik heb hem nu 4 wkn dus binnen 6 zou ik hem nog terug kunnen doen.
Iemand ervaring hier mee?
Hevonen schreef:Mijn paard deed dat ook. Hij had geen ontstekingen of melanomen.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat hij geen enkel probleem had met een ongebroken (trens)bit Sommige paarden hebben een hekel aan dat knijpende van gebroken bitten.
*En ook ik ben benieuwd wat 'root' is.
AlwaysH schreef:Hoezo zou een bitfitter niet zinvol zijn? Het is dan wellicht geen hoge nood, maar een bitfitter kijkt naar meer dan alleen het bit. Een goede tenminste. Die rekent het paard en hoofdstel zelf net zoveel mee.
Nu begrijp ik alleen niet wanneer die voor het laatste heeft gekeken?
Ik vraag me af;
1. welk bit heb je nu? Is deze anders dan voorheen?
2. Welk hoofdstel heb je nu? Anatomisch? Hoge neusriem? Lage neusriem?
3. Hoe loopt het paard bitloos? Als het dan wegneemt zou ik het probleem wel vanuit het hoofdstel/bit logisch vinden. (kan me voorstellen dat je het nog niet zonder hebt geprobeerd hoor, maar vraag het toch)
Mocht je natuurlijk geen verbetering merken met een ander hoofdstel (misschien lenen van een kennis?) kan je verder onderzoek doen. Misschien heeft het schudden een andere aanleiding. Hoofd schudden en overmatige briesen kan ook andere belasting zijn, zoals hierboven genoemd.
AlwaysH schreef:Hoe is je paard met druk achter de oren? Want een anatomisch kopstuk kan ook inbreng hebben op hoofd schudden.
Bitloos hoeft natuurlijk niet vast, maar zo kan je wel dingen uitsluiten.
Edit; een dubbelgebroken bitje kan natuurlijk ook té zijn voor sommige paarden. En of deze wederom anatomisch (wat rustiger) ligt.
AlwaysH schreef:Oh, je hebt hem dan echt nog kort. Dan zou ik samen met een bitfitter kijken, ook zodat die gewoon advies kan geven. Die ziet meer dan jij (neem ik aan).
Paard goedgekeurd bij aankoop of weet je dat niet?
Je hebt geen reactie op vraag over bit? Of?
Lastig als je een paard net hebt, dan ben je sowieso alles nog aan het uitzoeken.