Tot welke leeftijd paard in de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plantje15

Tot welke leeftijd paard in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 23:08

Ik ben wel eens benieuwd tot welke leeftijd jullie jullie paarden in de sport houden en op welk niveau jullie gestopt zijn? Wanneer is het genoeg en mag een paard bij jou op wedstrijdpensioen?

Altijd leuk om te horen ook op welke leeftijd jullie welke niveau’s gestart zijn!

Shoot!

ruitje

Re: Tot welke leeftijd paard in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:37

Voor het eerst gestart als 3 jarige.
Door ons gekocht als 7 jarige.
Als 10 jarige gestopt met de sport. Hij stond op winsom, werd nog netjes 4 of 5 maar je zag dat het 'heilige vuur' eruit was.

Maar iets zegt mij dat dit topic niet voor dravers bedoeld was :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:10

Ruitje :') Ook dravers is sport :j

Ik begin meestal met ze als ze 3 jaar zijn. Langzaaman. En wanneer stoppen..... als paard geen zin meer heeft, of als een blessure roet in het eten gooit.

Mijn oude merrie, KWPN/NRPS, begonnen met 3 jaar opleren. 4 jaar begonnen rustig aan met wat dressuurwedstrijden. Toen ze een jaar of 7 was overstap gemaakt naar de westernsport, we reden in de Z, maar hadden beide niet zoveel zin meer in dressuur. Giga veel gewonnen in de westernsport en toen ze 17 was wilde ik haar een plezier doen en heb haar met pensioen gestuurd. Dat was niet volgens dame dr wens, en uiteindelijk is ze t/m dr 25e af en aan mee geweest op wedstrijd. En ze had er echt lol in. Toen begonnen haar longen problemen te geven en is ze nog 3 jaar echt met pensioen geweest. Ze is 28 geworden.

Van wat ik nu nog heb staan. 17 jarige Quarter, is ook op 3 jarige leeftijd langzaaman ingereden. 4 jaar begonnen met wat kleine wedstrijdjes. Op 4 jarige leeftijd een blessure opgelopen, waarna er elk jaar nieuwe en andere blessures kwamen en uiteindelijk heb ik haar op 10 jarige leeftijd met pensioen gedaan. Paard was niet heel te houden.
En mijn Paint, ook 3 jarig gestart onder zadel, rustigaan opgebouwd. Laat begonnen met wedstrijden omdat we tijd nodig hadden om een span te worden. Een paar kleine wedstrijdjes gestart toen ze op 9 jarige leeftijd van de Quarter een trap op dr spronggewricht kreeg waardoor ze niet meer rijdbaar was. Die is nu 4 jaar met pensioen.
Ik mag nu dus voor de zoveelste keer opnieuw beginnen met een ander paard.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 06:18

Mijn paard heb ik voor het eerst gestart toen hij 4 jaar oud was, in de dressuur. Op zijn 11e heb ik hem definitief uit de sport gehaald omdat hij de stress niet aankon en telkens maagzweren kreeg. Al zo rond zijn 9e/10e hadden we een pauze ingelast van een jaar om hem de tijd te geven te genezen en hem heel langzaam aan weer laten wennen aan de wedstrijden, maar dat lukte niet.

Nu is hij 15 jaar, gezond, happy en we rijden nog steeds 5 x in de week ons rondje! :) Ondanks dat ik het best wel jammer vond dat ik niet meer met hem op pad kon zou ik die beslissing zo weer nemen. Ik hoop dat hij de 30 jaar gaat halen!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:45

ik heb jaren geleden een draver overgenomen die vanaf 2 jaar tot 10 jaar in de drafsport gelopen heeft. succesvol dus.
bij ons werd hij onder het zadel gereden ,maar vooral veel mee gemend. ook veel lange menritten.
hij heeft dit tot zijn 23e gedaan en was nog topfit. helaas hebben hoefproblemen hem de das omgedaan, ( hij heeft 20 jaar dezelfde smid gehad zonder problemen en sinds de nieuwe zijn de problemen begonnen), maar anders zou hij zomaar nog jaren mee gekund hebben.

abbie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:08

Ik heb een new forest pony gekocht toen ze 18 was ze had toen M gesprongen en L1 dressuur gelopen. Nu is ze 20 en is ze Z springen, M eventing en nog steeds L1 dressuur allemaal met winstpunten. Het zal me niks verbazen wanneer er weer wedstrijden komen dat Z springen zomaar nog eens ZZ zou kunnen worden.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:56

Mijn 19 jarige hoeft ook geen wedstrijden meer te doen. Is een ontzettende stresskip en daardoor kwamen we toch niet verder dan L springen. Ook hebben we ppid geconstateerd. Dus met dat in mijn hoofd wil ik hem die onnodige stress helemaal niet meer aan doen. Goede keuze dus om te stoppen met wedstrijden.
Hij heeft nu een kleine blessure maar wordt in principe normaal gereden verder :) (en is sinds de prascend ook weer topfit)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:02

Met 3 jaar dit paard gekocht. Tot zijn 22e in de sport gelopen. Toen was hij Z2 en L eventing. Gestopt omdat ik toen zijn opvolger klaar had staan. Toen is hij 2 jaar niet meer officieel mee op pad gegaan. Wel thuis blijven rijden. En nu sinds zijn 24e gaat hij toch weer mee naar cross trainingen en oefencrossen. BB vind ik dan wel genoeg (dan pakken ze wel ook een hoop B dingen mee)

Ik dacht mijn paard dus zijn pensioen te 'gunnen'. Bleek hij alleen niet perse blij van te worden. Het enthousiasme waarmee hij de trailer in rende toen we hem een keer meenamen brak mijn hart. Dus nu gunnen we het hem juist weer om mee te gaan. Ook bij 30 graden. Ook in de winter met zijn wintervacht.
Blijkbaar kan het beter op deze manier een keer 'mis lopen' dat het echt een keer op is. Maar gewoon thuis blijven en een beetje dressuren en bosritjes was het ook niet voor dit paard blijkbaar.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 11:28

ruitje schreef:
Voor het eerst gestart als 3 jarige.
Door ons gekocht als 7 jarige.
Als 10 jarige gestopt met de sport. Hij stond op winsom, werd nog netjes 4 of 5 maar je zag dat het 'heilige vuur' eruit was.

Maar iets zegt mij dat dit topic niet voor dravers bedoeld was :D

Nee joh, ik zette er bewust geen discipline bij! :D
Ook leuk om te lezen!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:17

Mijn pony liep op zijn 21e nog M2 dressuur en B springen. Daarna werd hij boscross- en kinderpony :D

Met mijn paard heb ik heel weinig en ook niet zo lang gestart door wedstrijdspanning van mezelf.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:21

ik rijd momenteel een 18-jarige of misschien al 19 jarige in de sport. Wel nog maar klasse b en door de corona maar drie keer kunnen starten dit jaar. Maar he, zolang ze het nog kan en plezier heeft waarom niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:38

Ik heb die van mij met 19 spontaan uit de sport gehaald. Wedstrijden waren toch altijd een beetje stressvol voor ons beiden. Toen heeft hij me in het begin van het seizoen zo'n prachtige foutloze ronde geschonken dat ik hem spontaan van alle komende wedstrijden hebt uitgeschreven en hem met pensioen heb gestuurd. :') Gekheid terzijde wou ik afsluiten met een mooie herinnering aan onze gezamenlijke wedstrijdcarrière en dat is gelukt. Nu springen we nog regelmatig recreatief en met veel plezier thuis.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:44

Die van mij liep op zn 20 e Duitse S proeven, maar kreeg helaas op zn 21e een blessure. Toen hij weer ok was, besloten niet meer te starten, omdat t natuurlijk ook even duurt weer op dat niveau terug te komen en als dat al lukt, ook zwaar.

Hij moest eerst weer zadelmak gemaakt :roll: :=

Plan was; hem wat basis dressuurmatig te rijden en in t bos. Daar was ie t niet mee eens en was echt heeeeeel stout. Ook had hij een merrie en veulen, die hij volgens hemzelf niet in de steek kon laten. Dus toen ik ergens in t bos met trillende benen moest afstappen omdat ie weer zo dramatisch deed, heb ik tijdens t naar huis lopen besloten dat dit voor beide niet leuk was. Met spijt zadel er af gehaald en nooit meer op gelegd. Wel als handpaard mee t bos in genomen, dan was ie braaf :D.

Lang verhaal. 21 dus

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:55

Ik heb nooit echt regelmatig wedstrijden gereden. Zo hier en daar eens een oefenconcoursje of cross of zware wandeling op verplaatsing of ride en run of ...
Wel altijd 4-6x per week aan het werk waarvan 1x longeren.

Paard is nu 16,5 en kan alles voorlopig nog perfect aan. Als de corona voorbij is, wil ik wel beginnen met iets meer wedstrijden te rijden (lees 1x per 1 of 2 maand) op basisniveau.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 20:49

Getup schreef:
Die van mij liep op zn 20 e Duitse S proeven, maar kreeg helaas op zn 21e een blessure. Toen hij weer ok was, besloten niet meer te starten, omdat t natuurlijk ook even duurt weer op dat niveau terug te komen en als dat al lukt, ook zwaar.

Hij moest eerst weer zadelmak gemaakt :roll: :=

Plan was; hem wat basis dressuurmatig te rijden en in t bos. Daar was ie t niet mee eens en was echt heeeeeel stout. Ook had hij een merrie en veulen, die hij volgens hemzelf niet in de steek kon laten. Dus toen ik ergens in t bos met trillende benen moest afstappen omdat ie weer zo dramatisch deed, heb ik tijdens t naar huis lopen besloten dat dit voor beide niet leuk was. Met spijt zadel er af gehaald en nooit meer op gelegd. Wel als handpaard mee t bos in genomen, dan was ie braaf :D.

Lang verhaal. 21 dus

Wauw, toch wel mooi S niveau op die leeftijd! Even in je profiel gekeken, leuk paard ook!