Ik heb een boerderij met een prachtige paddock Paradise. Een grote track, 3 weilanden en een grote open inloopstal. Ik heb 4 paarden. 3 ruinen en 1 merrie. 1 van mijn ruinen staat nog niet thuis, die staat op een trainingsstal en komt over een maand of wat thuis. De 2 ruinen lopen al een tijdje thuis en waren onafscheidelijk. Echt 2 handen op 1 buik. Leek het...
Nu is gister mijn merrie thuis gekomen. Ik heb ze geïntroduceerd zoals altijd. Even draadje ertussen, ging eigenlijk prima. Na een paar uur ze bij elkaar gelaten en toen ging het mis. De oudste ruin sloeg als een blad aan een boom om en begon de jongste ruin aan te vallen. Gelukkig is die onderdanig en laat hij zich makkelijk wegsturen maar dit was niet even een bokje of 1 rake trap. De oude ruin werd echt moordlustig, dreef hem in een hoekje en zette het op een bijten en trappen. Ik ben niet snel onder de indruk want ik weet dat dit kan gebeuren, de oude ruin werd terretoriaal en wilde de jonge merrie claimen. Het ging alleen zó ongelofelijk hard en gemeen dat ik ze uit elkaar heb gehaald.
De boel is nu gebarricadeerd met dubbele draden, zodat ze elkaar echt ook niet meer kunnen aanraken anders vermoord hij mijn jonge ruin. Dat dat niet in een keer gaat lukken is dus duidelijk. Ik heb de merrie erbij weg gehaald, de 2 ruinen lopen nu weer samen omdat die beide écht maar dan ook écht niet alleen kunnen, en de merrie staat apart. Haar boeit het voor nu even allemaal niet, dus zo konden we even rustig de nacht in. Het gevecht tussen de beide ruinen was ook gelijk over. Staan nu weer samen alsof er nooit iets aan de hand is geweest.
Het liefst zou ik ze gewoon allemaal bij elkaar hebben, alleen vraag ik me ten eerste af of dit gedrag over gaat. Ik heb genoeg introducties in kuddes gezien en soms gaat dat nou eenmaal niet zonder slag of stoot, maar zó hard trappen, bijten, meppen heb ik nog nooit meegemaakt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken dan? Even een paar dagen wachten en dan 1 van de dubbele draden weghalen en dan kijken wat ze doen zit ik aan te denken. En dan als de “rang” bepaald is toch weer bij elkaar? Of denk ik dan echt te makkelijk?
Als het echt niet wil dan is 2 aan 2 ook nog een optie, dan moet ik het zo gaan maken dat als mijn derde ruin thuis komt ze gewoon in paren kunnen staan, maar het liefst wil ik de paddock Paradise intact laten en ze allemaal samen hebben. Als laatste toevoeging, samen op een land gooien zodat ze gras hebben wil niet. Eentje is net hoefbevangen geweest en die andere is IR dus dat komt ook niet goed

Grondwerk doe ik al met ze, ongevoelig maken, gevoelig maken, etc. en heel veel ook. Maar dit gedrag is zo extreem dat iemand anders dit misschien beter kan inschatten dan ik. Alvast bedankt!