Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vajori schreef:Haii,
Ik heb een 20 jarige arabierxwelsh pony, hij is erg lief maar wel pittig. Als ik samen met iemand op buitenrit ga is hij ontzettend braaf, maar zodra ik alleen ga wordt hij 'nerveus' en schrikt ie van veel dingen waar ie normaal nooit voor zou schrikken. Ook heeft hij soms de neiging om om te draaien. Ik rij verder alleen op uitrit en niet in de bak. Iemand die hier misschien tips voor heeft of ervaring mee heeft?
xx
Kuggur schreef:
Moussepous schreef:Hoi,
Ik heb een verzorgpaard dat buitenrijden soms ook ineens nog wel is heel spannend vindt en daarbij rare fratsen gaat uithalen waarvan je niet wilt dat ze die uithaalt waar ander (gemotoriseerd) verkeer bij is.
Wellicht niet de de meest ideale oplossing maar ik merk echt dat mijn paard er dan baat bij heeft als ik afstap en voor haar ga lopen, en daarmee laat zien dat iets niet eng is. Meestal kan ik daarna gewoon weer opstappen en verder rijden. In het begin was ze veel nerveuzer en heb ik vaker gewoon buiten gewandeld met haar, zodat ze aan gekke dingen kon wennen.
Lotusje555 schreef:Ik heb zelf sinds half oktober een manege paardje van 19 overgekocht die buiten wel goed kende, maar het heel spannend vond om alleen op pad te gaan. Ik heb heel veel grondwerk oefeningetjes met hem gedaan, zodat hij mij goed leert kennen en vertrouwen.
Vervolgens ben ik regelmatig met hem samen gaan wandelen.
Als hij dan buiten het toch spannend vond, ging ik met hem ontspannings/grondwerk oefeningen doen zodat hij leerde ontspannen. Inmiddels kan ik met hem alleen naar buiten. Hij is wel echt allerter dan met zijn tweeen, en ik zorg dat ik constant heel "zelfverzekerd" zit.
Als hij het dan toch spannend vind, zoekt hij me op en merkt hij dat ik niet onder de indruk ben.
SunnyHorse schreef:Merk trouwens ook verschil wanneer je direct vertrekt van eigen erf , of elders met een trailer naar toe gaat en vanuit daar vertrekt. Het erf alleen verlaten is lastiger.