Winterlaarzen moeilijke maat (klein/kort/wijd)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

riskatc

Winterlaarzen moeilijke maat (klein/kort/wijd)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 23:31

Nu mijn heerlijke jarenoude mountain horse winter laarzen toch echt de geest geven (lees: doorlekken) ben ik op zoek naar andere warme en waterdichte rijlaarzen voor de winter. Keuze genoeg zou je zeggen, maar helaas in mijn maten een crime :\
Voetmaat 38,5 (mijn mountain horse had ik 39 dus mag ook weer 39 zijn), kuit 43-45 (beetje afhankelijk van meetmoment en welke rijbroek ik aan heb, maar rits met goed elastiek werkt meestal prima voor wat extra ruimte) en hoogte 42 a 43 max.
Alles wat ik tot nu toe tegen kom is of te smal of te hoog. De combinatie van flink wijd maar kort ben ik nog niet tegen gekomen. Het nieuwe mountain horse model met kuitmaat wijd heeft een hoogte van 46 en juist dit materiaal zakt niet echt meer in mijn ervaring...
Oftewel: help, wie weet een merk winterlaarzen in deze onmogelijke maten??? Oh ja, het hoeft niet het aller goedkoopste te zijn maar bv 400 euro vind ik weer te gek worden voor de recreatieve ritten met mijn vriendje-op-leeftijd :o

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 01:02

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 01:14

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 01:30

Dank je Grauwman, op zich qua kuitwijdte en model ziet het er goed uit. Zou moeten kijken of ze voor rijden niet te laag zijn.
Hoe is het qua antislip met lopen (glad/blub/ijs) en rijd je er ook mee? Vanaf de foto lijkt er weinig profiel op te zitten.

@Cissy, die eerste zijn mij echt te laag, ik wil wel iets rijlaars-achtigs iig qua lengte. De highlander heb ik in mijn achterhoofd maar moet ik dan ergens passen, of ze niet te smal zijn en of ik ze zonder rits behoorlijk aan en uit krijg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:45

De Highlander is gewoon bij EJ te koop, misschien daar eens passen? Je moet handigheid krijgen met aantrekken. Eerste keren heb ik lopen klooien met een lange schoenlepel. Nu trek ik m gewoon aan en pak ik de hiel beet en schuif dan mijn voet erin.

Ik heb ook dikke kuiten en passen prima. Riempje bovenaan los maken met aantrekken en dan weer vastmaken. Zakken wel iets in met rijden omdat de schacht vrij los is.

Zijn officieel niet bestemd om mee te rijden maar dat weten die laarzen niet :D

Edit, ik heb ze wel maatje groter genomen want het bont vult aardig op bij je voeten. Dan komen ze te strak te zitren waardoor koude voeten.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:18

Met lopen heb ik geen probleem als het glad is maar er zit inderdaad niet echt een profiel onder de zool.

Voor het rijden gebruik ik andere laarzen.

Stalgenoot gebruikt ze wel voor een buitenrit. Ze vallen iets lager maar dat interesseert haar niet omdat ze veel stapritjes maakt.

Je kan ook bij Lipica outdoorlaarzen / rijlaarzen op maat laten maken. Kan je zelf kiezen wat je wilt. Je moet dan wel rekening houden met een levertijd van een aantal weken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:42

Epplejeck Janouk. Vallen ruim bij de voet. Ik heb normaal 39, maar van deze maat 38. Waren in eerste instantie wel wat hoog, achter de knieën. Moest rits beetje los doen met autorijden, maar zijn ondertussen genoeg ingezakt dat dat niet meer hoeft.
Heb ze al 3 winters gedragen

https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... orId=10041

riskatc

Re: Winterlaarzen moeilijke maat (klein/kort/wijd)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 01:13

Dank je Marie111, die had ik al gezien maar volgens de maattabel 39 kuit en 47 hoog. Dat is zo'n 4 cm te smal en 4 cm te hoog

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:12

Zou ze toch eens passen als ik jou was. Zijn aardig stretch.

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:06

Dank je maar 4 a 5 cm te hoog gaat m al niet echt worden denk ik. 43 zou nog kunnen, rekening houdend dat leer vaak nog 1 a 2 cm inzakt, vandaar mijn 42 a 43 hoogte. Met 47 cm komen ze wel heel erg ver boven de knieholte

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:28

Highlander pas ik niet met kuit 40... dus om die wijd te noemen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:02

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 13:30

Ook voor de ariat, te smal (33 tot 38) en te hoog (46) volgens hun maattabel. En voor mij ook echt boven budget

@Muze: dank je, die kuitmaat zag ik ook
op de maattabel en met jou reactie weet ik zeker dat ik ze niet hoef te passen

Echt jammer dat er zo weinig te verkrijgen is, veel van de zgn wijde modellen zijn iets van 38 cm bij de kuit.... of wel juist qua wijdte maar direct 5 cm te hoog.... mezelf maar wat op laten rekken denk ik :=