Motivatie na een val - wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Motivatie na een val - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 16:44

Hoi lieve medebokkers!

Ik ben onlangs 2x kort na elkaar van mijn paard gevallen nadat ze ontplofte en ging bokken.
Ik neem het haar niet kwalijk en ga nu eerst op zoek naar de oorzaak voor dit gedrag, want zo ken ik haar niet.

Ik heb zelf wel een vaag vermoeden wat het was en ook een goed idee hoe ik verder moet,
maar het ontbreekt me even aan motivatie en "goesting".

Rijden is zowieso even niet aan de orde tot ostheopaat etc. is geweest om een aantal zaken uit te sluiten,
maar ook gewoon mentaal voor mij heb ik even geen zin om terug op te stappen.
Ik wil dan ook graag een heel aantal stappen terug zetten in de training en terug wat gaan opbouwen vanop de grond.

Alleen voel ik dus nu dat het me even heel erg tegenstaat om naar mijn paard toe te gaan.
De laatste keer dat ik ben gevallen was donderdag en sindsdien ben ik niet meer gegaan. Ik zeg wel elke dag tegen mezelf van "vandaag ga ik toch even langs", maar het lukt me op de één of andere manier niet om dat ook effectief te doen. Nogmaals, ik neem het mijn paard niet kwalijk, dit is geen normaal gedrag voor haar en ik ben er zeker van dat er een onderliggende oorzaak is, maar toch is mijn vertrouwen in haar echt even helemaal weg en heb ik precies behoefte aan even pauze ofzo denk ik?

Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe motiveer je jezelf om terug aan de slag te gaan na een val waar je toch wel wat van onder de indruk bent? Geef je jezelf even tijd? Of hop meteen terug naar je paard?

Voor wie interesse heeft in meer info over de val en de (mogelijke) oorzaak:

Spoiler:
Mijn paardje is flink ziek geweest in juli and had enorm veel gewicht verloren. We hebben een revalidatieperiode van een paar maanden achter de rug, maar sinds oktober mag ik terug stilaan beginnen rijden. Ik was begonnen met korte stapwandelingetjes en dat ging supergoed, ze was enorm braaf en lief en we genoten er duidelijk alletwee van.

Toen moesten we helaas door omstandigheden van stal veranderen en hier heeft ze eerst erg last gehad van stress (terug vermageren als gevolg) waardoor ik de training weer op een laag pitje heb gezet (=licht grondwerk en korte stukjes longeren), maar toen ze daar weer van opgeknapt was, wou ik echt graag terug aan de slag. Hierdoor heb ik haar wat gebruskeerd door meteen in de buitenpiste te willen rijden die ze helemaal nog niet kende en waar behoorlijk wat spannende dingen waren, dit eindigde in een rodeo en ik die in het zand beet. Heb dan even gelongeerd tot ze terug tot ontspanning kwam en dan nog even gereden, waarbij ze wel terug braaf was.

Dan even terug grondwerk voor de ontspanning en het vertrouwen, aangezien ze dus duidelijk toch nog wat innerlijke stress had. In onze binnenpiste was ze echter zo ontspannen telkens dat ik dus vorige donderdag wel terug durfde opstappen en alles ging ook helemaal prima voor 15-20min lang. Alleen liep ze dus veels te diep en rond en een beetje sloom, dus op een moment wil ik haar wat meer vooruit rijden om wat meer lengte in haar lijf te krijgen en op die hulp (zowel been als stem) ontploft ze dus weer en hap ik weer in het zand na een rodeo-display.

Afspraak met de ostheopaat is al vastgelegd, ik laat ook eerst het zadel controleren voor ik nog zou opstappen en zou mogelijks haar rug op foto willen laten zetten, gewoon om dus een medisch/fysieke oorzaak uit te sluiten.
Nu is het wel zo dat mijn paardje het altijd nog wat lastig had met spierkracht en balans, maar daar waren we enorm in vooruit aan het gaan voor de ziekte. Echter is ze natuurlijk al haar conditie/spieren weer verloren met die ziekte-periode. Ik heb dus nu waarschijnlijk veel te snel weer willen oppakken en verdergaan waar we gebleven waren ipv. netjes terug opbouwen naar die balans en kracht toe. Ik vermoed dus dat ze daarom ontploft is, omdat ik haar dus aan het overvragen was op dat moment. Naast de onderzoeken, ga ik dus even terug naar de basis en haar kracht weer opbouwen van op de grond en dan met rijden eerst veel stapwerk doen en terug in kortere sessies werken (als er niets fysisch blijkt te zijn natuurlijk)

Zo even kort wat toegelicht moest je dit interessant vinden!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:58

Wat vervelend voor je!

Misschien even het rijden of 'presteren' even uit je hoofd zetten en er alleen naar toe gaan om gewoon weer even jullie band aan te halen. Beetje kroelen, beetje poetsen, misschien een wandelingetje? Alleen ontspannen voor jullie beiden. En als je paard verder volledig verzorgd wordt, ook niet erg om even een paar dagen pauze te nemen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:09

Zwaar vermoeden dat dit niet medisch is.

Weer is omgeslagen stuk frisser en jij hebt er weinig tot niets mee gedaan. Vervolgens stap je op en vraag je iets meer en boem. Allemaal niet vreemd.

Wegblijven en niets doen lijkt me zeer onvoorstandig dan heb je weer een bommetje

Ga wat leuks met je paard doen wandelen niet alleen werken. Ik weet niet of ze hele dagen of veel op stal staat want dan is nog belangrijker.
Longeer regelmatig het gas er vanaf. Dan kun je weer rustig opbouwen.
Wissel dat af met niet werken.

Ik ben er gisteren ook keihard vanaf geknald doet hij ook nooit. Fris paar dagen niks gedaan vol in het voer boem. Niet handig les voor mezelf. Maar ik ga gewoon door en vandaag weer erop niks aan de hand.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:11

Wat Horsy zegt: ik denk ook niet dat je de oorzaak zo in het lijf of het zadel hoeft te zoeken.

Dit klinkt als een erg fris en energiek paard dat misschien een beetje te weinig kans heeft gekregen om de energie kwijt te kunnen in het werk.
Als je je steeds focust op 'niet teveel doen', rust, ontspanning en alleen 'licht' werk aanbied om zijn lijf te sparen. Dan kan het paard zich onvoldoende aanspannen en inspannen, in zijn hoofd en dan ploft ie een keer. Natuurlijk is dit altijd een lastig snijvlak na een revalidatie. Bovendien is het fris weer!

Bovenstaande is niet echt antwoord op je vraag, maar misschien wel deels de oplossing.

Angst en 'vermijden' zijn best logische reacties na een val. Je hoofd en lichaam willen je behoeden voor nog meer gevaar. Maar tenzij je iemand hebt die jouw paard een tijdje voor je kan trainen zal je wél voor het paard moeten zorgen.
Bovendien wordt de drempel met het vermijden ook steeds een beetje hoger. Je denkt immers nu veilig te zijn en dat voelt prettiger dan de confrontatie (met jezelf) aangaan.

Neem eens een kijkje in het topic voor angstige ruiters hier op bokt, daar staan heel veel lotgenoten maar ook tips.

Ik denk dat je oplossing zit in toch over die drempel gaan, en je paard (gewoon vanaf de grond) een uitlaatklep gaan bieden. Als je een wat groter budget hebt kan je ook eens aquatraining overwegen. of zelfs je paard een tijdje professioneel laten revalideren/trainen.
Zelf rijden hoeft helemaal niet, maar ook die drempel wil je vast weer een keer over, maak een plan voor jezelf met kleine stapjes, en in dat plan mag je ook best stapjes terug zetten, als je uiteindelijk maar vooruit komt. Zoek een buddy of instructeur die je gaat helpen om de stapjes ook echt te zetten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:06

@Baileymix: Dat zowieso uiteraard! Rijden hoeft echt eventjes niet nu. Maar zelfs dat kroelen en poetsen enzo heb ik nu echt even geen zin in.
Ze staat wel volpension, dus komt niets te kort en komt ook minstens 10u per dag buiten.

@Horsy83, Ze komt dus, zoals hierboven ook gezegd, 10u per dag buiten, dus op zicht kan ze haar ei wel kwijt. Weide is ook niet drassig of dergelijk met enorm uitschuifgevaar. Mijn merrie is trouwens juist helemaal niet fris ... het is net het voorwaarts dat ze niet wil (dit was bij het inrijden ook eerst een probleem, toen dus ontdekt dat dit met gebrek aan balans en kracht te maken heeft)
Ik ben dus zelf ook redelijk zeker dat dit niet medisch is hoor, maar aangezien ze toch veel bespiering en gewicht is verloren, weer bijgkomen, dan weer wat verloren, nu weer wat bijgekomen en dan nog de stress van een verhuizing erbij, wil ik toch even zeker zijn dat ze gewoon soepel is en dat mijn zadel goed past voor ik weer verder ga.
Ik longeer trouwens standaard voor ik opstap, is en blijft een jong paard met nog wat interne stress en ze was net echt aan de luie kant, beide keren dat ik dan uiteindelijk ben gevallen.

Het is ook niet dat ze tussendoor niets heeft gedaan, ik ging wel 3-4x per week en ben de afgelopen 1,5 maand alweer aan het opbouwen (rijden minder), maar dus wel met grondwerk, longeren, ... ze heeft dus zeker niet stil gestaan.

@Kelly_ann: Het zadel zou wel echt kunnen denk ik, dat is niet meer gecontroleerd geweest sinds voor de ziekte en ze is wel wat veranderd daardoor natuurlijk in bespiering en gewicht.
En zoals hierboven gezegd, ze is net helemaal niet fris en energiek, ze is bij het longeren en rijden enorm lui en moeilijk voorwaarts. Ze zit dus met de verhuis ook nog met flink wat interne spanning, waardoor ik wel echt graag op die ontspanning wil werken, anders gaat het straks helemaal mis.
En met licht werk bedoel ik gewoon opbouwend naar haar lichamelijke vermogens. Ik heb nu duidelijk te veel gevraagd, dus moet echt weer even een paar stappen terug.
Dat groter budget is helaas momenteel niet mogelijk, de onderzoeken en behandelingen voor de ziekte waren niet goedkoop natuurlijk .. Heb inderdaad wel al hulp ingeroepen van iemand om me even terug op weg te zetten met het grondwerk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:10

Nou in dat geval had ik het vast helemaal mis ;) Zet dan zeker nog een stapje terug, doe het rustig aan en werk aan de ontspanning!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:16

Kelly_ann schreef:
Nou in dat geval had ik het vast helemaal mis ;) Zet dan zeker nog een stapje terug, doe het rustig aan en werk aan de ontspanning!

Kan gebeuren, je moet het natuurlijk ook maar doen met de informatie die ik meegeef! Ik probeer al zo compleet mogelijk te zijn, maar duidelijk missen er nog stukjes :+
Met tijd en geduld en consequente training ben ik zeker dat het weer goed komt hoor, alleen heb ik echt even moeilijk om de motivatie en energie te vinden ... Het is ook geen makkelijk half jaar geweest voor ons met alle zorgen rond dat ziek zijn en de revalidatie enzo (en de verhuis ..)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:16

Jammer dat je (even) geen zin hebt om naar je paard te gaan maar wel heel begrijpelijk. Er binnen korte tijd 2x af stuiteren is niet bevorderlijk voor je zelfvertrouwen en hoewel je je paard niets kwalijk neemt, kan het wel lastig zijn om even niet te kunnen doen wat je wel met haar zou willen doen: rijden.

Ik denk dat je paard momenteel de bespiering en daardoor de kracht mist om jou te kunnen dragen. Zou je bijvoorbeeld met de dubbele longe, eerst kunnen werken aan spieropbouw? Als je paard afwisselend ontspant en aanspant kan je spieren kweken. Je loopt er naast of erachter dus je "hoeft" er ook nog niet op. Als de osteopaat en/of de zadelpasser zijn geweest en je hun advies hebt, kan je weer verder kijken.