Hoe ouderhouden jullie jullie leren laarzen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Hoe ouderhouden jullie jullie leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 11:39

Na heel wat scrollen heb ik nog steeds niet echt een antwoord. Misschien ben ik gewoon heel blind, dat komt ook nog wel eens voor :')

Wat is volgens jullie nou echt de beste manier om je leren laarzen/chaps/jodphurs goed te onderhouden?

Gebruiken jullie zadelzeep, olie, een crème, doekjes, water? En hoe vaak?

Zijn er nog aanraders qua vetten/oliën?

Ik lees het graag! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:42

Ik gebruik het schoonmaaksetje van Petrie, gevolgd door gewone schoenpoets en waterafstotende spray voor leren schoenen.

De kwaliteit van mijn laarzen is niet fantastisch, maar dit houdt ze in goede conditie, ondanks de mishandeling waar ze dagelijks tijdens m’n werk aan blootgesteld werden. :)) (5-6 uur per dag door weer en wind buiten gedragen worden, en ook blootgesteld worden aan mest en urine.)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:56

Ik doe altijd eerst met een zachte borstel het ergste vuil er af, dan de leerdoekjes van de action om echt schoon te maken. En dan invetten met lederdressing van Rapide. Aan het begin deed ik dat altijd netjes om de week, de laatste jaren meer op gevoel, als ik ze ergens schoon voor wil hebben of als ik zie dat het leer droog begint te worden. Eens per 2/3 maanden denk ik. Laarzen zien er na 4 jaar nog als nieuw uit.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:02

Eerst met een borsteltje zand en modder af en dan zo nu en dan volgens advies op de flesjes met het onderhoudsetje van Petrie :j en verder trek ik ze pas vlak voor het rijden aan, en zo snel mogelijk daarna weer uit. Dus geen stallen mesten enz.

Pascalis

Re: Hoe ouderhouden jullie jullie leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:57

Ik maak mn Ariats gewoon schoon met water en een microvezel doek, en vet ze dan in met een random pot waterdichtheidsvet/schoenpoets van grofweg de jaren 90. Dat doe ik ongeveer 2 a 3 keer per jaar, en tussendoor maak ik ze schoon met een zachte borstel en stamp ik eens door een (schone) plas. Al heb ik ook een tijd leerdoekjes van de action gebruikt om ze tussendoor schoon te maken.

Ik draag ze ook enkel met rijden en trek ze zsm na het rijden weer uit, dus ze hebben geen denderend zwaar leven

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:03

Ik heb mijn laarzen altijd behoorlijk verwend. Ik waste ze elke twee weken wel een keer met zadelzeep, zeker in natte modderige tijden. Daarna vette ik ze in met leervet voor zadels. Ik zette mijn Petrie Anky's in een laarzentas met laarzenspanners. De andere laarzen hadden wel spanners maar dan alleen rond de enkels.
Ik heb Mountain horse highriders gehad, Petrie Anky's en Derby softjumpers. Alle laarzen zagen er na jaren gebruik nog heel mooi uit.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:03

Slecht :’)

Van m’n zadelmaker de tip gekregen Albion vet te gebruiken, werkt idd als een malle. Hoe vaak hangt af van wat het is en binnenbak of modder enzo. Varieert van 1x per week tot een keer per maand wat zou moeten volgens hem

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:12

Is niet ook een antwoord?

Ik denk dat ze als ze geluk hebben 1 keer per jaar vet krijgen :')
En ik ga er mee door de stal, modder, water en alles wat je tegenkomt onderweg... :Y)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:13

Ik maak mijn petri’s na het rijden altijd schoon met een leder spray. Eens in de maand vet ik ze in.
Ik heb deze een jaar of 4 en zien er nog heel goed uit.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:02

LaDonna75 schreef:
Eerst met een borsteltje zand en modder af en dan zo nu en dan volgens advies op de flesjes met het onderhoudsetje van Petrie :j en verder trek ik ze pas vlak voor het rijden aan, en zo snel mogelijk daarna weer uit. Dus geen stallen mesten enz.

Precies dit! Blijven ze lang mooi!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:26

Wekelijks even met een baby doekje schoon maken, ergste vuil eraf. Voor concours of trainingen buiten de deur maak ik ze schoon en beetje créme erop van het deniro setje. Werkt heel fijn vind ik!

Afbeelding

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:33

Mijn laarzen gaan +- 15 jaar mee.
Maar ik rij er ook echt alleen mee en maak ze elke keer na gebruik schoon.
Een keer in de 10 a 14 dagen olie of vet erop.
Ik ben een zeur en vind het zonde om ermee rond te lopen in de mest/bagger en zand.
Daar heb ik stal schoenen voor.
Ik heb ook altijd wel hele dure laarzen met mijn helaas te lange benen, dus moet op maat gemaakt.
Maar als ze dan zo lang meegaan valt het qua prijs wel weer mee.
En ik heb het geluk dat ik maar 1 of twee paarden te doen heb en het niet mijn werk is.
Begrijp dat het dan anders zit met gebruik.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:41

prugelpiet schreef:
Is niet ook een antwoord?

Ik denk dat ze als ze geluk hebben 1 keer per jaar vet krijgen :')
En ik ga er mee door de stal, modder, water en alles wat je tegenkomt onderweg... :Y)

Dat was ook mijn remedie :')
Mijn eerste paar is 10 jaar meegegaan. Hadden waarschijnlijk nog wel langer meegekund, maar m’n kuiten eisten toen meer ruimte. De opvolgers kregen dezelfde behandeling en die zijn ongeveer even lang meegegaan tot ik het rijden helemaal vaarwel zei.
Overigens waren dat beide van die ouderwetse kachelpijpen van Petrie. Ik zou niet anders willen, maar tegenwoordig maken ze ze zo niet echt meer.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:52

Na iedere keer rijden poets ik met een zachte borstel het zand eraf, ook onder de zool.
En gemiddeld 1 keer per week een goede beurt met de cleaner en cream van Petrie.
Tenzij ik in de regen heb gereden, dan krijgen ze ook meteen een goede beurt.

Ze zien er nog als nieuw uit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:04

olijf schreef:
Mijn laarzen gaan +- 15 jaar mee.
Maar ik rij er ook echt alleen mee en maak ze elke keer na gebruik schoon.
Een keer in de 10 a 14 dagen olie of vet erop.
Ik ben een zeur en vind het zonde om ermee rond te lopen in de mest/bagger en zand.
Daar heb ik stal schoenen voor.
Ik heb ook altijd wel hele dure laarzen met mijn helaas te lange benen, dus moet op maat gemaakt.
Maar als ze dan zo lang meegaan valt het qua prijs wel weer mee.
En ik heb het geluk dat ik maar 1 of twee paarden te doen heb en het niet mijn werk is.
Begrijp dat het dan anders zit met gebruik.
Als ik ze niet voor werk had gehad, had ik ze inderdaad ook alleen met rijden gedragen en verder stalschoenen aangehad. :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:09

Bij de action haal ik van die lederdoekjes en na het rijden maak ik ze schoon voordat ik ze uitdoe. En dan terug in de laarzentas