Ik kocht hem een jaar geleden als braaf bij de hoefsmid, echter was hij daar nog niet naar de smid geweest.
Toen mijn vaste smid op stal kwam, was hij heel benieuwd naar mijn nieuwe aanwinst, dus kwam even langs gelopen om te kijken. Nog voor hij bij zijn stal was, schoot mijn paard naar achter in de stal en raakte in paniek.
De smid grapte, ik zou vooral oefenen met voetjes geven.
Hij heeft hem trouwens niet aangeraakt of een poging gedaan. Hij kwam alleen even bewonderen.
Met veel oefenen en geduld, kon ik vrij snel alle hoeven uitkrabben en werd het tijd voor een afspraak. Bij het ruiken van de smid, schoot ie de gang door en wilde hij alleen maar weg. Blinde paniek in zijn ogen en we zijn direct gestopt. Hij heeft ook geen poging gedaan om zijn benen op te tillen. Mijn smid wilde het eigenlijk niet meer proberen, dus op stal aan de smid die daar wekelijks kwam, gevraagd of hij iets voor ons kon betekenen. De situatie uitgelegd en in overleg hebben we een datum geprikt en de veearts gevraagd te sederen. Zijn hoeven moesten echt gedaan worden, dus dat was de enige optie voor dat moment.
Daarna heb ik steeds aan andere gevraagd ook zijn benen op te tillen en eigenlijk lukt dat met iedereen. Achter vind ie bij vreemde eng, maar voor geeft hij netjes en raakt op geen enkel moment in paniek of is angstig. Dit alles kan gewoon los en in vrijheid. Bij mij tilt hij 1 voor 1 zelf netjes zijn voetjes op en kan ik alles uitkrabben.
Laatst kwam de hoefsmid voor een stalgenoot en ik had afgesproken dat we hem gewoon zouden laten kennis maken. Zodat hij er een beetje aan went. Even in de gang, hij gaf een snoepje. Zodra hij ook maar richting de schouders probeert te komen schiet ie er in paniek vandoor. Hij ziet niemand meer staan, hij wil alleen maar weg. Ik vind het voor hem vooral vreselijk sneu en wil hem ook niet elke keer moeten sederen. Ik weet alleen niet meer hoe ik hem daarin nog verder kan helpen. Het is puur en alleen de hoefsmid, de geur die hij direct ruikt. Ik denk dat er in het verleden iets gebeurd is, maar wat weet ik natuurlijk ook niet. Het maakt niet uit of het een man of een vrouw is, hij wil weg zodra hij het ruikt.
Het is trouwens wel uiteindelijk in zijn stal gelukt om de voorhoeven een beetje te schaven, al waren ze niet echt nodig. Het was alleen alles behalve ontspannen. Hij heeft 4x gemest in 5 minuten tijd.
Nu op stal komt er elke week een hoefsmid, die de manege paarden bekapt en beslaat die nodig zijn. Dit gebeurt in de gang waar hij ook staat, al is dat wel een flink eind weg. Enerzijds vind ik dat wel fijn, zodat hij eraan went, maar het geeft hem wel stress. Al komt de smid niet eens in de buurt, de geluiden of de rook/geur maken hem vreselijk angstig.
Heeft iemand nog tips, wat ik nog zou kunnen proberen??
Hij raakt echt in blinde paniek, hangt zichzelf op als hij vast staat of trekt alle touwen aan gort. Hij loopt je dan ook omver, om maar weg te kunnen komen. In een kleinere ruimte, bijv stal, staat hij meer stil maar nog steeds in flinke angst
Met sedatie

Zonder sedatie (we hebben hem heel veel snoepjes toegestopt om te belonen)