Welke cap-maat heb jij? En ook een beetje advies gevraagd :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Welke cap-maat heb jij? En ook een beetje advies gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 12:26

Ik heb een aantal jaren geleden een nieuwe cap gekocht, en deze is eigenlijk altijd wat ruim geweest.
Omdat ik zelden rij, maak ik me daar niet echt druk om - maar nu ik aan de Kerstman een nieuw zadel gevraagd heb, zou mijn vriend mij van een nieuwe cap willen voorzien. Om die reden hebben we gisteren het meetlint boven gehaald - het klopt dat ik boven de wenkbrauwen moet meten? Ik kom op 53cm uit. Dat lijkt me vrij klein, maar het zal wel kloppen, want mijn helm van mijn scooter is ook maatje S of XS :+

Dit is zo'n typisch beeld met mijn huidige cap - hij schuift altijd naar voren, mede ook door de te hoge dot in mijn haar gok ik :+ Ik probeer mijn dot altijd wat onder de cap te proppen en hoop dan dat de cap daardoor blijft zitten, maar helaas :+
Afbeelding

Ook met mijn haar in een lage staart valt de cap nog steeds naar voor, dus hij is gewoon echt te groot :+

Ik wou héél graag dezelfde cap, maar die is helaas niet meer te verkrijgen. Dus ben ik verder moeten gaan scrollen, en kwam ik op deze uit:
Afbeelding
Productomschrijving
De Pfiff fraaie en lichte veiligheidscap 30014 combineert veiligheid met comfort en design. De cap bestaat uit een harde buitenschaal en een schokabsorberende binnenschaal en zeven ventilatiegleuven. De cap is verkrijgbaar in vier trendy kleurcombinaties.
Producteigenschappen
Zacht onderlegde driepuntsbandjes
Praktische en makkelijke maatverstelling
Zacht onderlegde sluiting
Gewicht:
Maat 48 - 53 cm:ca. 310 g
Maat 53 - 56 cm: ca. 350 g
Maat 56 - 59 cm: ca. 360 g

Ik ben normaal meer van de "floeren" caps, en dat is deze dus niet. Maar ik vind hem wel héél mooi :+
Iemand toevallig ervaring met deze cap? Verschil qua materiaal met een "floeren" cap?
En puur uit nieuwsgierigheid; wat is jullie cap-maat? Heb ik echt zo'n klein hoofd?

biggirl

Re: Welke cap-maat heb jij? En ook een beetje advies gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:30

Het beste wat je kan doen is naar een winkel gaan en een hoop gaan passen. Zo’n duurdere aankopes wil je toch zekerheid willen hebben of het past wel of niet.
Wij kunnen wel advies geven maar elke hoofd is anders en is niet in te schatten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:34

Ik weet niet wat een floeren-cap is, bedoel je fluwelen?
Je hebt met maat 53 wel een klein hoofdje ja, ik heb zelf maat 54 en krijg áltijd te horen: jeetje je hebt écht een klein hoofd... Tja B-)

Het beste is altijd om een cap fysiek te passen als je een nieuwe wilt. De ene cap is de andere niet en het allerbelangrijkste is dat hij goed past en lekker zit. Zelfs binnen het merk verschilt het wel eens qua maat/pasvorm: dus altijd echt passen!

Verder geen ervaring met deze cap!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:36

Ik heb deze gehad en uit wanhoop binnen het jaar een andere gehaald. Wat een verschrikkelijk ding was dat. Continue hoofdpijn en zakte altijd scheef.
Heb nu een uvex exxential en die zit zalig

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:33

Ik heb maat 53 cap, en dat is een hele zoektocht, dus passen. Eigenlijk maakt het bij mij niet uit welk merk of hoedje, is altijd 53

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:41

Ik heb er 1 van Harry horse, mijn nichtje heeft een ander van Harry horse. Als ik die van mijn nichtje (maar dan mijn maat) pak, pas ik hem totaal niet. We hebben niet alleen een andere maat, maar ook een andere vorm hoofd. Ik zou zelf dus passen. Vallen op je hoofd met een niet goed zittende/passende cap kan ook heel veel schade brengen. En je wilt ook zonder vallen dat het comfortabel zit en niet knelt, schuift etc.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:41

Zou toch echt gaan passen. Maat verschilt nog wel eens per merk en sommige caps zitten je goed, en anderen niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:48

Unseen schreef:
Ik weet niet wat een floeren-cap is, bedoel je fluwelen?
Je hebt met maat 53 wel een klein hoofdje ja, ik heb zelf maat 54 en krijg áltijd te horen: jeetje je hebt écht een klein hoofd... Tja B-)

Het beste is altijd om een cap fysiek te passen als je een nieuwe wilt. De ene cap is de andere niet en het allerbelangrijkste is dat hij goed past en lekker zit. Zelfs binnen het merk verschilt het wel eens qua maat/pasvorm: dus altijd echt passen!

Verder geen ervaring met deze cap!

Idd, fluweel, niet floer haha! Stom dialect :+

Hmm, misschien zou passen toch wel beter zijn dan. Want idd, als ik val, moet hij wel goed passen en aansluiten natuurlijk, om die reden heb ik ook mijn te grote scooter-helm vervangen door een passend model. Daar had ik wel geluk mee - helm online besteld na het meten van mijn hoofd, zonder te passen dus, en past perfect, krijg er zelfs mijn bril goed mee in :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:53

LWDaisy schreef:
Idd, fluweel, niet floer haha! Stom dialect :+

Andere spelling; velour wellicht? :P

Mijn beste tip; ga passen in een winkel

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:54

Ik heb maat 59 en blijkbaar een beetje een ovaal hoofd. 59 is best groot.. Bepaalde merken zitten aan de voor- en achterkant heel strak en heb ik aan de zijkanten veel ruimte over.
Dus inderdaad gewoon gaan passen.

En floer is waarschijnlijk velours. :o
Edit: wat snorlex ook zegt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:29

Ga passen in de winkel. Ik heb maat 54 en denk ik wel 10 caps in die maat opgehad maar uiteindelijk was er toch 1 die het best paste. Sommige 54 zaten totaal niet. Het kan zo verschillend zijn dus ik zou niet online gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:40

Ik heb ook maat 53. Al jaren een verstelbare cap en die zit gelukkig goed. Het beste kun je echt passen in een winkel inderdaad.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:46

Ik heb 2 Charles Owens, deze zaten mij bij het passen gewoon het lekkerst.
Ik zou het dus echt niet aandurven om een cap online te bestellen. De ene maat 53 is de andere niet. Zelfs hetzelfde merk kan in een ander type cap weer anders zitten. Ik ben in de winkel eerst gaan kijken welke mij goed pasten en pas daarna heb ik naar het uiterlijk gekeken. Als het gaat om veiligheid, heb je aan een niet goed passende cap ook niets.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:02

san4nie schreef:
Ik heb maat 59 en blijkbaar een beetje een ovaal hoofd. 59 is best groot.. Bepaalde merken zitten aan de voor- en achterkant heel strak en heb ik aan de zijkanten veel ruimte over.
Dus inderdaad gewoon gaan passen.

Mijn verhaal ook San4nie

De vorm van je hoofd maakt een groot verschil welke cap wel of niet past, ook al is het dezelfde maat. Gaan passen dus!
(Gelukkig ben ik dus niet de enige vrouw met een grote knar :D )

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:44

Hier ook maatje 53. En ik blijk een eivormig hoofd te hebben. Van de meeste caps krijg ik hoofdpijn omdat ze op mijn voorhoofd drukken terwijl ik aan de zijkanten ruimte over heb. Maat zegt dus lang niet alles over pasvorm. Heb nu een Casco die prima zit en ik had ooit een uvex waar ik ook mee uit de voeten kon.

Een verkoper zei ooit tegen mij dat ik moest kijken dat ik geen Chinees geproduceerde cap moest nemen omdat die allemaal heel rond zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:26

Ik heb maat 60/61 en een ovaal hoofd. Ik zou echt gaan passen in de winkel, zou zo de zijn als een cap niet past

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 19:30

Nieuwe cap is gekocht!
Maat 51-53cm, ik heb hem gepast, en mag hem zometeen zelf inpakken en onder de boom leggen haha.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:00

Fijn dat het gelukt is! Mooi kerstcadeau.